Du skriver att dina vuxna barn bor kvar hemma pga autism.
Nu vet jag ju inte vilken grad av autism dina barn har, men de har ju trots allt uppnått vuxen ålder och även den som har ett funktionshinder kommer ju att vilja - och behöva - starta upp ett eget vuxenliv.
Du kanske ska undersöka vad kommunen kan erbjuda för stöd inom ramen för LSS? De kanske kan erbjuda ett eget boende till ungdomarna, med särskilt stöd om det bedöms vara nödvändigt. När boendesituationen har löst sig och ungdomarna står på egna ben med stöd av LSS, då kanske det är läge att leta bostad för dig och din man? En bostad som passar ER.
Tänkte på det du skrev också om att din man snart går i pension och du själv är sjukskriven. Ska ni köpa BR så tar man ju nya lån. Har ni kollat upp att banken godkänner det?

Det lär vara så att många äldre sitter i stora hus och vill flytta till en lättskött lägenhet men inte får lån trots att det finns pengar i huset.

Ok, inte svar på din fråga kanske, men det finns nog olika omständigheter att beakta!
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Var medveten om att det inte alls är säkert att kommunen betalar. Olika i olika kommuner, de kan kräva att ni flyttar till ett boende som går att anpassa. Och när det är bostadsrätt är chansen liten att kommunen bidrar..
Det förstår jag.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Euphoria Euphoria skrev:
Du skriver att dina vuxna barn bor kvar hemma pga autism.
Nu vet jag ju inte vilken grad av autism dina barn har, men de har ju trots allt uppnått vuxen ålder och även den som har ett funktionshinder kommer ju att vilja - och behöva - starta upp ett eget vuxenliv.
Du kanske ska undersöka vad kommunen kan erbjuda för stöd inom ramen för LSS? De kanske kan erbjuda ett eget boende till ungdomarna, med särskilt stöd om det bedöms vara nödvändigt. När boendesituationen har löst sig och ungdomarna står på egna ben med stöd av LSS, då kanske det är läge att leta bostad för dig och din man? En bostad som passar ER.
Tänkte på det du skrev också om att din man snart går i pension och du själv är sjukskriven. Ska ni köpa BR så tar man ju nya lån. Har ni kollat upp att banken godkänner det?

Det lär vara så att många äldre sitter i stora hus och vill flytta till en lättskött lägenhet men inte får lån trots att det finns pengar i huset.

Ok, inte svar på din fråga kanske, men det finns nog olika omständigheter att beakta!
Ungdomarna är ”yngre” än dem i samma ålder, men vill säkert flytta så småningom. Allt är klart med banken, nu gäller det bara att hitta nästa bostad.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det känns bakvänt att ta ut "svårt att gå" i förskott. Den vardagsmotion man får genom att gå i trappor är guld värd. Plus att det minskar risken för benskörhet. Jag hade köpt lägenheten om jag tyckte så mycket om den. Det är inte hela världen att flytta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Förnuftet vann. Dumt att flytta så man får det ännu jobbigare än man hade som villaägare. Behöver en hiss.
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tycker det känns bakvänt att ta ut "svårt att gå" i förskott. Den vardagsmotion man får genom att gå i trappor är guld värd. Plus att det minskar risken för benskörhet. Jag hade köpt lägenheten om jag tyckte så mycket om den. Det är inte hela världen att flytta.
Gillar hur du tänker!! Tack
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ett litet varnande tillägg: efter 12 år i mitt lilla praktiska hus råkade jag plötsligt ut för en obehaglig sjukdom som ikullkastade alla mina intentioner om att klara mig själv. MEN jag har två vuxna döttrar som under en period fixade det praktiska för mig i kombination med trädgårdsmästare (RUTavdrag) och lättare städning (RUT fär också). En flytt skulle i dagsläget vara oerhört jobbigt. Dessutom infann sig en oplanerad coronapandemi som inneburit en i princip fullständig isolering de senaste 5 månaderna. Jag är dock lyckligt lottad - barn & barnbarn bor denna helg i tält i trädgården eftersom de inte får gå in i huset.

TS's problem är snarare att de vuxna barnen behöver viss hjälp av samhället och innan TS funderar på flytt bör TS sätta sig in i de olika möjligheter samhället kan göra för familjen. Detta är definitivt ett större problem än 4 trappor och kräver stort engagemang. Men det är faktiskt därför vi betalar skatt! Samtidigt har jag full förståelse för TS dilemma. Mitt råd är att TS tar kontakt med kommunen och kräver sin rätt att de vuxna barnen får bostad och annan adekvat hjälp.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Kräver bostad? Det är bostadsbrist i Sverige, det är inte speciellt lätt även om man tror det. En vän i en mindre stad separerade och de har barn. Kollade med alla bolag, 8 års kö!!
 
Hemmakatten
LSS, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, är det nog Yonna tänker på.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
H Hella1 skrev:
Maken går snart i pension och får då 60% av sin lön. Jag är sjukskriven och framöver ser det inte ljust ut på den ekonomiska fronten. Två vuxna barn bor kvar hemma och lär göra det ett bra tag till. Villan vi bor i och tomten kräver hela tiden arbete och kostsamma investeringar som vi känner att vi börjar tröttna på.
Vi får ångest när vi tänker flerfamiljshus, då vi en gång i tiden flydde från ett sådant. Grannarna festade högljutt många gånger i veckan, gapade och skrek, stal tvättider osv osv. Nu tittar vi ändå efter en bostadsrätt och jag har fastnat för en som jag ”älskar” på fjärde våningen utan hiss och i originalskick 60-tal. Planlösningen är intressant och utsikten från balkongen är svindlande. Den har charm och är annorlunda, men kräver en helrenovering.

Jag gillar inte alls nybyggt - tycker många är själlösa och tyvärr så yteffektiva att soffan måste placeras mittemot diskbänken. Är det galet att ha fyra trappor att ta sig uppför när man är 60+? ”Min” lägenhet har skrymslen där barnens far och jag kan sova, medan ungdomarna får egna rum. När de sedan flyttar är inte lägenheten för stor för oss, utan vi kan bo kvar till låg avgift. Kan man få några kloka råd? Hiss kommer inte kunna installeras, för huset är inte byggt så att det är möjligt. Tack på förhand!
Betalar de andra vuxna i familjen något? jag pyntade 5 lax varje månad när jag bodde hemma. gjorde dessutom diverse sysslor som att tvätta kläder mm eftersom föräldrarnas knän var rätt slut och kroppar i övrigt.
 
A aka_the_barf skrev:
Betalar de andra vuxna i familjen något? jag pyntade 5 lax varje månad när jag bodde hemma. gjorde dessutom diverse sysslor som att tvätta kläder mm eftersom föräldrarnas knän var rätt slut och kroppar i övrigt.
Om du orkat läsa hade du funnit att svaret är nej samt varför.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.