EndZone skrev:
Mexitegel: Glömde ställa en fråga till dig också. Kan det hjälpa ytterligare att skruva fast stegen i vangstycket från utsida vangstycke in i steget, direkt från sidan? Eller finns risk att detta istället drar ut steget från det vangstycke som sitter mot yttervägg? Tänkte annars att detta kanske kunde dra in vangstycket mot steget igen, varpå man senare utför den lösning du föreslog? Fast man vill ju ogärna förvärra det hela genom att dra ut steget i andra ändan istället :)
Nja. Antingen så gör du inget, eller så limmar du bara, eller så limmar och skruvar du, men du ska göra likadant på alla stegen. Att bara göra det på ena sidan eller på några steg är nog rätt meningslöst.
 
mexitegel skrev:
Nja. Antingen så gör du inget, eller så limmar du bara, eller så limmar och skruvar du, men du ska göra likadant på alla stegen. Att bara göra det på ena sidan eller på några steg är nog rätt meningslöst.
Instämmer!
 
Tackar! Angående att ta bort plattformen så fanns det förstås i mina tankar också, men det skulle då bli ett jädra långt sista steg från trappa ned till golvet, så jag orkade (läs: förstod mig inte på) hur jag enkelt skulle lösa det. En plattform kändes ändå som en bra mellanlösning till den dag då jag tar mig an hela gillestugan. Den dagen lär nog dröja dock.

Detta med att skruva och limma stegen, det är vi alltså överens om allihop. Men fortfarande kvarstår detta med att jag måste kila under något mellan golvspån och vangstycke, eller hur? Annars känns det ju som att vangstycket som sitter i yttervägg får ta väldigt mycket kraft, medan andra vangstycket halvhänger i luften (inte när man står på nedersta steget dock, då möter även det yttre vangstycket plattformen)
 
Om du sänker hela trappan då du demonterar den för skruvlimning, fixas det på några timmar!
Uppe får du en liten skillnad som allas fötter klarar av.

En gång fick jag demontera likadant trappa för säng upp leverans ;)
Demontering o montering 1 timma.
 
Ska ta mig en allvarlig funderare på detta. Än en gång - ett stort tack för er tid ikväll!
 
Enklast hade väl varit en bit furuplanka i lagom dimension att förlänga vangstyckena med, men nu är ju plattformen där.

1. Hitta en lämplig passbit (kil behöver inte beskriva dess geometriska form i detalj :) ) som du lägger mellan vagnstycke och golv bara.
2. Borra ett hål i vangstycket c:a 5 cm upp från golvet med en diameter som är ungefär lika stort som gängorna på skruven. Borra genom hela vangstycket men inte ner i golvet.
3. Köp en rundstav av furu med en diameter som är större än skallen på skruven och borra sedan ett hål med ett borr med samma diameter som rundstaven som är lagom djupt så skruven tar i golvet (och om det är en regel under).
4. Skruva i skruven.
5. Kapa av en bit av rundstaven som är något längre än djupet på hålet och knacka i.
6. Fila och sandpappra.
7. Klart!
 
Kanoners! Följer nog det tipset känner jag. Ja detta med att skippa plattformen hade dessvärre inneburit vissa andra skönhetsfel på två väggar som hade krävt omtapetsering och till slut kände jag bara att - bygga plattform var såväl smidigare som snabbare just i det här läget.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.