Jag känner att det är dags att rådfråga expertisen rörande min trappa. Lång historia ska nu göras någorlunda kort. När vi flyttade in i vårt nya hus, upptäckte vi en lätt mögelskada i gillestugan, alldeles vid trappans fot. Golvet i gillestugan var flytande och kanonfint, men just vid trappan hade man byggt en lite förhöjd plattform. Denna var dock inte flytande, utan med reglar och isolering direkt mot betongplattan. Nåväl, plattformen revs och jag har nu påbörjat bygget av en ny. Allt väl. Golvspån ligger på plats och nu ska jag lägga ett massivt furugolv på detta. Det är då jag inser att trappan behöver hjälp. Och jag med. Se bilder och kommentarer nedan:

Första bilden visar en översiktsbild över läget.
Den andra bilden visar ett problem med att trappan just nu svävar ovanför plattformen. Det ser på bilden ut som någon millimeter. Detta har lett till det som syns på bild tre, dvs att vangstycket glidit isär och trappstegen är på väg att åka ur. Bild fyra visar dessutom att trappan sänkts några millimeter ur sitt ursprungsläge. Trots att trappan sitter med två, tre skruv/bult i ytterväggen just här.

Min fråga är. Vad gör jag nu? Tanken var att lägga furugolvet på golvspånet och såga ur för trappans vangstycken, så att trappan står mot golvspånet. Men furugolvet allena kommer inte att hålla vangstycket på plats. En ny tanke är att kila in något under vangstyckena och på så vis lyfta trappan (om jag lyfter i trappan för hand så kommer den upp ytterligare 3-5 mm. Därefter sätta någon form av vinkeljärn i golvspånet och mot vangstycket för att hålla det på plats?

Eller ska man skruva trappstegen som är på väg ur? Ja jäsiken, det här med trappor ger mig sannerligen gråa hår.

Någon som kan tänkas ha något tips?
 
  • bild0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle i alla fall demontera den och limma fast. Utöver detta skruva fast alla steg och plugga hålen.
 
Ska man alltså limma stegen också? Får man även ställa den kanske märkliga frågan - varför är inte stegen skruvade från början? Det förefaller ju vara det bästa menar jag? Eller finns risk att man genom skruvande/limmande hindrar träet från att röra sig (expandera/dra ihop sig) naturligt?
 
Om trappan inte knarrar störande nu så finns ingen anledning att demontera den tycker jag.

Vinkeljärn blir nog inte så snyggt om än praktiskt, jag skulle skruvlimmat fast vangstyckena i golvet med en kil under så du får stöd under hela trappanoch sen pluggat hålen. Helst bör skruven ta i en (extra) regel under golvspånet.

Det är ju samma material i hela trappan så de rörelser som kan förekomma sker i hela konstruktionen. Någon sådan risk förekommer alltså inte.

Frågan är om du kommer åt att skruva stegen på vangstycket som vetter mot väggen?
 
  • Gilla
freak86
  • Laddar…
Knarrar lite gör den förstås, men det har den gjort även innan min ombyggnation av "plattformen", så det kan vi nog leva med. Ursäkta en nybliven husägare och därmed också färsk snickare, men din lösning låter intressant, problemet är bara att jag inte är säker på att jag förstår hur det hela går till? Skruvlimma fast vangstyckena med en kil under. Det låter kanon, men jag ser det inte riktigt framför mig?

Stegen som vetter mot väggen blir svåra att skruva, åtminstone på nedre delen av trappan där ytterväggen är. Halva delen kommer jag däremot åt där det vangstycket löper i luften, utan förankring.
 
En trappa som inte knarrar ger ingen riktig känsla :). Men en trappa som knarrar så barnen vaknar gör en galen :)

Jag skulle tro att den kommer knarra mindre när du fixerat vangstyckena bättre också, men säker kan man inte vara. Om du orkar så blir det inte sämre av att du limmar alla planstegen men det är ju ett litet jobb - särskilt om du måste ta ner spaljen också.

Det jag menade var att du bör fixa så du har en regel under golvspånet i linje med/under vangstyckena - så det finns något för skruven att fästa i mer än golvspånet som inte håller sårskilt bra. Kila sedan under trappan och limma kilen både i vangstycke och golv. Skaffa sedan långa nog skruvar för att skruva snett i vangstycket ner i regeln under golvspånet Både från framsida och baksida av vangstycken. Alternativt kanske det går med riktigt långa skruv rakt uppifrån men det är inte lätt att borra rakt så långt. Se till att förborra hålet och försänk skruvskallen någon centimeter.

Ps. Nu kommer jag dock att fundera på om din nya plattform är flytande den också? Trappan bör nog sitta stumt i både väggen och i golvet om det ska bli bra.
Ds.
 
Nu börjar jag förstå, men jag hoppas att du orkar med att fortsätta följa tråden ifall jag återkommer senare med fler konstiga funderingar. Verkligen ett stort tack för att du tar dig tid!

Plattformen är gjord av reglar 45x95 i en fyrkant. I denna fyrkant sitter två innerreglar fastmonterade. Därefter golvspån ovanpå. Som tur är har jag inte fixerat spånet än, så jag kan öppna upp och komplettera med extra reglar under vangstyckena. Hoppas jag förklarat någorlunda förståeligt på min egen nybörjarlingo :)
 
Nu blir bara problemet att hitta någon form av träbit som är exakt tjock nog för att passa under vangstycket, och med en storlek som passar i övrigt. Detta utan att sitta på maskinpark grande här hemma. Well well, man tager väl vad man haver. Jag förmodar att med kil menar du inte nödvändigtvis kilformad, utan det gäller en träbit som ska passa under hela vangstycket?
 
Varför har man en platform under trappan?
 
Så i hop trappan och dra några 55mm trallskruv snett underifrån på båda sidorna så är problemet borta!
 
BigGitt: Förmodligen blev det så när huset byggdes. Trappan sattes först och fästes i en plattform. När man senare lade golvet så blev det ju klart lägre än plattformen. Någon kanske inte tänkte så noga från början, det är min teori. Nu däremot är ju misstaget redan gjort, så jag får helt enkelt kopiera plattformsbygget om jag inte vill göra om hela trappan och golvet där nere i gillestugan. Det vill jag förvisso, men inte i år! :)

Oleg: Som tidigare nämnts är jag minst sagt en novis på detta. Hur och var drar jag i trallskruven? Från insida vangstycke upp genom steget?

Alla tips är självfallet intressanta.
 
Bara skruvar, förstärker trappan men tar ej bort knarret.
Om du drar trallskruvar i, förborra och skapa plats med försänkare. Dessa dras underifrån i varje stege ca 15 mm från vagnstycket och riktas snett ut dock inte så snett att den hamnar utanför vagnstycket.

Själv skulle jag slänga platformen och sågat ut bara fötter till vagnstyken.
 
Redigerat:
Mexitegel: Glömde ställa en fråga till dig också. Kan det hjälpa ytterligare att skruva fast stegen i vangstycket från utsida vangstycke in i steget, direkt från sidan? Eller finns risk att detta istället drar ut steget från det vangstycke som sitter mot yttervägg? Tänkte annars att detta kanske kunde dra in vangstycket mot steget igen, varpå man senare utför den lösning du föreslog? Fast man vill ju ogärna förvärra det hela genom att dra ut steget i andra ändan istället :)
 
BigGitt: Tackar! Nu börjar t om jag förstå, även om det går trögt :)
Men för att få bort knarret är det alltså demontering och lim som gäller?
 
Du kan alltid sänka trappan och ändra anpassningen uppe annars.
 
  • trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.