F
Jag formade källarplattan av vike och klädde den med 100mm EPS efteråt. Hade använt kantelement om det passat men av olika anledningar så funkade det inte så det blev så här istället. Lite krångel med att få dit isoleringen på ett bra sätt men fungerade över förväntan, dock mycket smidigare med kantelement. Detta är en helt dold sula så utseendemässigt spelar det ingen roll. Vid gjutning av valvet över källaren så formade jag också med virke men klädde formen invändigt med hård EPS (60mm tjock S300). Genom EPS slog jag vanliga plasthullingar man använder till att fästa isolering under plattan. Hullingarna fastnar i betongen vid gjutning så att isoleringen hänger kvar. Utanpå isoleringen så hängde jag putsnät och putsade. Detta var mitt sätt att simulera kantelement, fick inte tag i rätt höjd och hade inte lust att kapa ner kantelement till rätt höjd. Ett jäkla jobb jag inte gör om i första taget. Resten av huset använde jag vanliga 300mm L-element, klart att föredra.

Men du räknar som en kratta. När jag handlade ( juni-aug -08) så var ordinarie pris 250 kr / löpmeter inklusive moms för kantelementen (hörn är något dyrare) på detta fick jag 20% rabatt direkt så snarare 12000-14000kr inklusive moms och frakt för 135m2 känns rimligare för kantelement och hörn. Jag handlade på cellplastdirekt.se
 
Gudfadern har rätt angående strålning och ledning av värme, MEN (finns alltid) värmeledning klassas som en typ av strålning dock av långsamare och beständigare art, oisolerad betong har en förmåga att "suga" ut värme.
kan en del men inte allt :)
 
Mikael_L
Kan inte heller allt (låååångt ifrån ;))

Men vi är väl iaf överens om att plattan ska isoleras både under och åt sidorna, framförallt tillsammans med golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.