Tack för all hjälp med isolering och värmefrågan.. Eftersom det kommer bli väldigt mycket fönster så kanske inte väggarnas tjocklek spela så stor roll som fsn skriver.. Får disskutera frågan vidare med snickarna när jag kommit längre fram!

Har fått två förslagsritade hus från arkitekter som arbetar på två olika prefabföretag. Problemet med dessa är det här med tillval. Vi vill gärna välja ganska fritt i material och dylikt och då kanske det passar bättre med ett rent lösvirkeshus? Hur mycket prispåslag blir det inom denna bransch?

Jag kommer inte kunna delta i byggandet under långa tider, kan man få det att fungera även fast man inte kör med totalentreprenad utan anställer en byggfirma som jag har bra kontakt med?

Har bokat ett möte med en arkitektsfirma för att gå vidare med det här och känner lite eftersom det kommer bli ett sådant påkostat hus så kanske det är roligare att inte ha ett katalogshus, vad tycker ni?

Många frågor på en gång, tack för alla svar!

/ Nicke
 
om jag skulle bygga ett hus i skärgården så skulle jag vända mig till en byggare som är vana att bygga i skärgården. det finns en byggfirma i spillersboda utanför Norrtälje som tydligen skall ha fått goda omdömen. roslags byggare tror jag dom heter. är det intressant så kan jag leta upp dem åt dig. jag var själv i kontakt med dem för ca 8 är sen, men sedan skaffade jag ett äldre hus i stället.
 
Hej!

Min kusin bor vid havet, och den absolut bästa platsen på hela huset är den stora balkongen/verandan de har på övervåningen från vardagsrummet. Den är ca 15 m2 stor och där har man en ljuvlig utsikt över skärgården. De har även en uteplats där nere (huset är ett arkitektritat 2våningshus) med utgång från köket och där nere är det inte alls speciellt mysigt att sitta, möjligtvis om det blåser storm och man vill ha lite lä. Så se till att bygga ett hus med en rejäl uteplats/balkong där du kan njuta av havet.

Lycka till, och glädjs av den fina utsikten och möjligheten att bada och båta privat... en möjlighet som är allt för få förunnat i detta landet med enormt lång kust.

/S
 
Att man måste utgå från tomten kan inte nog understrykas. Gå runt och fundera var ni vill ha fina platser inne och ute att sitta på. Finns det fina träd eller annan natur man vill ha kvar. Fundera också på vilka rum ni vill ha i huset och hur ni vill ha rummen placerade i huset. Vilka rum vill man ha nära/långt ifrån varandra. Utsikt, insyn och solinstrålning är andra aspekter att ta i beaktning.
Om ni har råd så använd en fristående arkitekt och bestäm tillsammans med han/henne hur huset ska se ut. Vill man bygga energismart är det inte särskilt svårt eller dyrt, men man måste efterfråga det aktivt. Redan i detta läge bör man fundera ut hur energieffektivt man vill bygga och vilket uppvärmningssystem man vill ha, då olika lösningar kräver olika mycket plats i huset. vill man dessutom använda solenergi har man ytterligare en aspekt att väga in med takvinklar mm. Att diskutera energilösningar med snickare är lönlöst. 99% gör helst som man alltid har gjort för enkelhetens skull.
Jag tycker som vissa andra i tråden att man börjar med skalet: energiklass A på fönster och extra isolering i alla sex riktningar. Sen kan man gå vidare med tekniska lösningar som passar huset och en själv. Ftx, solenergi, bioenergi eller elvärme via värmepump - det beror mest på vad man själv tror på.
Ta sedan in offerter från hustillverkare som gör hus efter alla ritningar. Det finns ganska många sådana.
Mitt sista tips är att läsa mycket på alla forum - inte minst detta.
Lycka till : )
 
Hej igen allihopa.
Sommaren har gått och jag har efter många turer anlitat en arkitekt som jag tillsammans med kommit fram till en husmodell som jag känner mig väldigt nöjd med. Jag har även pratat med tre olika bygglag som jag har fått goda referenser ifrån samt två av de större hustillverkarna. Nästa steg är att färdigställa alla ritningar fullt ut och sedan vidarebefodra dessa till byggarna och husföretagen för att få in prisförslag från dem. MIn tanke är att få ett fastpris på markarbetet, grunden och takstommen för att sedan låta det gå på löpande, eventuellt med någon slags variant med ett tak där vi delar på överskottet. Hur tycker ni det låter? Några tips i den vidare planeringen? Jag kan tillägga att jag kommer använda byggfirmorna som "byggherre" och låta dessa sköta alla kontakter med vvs, el och dylikt.

//Nicke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.