Hejsan

Ny på forumet och ber därför om ursäkt om jag postar i fel tråd. Har köpt mig en sjötomt i västerläge (dvs kvällssol om det nu stämmer? ) i mellersta Sverige där det finns 3 kammarbrunn och el draget. Byggplan finns för upp till 310 kvadrat av tomten och min tanke är på ett året runt boende på ca 200 kvadrat i boyta.

Har tittat runt i massor av kataloger och tänkte nu vända mig till er för att få tips på lösningar eller era rekommendationer på hustillverkare som gör hus som är optimala för utsikt dvs stora fönster?
Vill ha en ganska öppen planlösning med kök/vardagsrum/matsal i ett och tänkte bygga en stor altan framför. Takfotshöjden får max vara 4m och det är godkänt för en 1 1/5 plansvilla.

Andra tips om hur jag ska gå till väga eller vad jag ska tänka på uppskattas självklart också!

Nicke
 
Jag tycker det är viktigt att huset passar in i omgivningen. Lite foton på tomten och omgivande bebyggelse skulle hjälpa när man ger råd.
 
Vad gillar du för husstilar/material, Sjönicke?
 
Spontant känns ju kombinationen 1,5 plan och 4 meter lite tight, skulle sikta in mig på 1-plans med ryggåstak.
 
Är fyra meter till takFOT, tight? Det är väl ganska lika avstånd till takfot på enplans och en och en halvplans? Eller missar jag något? Det kan väl till och med bli förhöjt väggliv på fyra meter?
 
Ja, naturligtvis, gick lite fort där :D
 
Om du har ekonomisk möjlighet så är mitt råd att kontakta en arkitekt som är van att rita småhus efter naturens förutsättningar. Låt denne besöka tomten under den del av året då ljuset kommer in som du vill ta till vara på allra mest, brukar vara somamren förde flesta men för andra är det kortvariga vinterljuset viktigast.

Låt denne rita en planskiss och fasadskiss efter dina önskemål och enligt planbestämmelserna. Skicka dessa sedan till olika hustillverkare och be om att få ett pris för att bygga det huset åt dig.

Vi gjorde så men hade en bekant som var van att göra just detta vilket blev billigt för oss. VI hade även turen att hitta ett hus som var nästan helt rätt i en huskatalog. Efter några förändringar av planen skickade vi ut våra egna husskisser till hustillverkarna och tog in priser.

Ett hus skräddarsytt efter tomten och ljuset.
 
Eller förändra en husmodell du gillar. Vi anlitade en arkitekt som skulle rita ett hus efter våra önskemål. Funkade inte alls. Att däremot låta en arkitekt knuten till KarlsonHus förbättra en existerande modell har fungerat finfint.
 
Tack för alla svar!

Jag har god ekonomi och planerar väl efter tips från dom flesta jag pratar med att ta kontakt med en arkitekt och bygga lösvirke. Hittahus var en bra sida som tog mig till ungefär dom hus jag tittat på tidigare bla http://hittahus.se/trivselhus/green-line-775/

Tycker trivselhus har en del fina hus som skulle kunna passa. Tomten är lite sluttande så finns det några fördelar med ett sutteränghus?
 
Snyggt Trivselhus förresten!
 
Mina föräldrars grannar har precis byggt ett alldeles fantastiskt sutteränghus. Efter att ha sett det så måste jag säga att jag drömmer om en sluttande sjötomt för att bygga suterräng. Ingång på övre plan med vardagsrum, kök och master bedroom med utsikt över sjön och en jättestor altan utanför. Och på nedre plan så är det utgång till gräsmattan direkt från barnens sovrum.
 
Myresjöhus Fjällbacka kanske vore något att utgå från. Men att man sätter entre vid den lilla balkonen på övervåningen och gör sovrum där det är entre på euterrängplanet. Och så kan man ju byta plats på kök och stora sovrummet på övre plan om man vill ha sovrum mot sjön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.