billy_baver skrev:
Kanske skulle passa med ett par gavelställda små Älvsbyhus. Bind samman med platsbyggd länk och komplettera med garage i lösvirke.

[länk]

Bottenvåningen blir 163 kvm plus entréhallen mellan husets båda zoner. Dessutom får du 85 kvm loft.

För knappt 1,8 Mkr får du de båda kataloghusen på plats. Platsbyggd varmgrund och alla komplement plus konvertering av ena köket och klädvårdsrummet till boningsrum respektive extra duschrum kommer knappast att spräcka din budget ens som du väljer hög finish.

Planlösningen blir spännande, och öppnar för okonventionella alternativ. Exempelvis kan du placera alla sovrum och alla badrum, kök med matrum och klädvård i bottenvåning. De båda loften utgör var sitt rymliga sällskapsrum; ett för vuxna och ett för ungdomar. Man kan också utnyttja avskildheten på ena loftet till "spejsigt" hemmakontor.

Jag bifogar skiss på gatufasad -
Tycker det är så skönt med folk som är kreativa!=) Tackar så hjärtligt för skiss och idéer. Älvsbyhus faller mig tyvärr inte mig i smaken, alldeles för tråkigt. Det var ju dock en väldigt bra storlek på huset! Efterlyser fler kostnadseffektiva och smarta lösningar=) Återigen Billy, tack!

Hälsningar,

Joel
 
Kolla på smålandsvillan, och gör samma sak där.

Men annars, vad är det du söker? är det bara ytan som spelar roll eller finns det andra parametrar.

Här är ett som jag kommer tillbaka till hela tiden....
http://www.vastkuststugan.se/house/89.html

Enligt säljaren så skulle priset för nyckelfärdigt bli 2.700. 000, där ingår det en hel del tillval som kamin, lite mer lull i köket, hörnbadkar, ja här var det ganska luddigt så där på telefon.
Han nämnde också att de hade byggt ett parhus i den stilen,vilket blev på ca 260 kvm tillsammans, och det skulle helt klart kunna göra det till en familj
 
Av vilken anledning ska huset vara 230-280m2? Jag menar, vad är du ute efter i mån av rum, sällskapsytor etc?
Ska du bygga upp mot 280m2 med en budget på 3,5 känns ju 2-plan rimligast att räkna med.
 
Jag önskar att ha öppna sociala ytor, där vissa delar av huset har högt till tak och öppet upp till nock, inte så många rum. Max 3 sovrum. Helst modern framtoning såväl exteriört som interiört. Det ska finnas plats för en mindre biosalong. Huset är tänkt att ligga vid vattnet, så ett hus anpassat efter aktuell miljö är att föredra. T ex stora glaspartier som gör läget rättvist är önskvärt. Kan tänka mig att köpa ett prefabhus som endast är stomrest och göra en hel del själv invändigt. www.nexthouse.se är för mig ett spännande koncept, eller åtminstone något åt det hållet. Sammanfattningsvis söker jag ett hus som är modernt, har öppna sociala ytor men även en privat och mysig sovdel, spännande och annorlunda planlösning och detaljer! Kan tänka mig jobba något år till och justera budgeten till 4 mkr.

Tacksam för allt engagemang!!
 
Njaaaa, inte riktigt! Lite för klassiskt för min del, även fast det finns en del moderna inslag! Men du ska veta att jag är tacksam för alla förslag, keep up the good work!!!:D

Hälsningar,

Joel
 
boviaoss F60 tycker jag är ett ballt hus, men om det är seriöst företag eller inte har ju diskuterats..
 
Nu börjar det likna något!!:) Bara lite större, sen får man fundera på att öppna plånbloken;)

Tack så mycket för ett bra hustips!
 
Trappan i norrpada ser ut som ett riktigt gördetsjälv-projekt.. Rätt kul design.
 
Har kollat på de husen, men tyvärr är priset för högt för min budget. http://www.norrpada.se/swedish/design_price.html

I övrigt är det ingen fel på din smak!! :)

Trodde aldrig det skulle vara så svårt att hitta drömhuset, föredrar att inte rita själv nämligen.

Hälsningar,

Joel
 
Även om du inte vill rita själv, så finns det möjlighet till arkitektjälp till en bra penning. Pratade nyss med Pearlhouse Blev mycket intresserad av deras tjänst, hon uppgav en summa på ca 12 000/kvm på nyckelfärdigt. Vill man ha full arkitekthjälp så får man räkna med ca 100 000 kr till. Sedan kan man välja själv hur mycket man vill göra själv
 
Hemmakatten
Inte för att jag vill vara någon glädjedödare, men 12.000perkvm nyckelfärdigt måste vara en missuppfattning.
 
hummm...jag tror inte det, jag sa "vi vill inte göra ngt själv, utan vill bara kunna flytta in" Då svarade hon "att det beror om det är en massa konstiga vinklar, men är det bara en rak huskropp så räknar vi runt 12 000/kvm" Men jag skulle göra en ritning som hon skulle titta på och skicka en offert, får se då. Men deras byggsatser ligger på 5500/kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.