Det var lite skumt med en detaljplan som bara tillåter 2,5m höjd. Det innebär ju att man aldrig kan bygga ett garage med full normal takhöjd inne. garaget
 
Har sett på internet att detaljplanen i ett område på bergssidan får ha en bygghöjd på 2,7m på tillbyggnad vilket ju i mitt fall hade varit väldigt bra. Gissar det är så lågt för att det är ett fritidshusområde (är iof även det på bergssidan), de flesta i området har bara små bodar till skotrarna. De som har garage har inget loft uppepå vilket gör då att bygghöjden går ner då takstolarna är betydligt flakare.

Ska försöka kriga litegrann men våga inte köra på för hårt då jag fått igenom att jag slipper byggfelsförsäkringen trots att de först absolut tyckte jag skulle ha den.
 
Mikael_L
hempularen skrev:
Det var lite skumt med en detaljplan som bara tillåter 2,5m höjd. Det innebär ju att man aldrig kan bygga ett garage med full normal takhöjd inne. garaget
Nä, men det är ju ändå rätt OK med ett garage med 2,1 eller 2,2 meter invändig takhöjd. Det finns en ofantlig massa garage byggda här i landet med mindre än 2,2 meter invändig takhöjd, och för att förvara en personbil i så fungerar det jättebra.

Jag skulle nästan vilja påstå att "full normal takhöjd" i ett garage kanske kan sättas till typ 2,2m. Och i bostad 2,4 meter. (Det andra finns ju i lite både nya och gamla bestämmelser, det skulle inte förvåna mig om det går att hitta samma, men med lägre höjd för garage.)

Så att genom att ange den byggnadshöjden i detaljplanen försäkrar dom sig för att det inte blir så lockande att bygga garage för att sen använda det som smygökning av bostadsyta. Smart drag helt enkelt i ett område med starkt begränsad byggrätt map boyta samt om området har och önskas ha en "låg profil".
 
Redigerat:
Vi har bestämt oss för att ta bort ramverket och ersätta det med vanliga takstolar i 22 eller 27grader. Vi sätter upp en 15kvm gäststuga senare istället om behovet av mer boyta än 97kvm behövs. Passar bättre utseendemässigt i området.

Vi har idag en takhöjd på 2,1m i garaget hemma byggt -63 och det fungerar då vi bara har 4-hjuling och skoter där inne. Men skulle såklart föredra 2,3m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.