På en 5 g 2,5 kan man normalt mata garaget med en matning avsäkrad 16 a. Även trefasuttaget fungerar.
Detta under förutsättning kabelängden är kort så att utlösningsvillkor och krav på max spänningsfall uppfylls.

Jag rekommenderar precis som andra en matning på 5 g 6 som förstahandsval om det är möjligt.
 
tommib
Du bör nog fundera lite kring tändningen på dina lysrörsarmaturer och försöka koppla dem i åtminstone två grupper. Även om du har T5 med elektroniska drivdon så får du höga strömmar vid start. En vanlig brytare tycker nog inte om det i längden. Du har som det ser ut ca 450W lysrörsarmaturer (du menade väl 2x14), det ska visserligen gå med vanlig brytare men jag skulle inte chansa.

Om det redan finns en kabel i det större röret är det perfekt som dragtråd. Mycket glid bara och en person i varje ände så går det nog om det inte är för krokigt.
 
I båda de garage jag byggt så har jag kopplat lysrören i två grupper (en tvåfasgrupp), så att det går att tända varannan. Tändningen sker med impulsreläer i centralen, dessa manövreras av vanliga strömbrytare som med hjälp av fjädrar blivit återfjädrande.
 
Jag har i alla fall bokat in elektrikern så han ska komma över i nästa vecka någon gång så ska vi kolla på det. Nu har jag i alla fall lite mer kött på benen.

Men går det att koppla en byggcentral till N1XV 5g6 eller/ och till N1XV 5g 2.5 kabel? Då hade man ju kunnat skippat att ha en undercentral. För då får man ju det avskärmat i alla fall på några uttag och kan köra "tunga" grejer där.
 
tommib
En byggcentral är en undercentral. Det går naturligtvis att koppla den till en N1XV men man brukar inte göra så. Fast förlagd kabel ska gå till fast utrustning. Om du verkligen vill ha en byggcentral av någon anledning kan du dra fram kabeln till ett trefasuttag som du sedan ansluter byggcentralen till. Men det är ju inte en tillfällig installation så jag förstår inte alls poängen. Vitsen med att ha en central i garaget är att med lämplig kabel behöver den inte avsäkras alls inne i huset utan kan ligga parallellt med husets matning. Då har du egen huvudbrytare och egen jordfelsbrytare i garaget. Det blir renare och mer överskådligt eftersom det är ett rätt stort garage du har.

Vad menar du med avskärmat?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det jag menade med "avskärmat" är att med en byggcentral finns där automatsäkringar till de uttagen. Skulle jag få för mig att köra exempelvis en vinkelslip modell större och säkringen går, då slipper jag gå in i huset....
 
Innan vi driver diskussionen för långt om olika lösningar.

Vilken huvudsäkringsstorlek har huset?.
 
tommib
16A, det har TS redan nämnt. Problemet med det är ju att TS inte kommer få selektivitet mot dem med en 16A dvärg. Så det blir ändå till att springa in.
 
Varför tänkte de inte på under 40-talet när plattan till garaget gjordes att de skulle dra ett tomt och stort rör mellan hus och garage för framtida bruk, då hade alla problem varit lösta:). Men lite smått irriterande att inte få in en riktigt grov och fin kabel mellan hus och garage.

Som sagt, 16A är huset säkrat till. Men min förbrukning årsförbrukning på 3800kW förstår ni nog att jag inte kör storförbrukare dagligen. Har dock planer på att ha mig en bra pelarborr i garaget som jag kanske ska använda en del i framtiden. Men det ligger nog några år i framtiden.
 
Tobbe_3 skrev:
Varför montera 3 fasuttag med enfasuttag på. Eftersom det är en nyinstallation är det bättre montera ett 16 a avsäkrat vägguttag bredvid med en separat säkring.Då slipper man att ha 3 fas D kopplade laster blandade med enfaslaster i samma grupp.
Jag tycker det är en utmärkt idé att få ett "gratis" 16A 230uttag med på köpet. Visst kan man säkra ett vanligt uttag med 16a men då ska knöva in 2,5 kabel eller tråd i uttaget och det är man glad över att slippa. Det är väl sällan man skulle belasta samtidigt med en 3faslast och en enfas. Känns inte som ett problem i ett villagarage
 
Redigerat:
tommib
Jag vidhåller fortfarande att idén med en byggcentral är en omväg. En vanlig utanpåliggande central kostar ungefär lika mycket om du nu inte har en byggcentral liggande. Det blir snyggare och mer "rätt" eftersom det faktiskt är en fast installation (dina armaturer).

Synd med avsaknaden av tomrör men du överlever nog :) I värsta fall kan du ju dra en luftledning ;)
Hur långt är det?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Dimensionera inte matningen till garaget utifrån den nuvarande huvudsäkringen. Den kan man ändra utifrån de behov man har. Om man om 5 år t.ex vill ha en 63A elbilsladdare i garaget så kan det vara skönt att ha en 6mm matning på plats.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Jag vidhåller fortfarande att idén med en byggcentral är en omväg. En vanlig utanpåliggande central kostar ungefär lika mycket om du nu inte har en byggcentral liggande. Det blir snyggare och mer "rätt" eftersom det faktiskt är en fast installation (dina armaturer).

Synd med avsaknaden av tomrör men du överlever nog :) I värsta fall kan du ju dra en luftledning ;)
Hur långt är det?
Det är ca 15 meter under mark det rör sig om.

Ska bli intressant och se vad "min" elektriker säger om mina idéer. Han nämnde inget direkt om matningen första gången han var här.
 
pelpet skrev:
Dimensionera inte matningen till garaget utifrån den nuvarande huvudsäkringen. Den kan man ändra utifrån de behov man har. Om man om 5 år t.ex vill ha en 63A elbilsladdare i garaget så kan det vara skönt att ha en 6mm matning på plats.
TS problem var möjligheten att få i en tjock ledning i befintliga markrör. I det läget gav jag rådet att gå ner i dimension när huvudsäkringen bara var på 16 a. Hade det rört aig om en komplett ny förläggning, då hade råder varit att använda minst 5 g 6 mm2 kabel som matning.
 
Tobbe_3, det var inte riktat som en kritik mot dig utan ett tips om att försöka få i en så grov matning som möjligt. Om det innebär 5G2,5 så får det väl bli så. Annars tycker jag att iden att använda aceflex-kabel lät bra. Ryms inte en 5G6 så kanske det funkar med en 5G4.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.