K
Odjuret skrev:
FX innebär mekanisk frånluft. Det finns frånluftvärmepumpar... Men jag är av den tron att ska man bygga nytt, kan man lika gärna göra det ordentligt. Investera i FTX och en bra värmeanläggning, där du kan välja mellan bergvärme och Luft/vatten. Vilket av dessa två som passar bäst... det beror på omständigheterna... husets storlek och möjligheterna att borra...
Är det inte;
S = Självdrag
F = Mekanisk frånluft
FT = Mekanisk till & frånluft
FTX = Mekanisk till & frånluft med värmeåtervinning

Håller med föregående, kola vilka flöden du har vid respektive don och kolla sedan i ljuddatafilerna för don på nätet.
Personligen köpte jag don som heter "Airy" från Lindab, som enligt utsagor skall vara tysta.. Inte driftat FTX'en ännu så jag kan inte säga bu eller bä ännu.. Men dom är i metall iaf, finns med skivor i olika former för att passa in snyggare i möblerade rum.

Edit; Fanns visst Fx, med FLVP, det var något nytt begrepp med Fx för mig :)
 
Redigerat:
KjellTimell skrev:
Är det inte;
S = Självdrag
F = Mekanisk frånluft
FT = Mekanisk till & frånluft
FTX = Mekanisk till & frånluft med värmeåtervinning

Håller med föregående, kola vilka flöden du har vid respektive don och kolla sedan i ljuddatafilerna för don på nätet.
Personligen köpte jag don som heter "Airy" från Lindab, som enligt utsagor skall vara tysta.. Inte driftat FTX'en ännu så jag kan inte säga bu eller bä ännu.. Men dom är i metall iaf, finns med skivor i olika former för att passa in snyggare i möblerade rum.

Edit; Fanns visst Fx, med FLVP, det var något nytt begrepp med Fx för mig :)
Hehe. FX är ett extremt vanligt system i större system för lägenheter ;) Skulle nog säga att det är det absolut vanligaste idag.
 
Perfekt. Nu har jag lite att gå på! Har en fråga bara, kan man dra rören i isoleringen mellan takstolarna. Kommer nämligen köra pulpettak med balkar som är 450mm höga. Så då undrar jag om jag kan dra rören längsgående med dem i isoleringen?
 
K KjellTimell skrev:
Är det inte;
S = Självdrag
F = Mekanisk frånluft
FT = Mekanisk till & frånluft
FTX = Mekanisk till & frånluft med värmeåtervinning

Håller med föregående, kola vilka flöden du har vid respektive don och kolla sedan i ljuddatafilerna för don på nätet.
Personligen köpte jag don som heter "Airy" från Lindab, som enligt utsagor skall vara tysta.. Inte driftat FTX'en ännu så jag kan inte säga bu eller bä ännu.. Men dom är i metall iaf, finns med skivor i olika former för att passa in snyggare i möblerade rum.

Edit; Fanns visst Fx, med FLVP, det var något nytt begrepp med Fx för mig :)
Testade också Lindab Airy 100 efter att haft Elegant VT-100 i mitt system. Stor förbättring (läs mindre) i ljud med Lindab Airy. Dock hade förra ägaren tejpat för hål osv i mina VT-100 don så kanske de låter mindre egentligen, bara inte mina. Men nu kör jag Lindab Airy all-in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.