Hej, jag sitter och funderar på hur jag skall utforma ventilationen på ett nybygge.
Huset är på 200kvm byggyta och bergvärme som uppvärming.
Stämmer denna ritning eller har jag missat något viktigt? Kikat på Nibes FTX aggregat.
Kom gärna med förslag. Behöver jag ens FTX?
Hus med ventilation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bergvärme är ju väldigt dyr investering för ett nybygge, har svårt att se att du kan räkna hem det?

Gillar ni att elda är ju FX och kamin en extremt bra kombo, dessutom slipper du massa kanaler.
 
Ok, vad är en bättre värmelösning? Ogillar oljud och har framtida planer på en pool och atterfall. Sen skall det tilläggas att det är ett garage på 60kvm där värmepumpen kommer stå. Så kulvert mellan huskropparna.Ca 8m.
Kommer inte sätta in någon kamin i dagsläget då vi inte hittar någon som passar oss/"damen" :)
Vad menas med FX?
 
Normalt sett har man väl en frånluft i köket ändå? Har för mig det för man kör ju inte alltid köksfläkten när man lagar mat. Du kan koppla på frikyla i ftx-aggregatet om du har bergvärme. Kan vara fint en varm sommardag.
 
DrGreenbaum skrev:
Normalt sett har man väl en frånluft i köket ändå? Har för mig det för man kör ju inte alltid köksfläkten när man lagar mat. Du kan koppla på frikyla i ftx-aggregatet om du har bergvärme. Kan vara fint en varm sommardag.
Ok, det där med frikyla låter toppen. Har kikat lite på det men då bara kollat på en konvektor för utsläppet. Men om det går att lösa med FTX är det guld. Jag lägger till en frånluft i köket som du föreslår. Låter smart då man som du säger är mycket i köket utan att ha fläkten igång. Ugnsvärme etc.
 
Du skall bara ha frånluft i köket ingen tilluft. Brukar även vara frånluft i klädkammare men det verkar du inte ha ? Klädkammare alltså.
 
Vid öppen planlösning ska det vara från i köksdelen och till i matsal/v-rum, kanske dubbla av varje beroende på ytan.
 
Ok, då lägger jag till en frånluft i köket. Spelar antalet in och utgångar någon roll? Eller kan man ha 4 från och 6 inkommande?
 
Hus med ventilation2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det måste beräknas utifrån gällande regler och du bör ha en firma som gör detta utifrån ritningar, sen blir du tvungen att lämna ett s.k OVK-protokoll från behörig person/firma.
 
Då slänger jag in papperna till den lokal ventilationsfirman. Att det skall vara krångligt att bygga råder det ingen tvekan om :) Menar inte tekniken utan regler etc.
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Japp, jag var tvungen att göra en anmälan till kommunen när jag satte in FTX i mitt hus, tidigare självdragsskit. Kravet Ovk-protokoll och kontrollplan och 1500kr fattigare :(
 
O
Stringfellow Hawke skrev:
Bergvärme är ju väldigt dyr investering för ett nybygge, har svårt att se att du kan räkna hem det?

Gillar ni att elda är ju FX och kamin en extremt bra kombo, dessutom slipper du massa kanaler.
Hur tänker du då? Vad ska man välja istället? Luft/vatten? oavsett.... Om man bygger ett nytt hus, då är det väl vettigt att direkt investera i en bra värmeanläggning. Bergvärme kan absolut vare ett alternativ! Annars så är luft/vatten...
FTX låter som en väldigt bra investering i ett nybygge. Kan inte resultera i så mycket extra pengar.
 
O
FX innebär mekanisk frånluft. Det finns frånluftvärmepumpar... Men jag är av den tron att ska man bygga nytt, kan man lika gärna göra det ordentligt. Investera i FTX och en bra värmeanläggning, där du kan välja mellan bergvärme och Luft/vatten. Vilket av dessa två som passar bäst... det beror på omständigheterna... husets storlek och möjligheterna att borra...
 
Den uppdaterade ritningen ser ganska bra ut. Har du någon KLK som du kommer att använda till kläder rekommenderar jag till skillnad från många andra istället för frånluft dra tilluft ditt. Detta då det måste vara mysigare att sätta på sig kläder som ventilerats av ren luft istället för överluft som kommer ifrån alla möjliga delar av huset in och sedan ut.
Glöm inte att dimensionera rören så du slipper ljud och onödigt höga fläkthastigheter som bara skapar ljud. det är nästan ingen skillnad i pris på 125 mot 160. Snåla inte med ljuddämpare. 160 som huvudkanal och 125/100 på grenarna beroende på vart du du drar dem.
Projektera för 0,35l/s m2 samt för typ av rum. Det är aldrig dumt att lägga på några l/s till även om OVK kravet är uppfyllt. De kraven baserar sig nämligen på absoluta minimum värden vilket i byggvärlden är samma sak som börvärden.
Har du bergvärme på väg in vet du väl om att du kan nyttja frikyla från denna.
Du behöver då enklast ett FTX aggregat som är förberätt för att hantera detta samt köpa ett batteri och lite elektronik för detta. Även om du inte väljer att köpa batteri på en gång så kan det vara bra att förbereda med lite montage plats samt ev kondensisolera tilluften.
Själva kondensisoleringen tänker jag inte gå in djupare på av den enkla anledningen att det är väldigt mycket tyckande kring denna. Vissa hävdar att den absolut behövs och andra motsatsen då de menar att man ändå inte kommer kyla luften speciellt många grader.
Om möjligt projektera in lite raksträcka vid aggregatet så man med med erforderliga mätsträckor enkelt kan mäta så "exakt" som möjligt totaltflöden in/ut i huset. Mycket enkelt att sedan få referensvärlden på hur ventilationen faktiskt fungerar.
Vill du sedan säkerställa att du alltid har "samma" flöden köper du till 2st tryckgivare och kopplar in i systemet. Då kommer du ha samma flöde även när filtrerna smutsar ner med tiden.

Tillägg: köp inte de billigaste skräp donen på byggvaruhuset typ Fresh eller Sysmairs billiga platsdon Balance E/S. De ser bara tråkiga ut efter några år när plasten gulnar och blir lätt repiga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panelmannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.