Jag eldar med ved och det som e felet med min anläggning e att det e antingen full värme eller ingen alls.
Shunten går inte att ställa in så noga och med mina gammla tjocka element blir det mycket varmt om jag ställer vredet på 5:an och tvärtom om jag ställer det på 4:an.
Nu e det så att jag har gammla kranar på elementen som sitter fast och börjar läcka om jag rör dem med kraft.
Hittar inga nya som passar mina gängor.
Finns det någon på forumet som vet var dem säljer nya kranar eller termostater som har olika storlekar som kanske passar.
Tack på förhand Jonas
 
Tror du skulle haft acktank(ar) med automatshunt.
 
Eldar du med ved ska du ha vedpannan ansluten till acktankar, med "laddomat21" eller liknande, sedan en shuntkoppling med cirkpump som tar värmen från acktanken till elementen. På shunten sedan en "reglermotor" tex CBJ RS, eller modernare. med en tillkopplad innetemperaturgivare, då kan du låta alla element vara fullt öppna...(Täta de läckande med lin/pasta innanför muttern längst ut , och rör ingen av dem sedan)....
 
Kan det vara att shuntens platta med siffrorna sitter på fel plats? Prova vrida shunten 1/4 varv och se om det funkar bättre där annars så fortsätt med lika mycket till, bara ett enkelt prov iallafall. http://infoweb.esbe.se/files/54644/Dimensionering%20ROT_SE_99501340_A2_LR.pdf här kan du se lite om shunt du har antagligen en avfasning på axeln som ratten sitter på antar att avfasningen är där din pekare på ratten är. Hoppas det kan hjälpa dig.
 
En shuntstyrning e nog det enda jag saknar.
Ska köpa en sån.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.