Hej,

Har en massa radiatorventiler som på bifogad bild. Några är tröga och andra läcker lite från det markerade området. Alla är dom slitna och fula.

Tänkte för kolla om det finns nått sätt att täta detta utan att tömma hela systemet så här på vintern?

Sen funderade jag på vad man ska byta ut dom mot i sommar?

Huset är från 1957 och jag chansar på att dom också är det.

Tack på förhand,
 
  • radiatorventil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
burnvill skrev:
Hejsan!
Det kan gå att dra åt muttern under pilen lite och har du tur så blir det tätt.

Kan väl vara en sån här va?
[länk]
Det borde vara enklaste sättet att "byta ut" dem på.
Ok då det är den muttern som styr detta. Trodde det var den översta på toppen. Jag ska dra lite i den där och se om jag kan öppna och stänga ventilen utan att det börjar droppa.
 
Hej,
Jag har själv 7-8 stycken sådana element som troligen är äldre än dina. Våra går inte att rubba, varför vi bestämt oss för att byta ut dem till moderna termostater (byggnadsvårdsmässigt vidrigt, men jag tror att det blir lättare att kontrollera energiåtgången). När vi köpte huset sa vår besiktningsman att man skulle ta det lite lugnt med denna typ av vred, därför att packning bestod av lin som troligen torkat efter så lång tid. Börjar du skruva på muttern så kanske det torkade linet går sönder ännu mer och du får problem med ännu mer vatten som kommer ur elementet.
 
Jag har likadana vred. Har vägt lite mellan o byta dessa mot moderna termostater, men när man läser hur mycket strul folk har med att "piggen" fastnar på dessa, så blir det bara andra problem ist.

Har plockat loss några vred o element i samband med en vardagsrumsrennovering där jag ville komma åt o göra vid bakom elementen. Plocka itu vreden o insåg ganska snabbt att det e mycket enkelt o göra iordning dessa.

Bara o pilla bort allt gammalt lin runt axlen, o vira på nytt. (kanske lite locherpasta med?)
Tips! gör en helöversyn på alla vred på SOMMAREN, för du måste tömma systemet, o det vill man inte göra nu Brr....
 
Om du e intresserad kan jag ta en bild på ett vred som är ituplockat. så lägger jag delarna så du ser hur det ser ut.:)
 
Jag är intresserad av bild!
 
Bild kommer i helgen:) så håll ut lite till bara!
 
Ok så en renovering kanske då. Man kanske kan polera upp dom också i samma veva.
 
här kommer bilder som utlovat!:D
 
  • IMG_6787 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6789 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6791 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6794 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6795 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Jumos och 5 till
  • Laddar…
Någon som fick glädje av bilderna? Hoppas det :)
 
  • Gilla
Jumos och 11 till
  • Laddar…
Har själv bytt ut liknande vettiler till nya termostat på alla element. Huset från -51.
Det börja med att jag försökte hitta rätt ROT insats som bara skulle vara att skruva in. Men misslyckades två gånger (beställde fel grejer) så till slut bytte jag även ventilhuset.
Har insatser liggande som kanske passar just dina ventilhus.

Ska kolla upp länken till ROT insatserna.
 
  • Gilla
Bjlarsson
  • Laddar…
Lyfter denna gamla tråd då jag precis försökt mig på att byta våra gamla slottsventiler men har stött på problem.

Alla ventiler i huset är av ovanstående typ, vissa är kanon, både utseende och funktionsmässigt, men tre stycken har hängt sig och delvis även rostat sönder.

Jag köpte nya 15 och 20 MMA ventilhus men fick problem när jag skulle ansluta radiatorn till nya ventilhuset, trots samma diameter så är gängningen annorlunda på det gamla elementet. Ventilen passade bra på anslutningen på röret. Klarade era gamla element av gängningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.