Till klippare i HQ-familjen finns det flera återförsäljare som levererar i stort sett alla reservdelar.
De har även bra sprängskisser för den som själv vill skruva med sin maskin.
Viktigt att kunna få tag på reservdelar snabbt och enkelt.

Sedan har åtminstone Gardena nu infört 5 års garanti på sina klippare.
 
P Paxman skrev:
I en sån här tråd kommer du få förslag på alla möjliga märken och modeller. De flesta kommer rekommendera den bot de själva har (även jag kommer göra det! :p) eftersom det är ganska få som haft flera olika botar att jämföra mellan och man vill gärna motivera sitt eget val. :)
Jag köpte en Husqvarna ACX230 för typ 10 år sedan och den funkar bra än.
Lämnar in den på service varje vinter så det byts lite prylar då och då på den.

/Höghus
 
Hej!
Står i exakt samma situation som du och har verkligen fastnat för Gardena. Jag kommer att gå på Gardena Smart Sileno Minimo. Just nu får du 5 års garanti. Finns både för 250m2 och 500m2 och är billiga ifall du beställer från Tyskland. Jag kommer gå på en Smart Sileno minimo 250 som kostar ca 5700kr från Amazon.se
 
P Paxman skrev:
Som någon nämnt så är McCulloch, Gardena och Husqvarna exakt samma maskiner
Men där är en stor skillnad till MacCulloch fördel, den klipper med dom stora drivhjulen fram ( det ser ut som den backar) men det är en stor fördel vid kanter den fastnar inte.
 
L Leif i Skåne skrev:
Men där är en stor skillnad till MacCulloch fördel, den klipper med dom stora drivhjulen fram ( det ser ut som den backar) men det är en stor fördel vid kanter den fastnar inte.
Det stämmer bra. Vår S600 har inte fastnat någon gång där det inte varit vårt egna fel; begränsningskabel lite för nära hinder, vildvinsutlöpare som fastnat i klippskivan, för trång öppning in i dess laddstationshus och liknande saker. Den är verkligen väldigt duktig på att ta sig fram.
 
Jag är i samma situation som du och har bestämt mig för en MacCulloch. S600 verkar vara en utgående modell och har på flera ställen ersatts av S800 som är någon tusenlapp dyrare. Det som gör att jag väljer MacCulloch istället för Gardena är att MacCullochen klarar backar på 35% medan motsvarande Gardena klarar 25%.

Fördelen med Husqvarna/Gardena/MacCulloch jämfört med andra märken är att de har guidekabeln. Jag har en smal brant passage som leder upp till en gräsyta. Med guidekabel kan man leda upp gräsklipparen dit var tredje klippning istället för att hoppas på att den ska hitta dit slumpmässigt.

Notera att om man köper en Husqvarna så ingår inte kabel och spikar; det kan bli en tusenlapp till där.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Jag köpte först en mcmulloch s600 men lämnade tillbaka den då dom hade plockat bort möjligheten i inställningsmenyn att välja hur långt ifrån guidekabeln som den åker - vilket i mitt fall är viktigt då klipparen måste åka på en ca 8m lång och endast 1m bred plattgång emellan gräsytorna. Denna funktion hade dom på Gardena City500 som jag bytte till.
Märkena HusQ, mcC och Gardena är ju i princip samma prylar men man fibblar med design och mjukvaru funktioner för att kunna appelera olika kundkategorier och dessutom ta mera betalt. Det som jag upptäckte och irriterar mig är att man säljer exakt samma maskin med olika ytkapacitet och det enda som skiljer är att man har begänsat mjukvaran så att klipparen tillåts vara igång en kortare tid. Så när jag köpte min Gardena förra sommaren så såg jag att min City 500 och den mindre city 250 har exakt samma HW, motorer, klippbredd och batterikapacitet men kostade 1000kr mer!!
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
Det som jag upptäckte och irriterar mig är att man säljer exakt samma maskin med olika ytkapacitet och det enda som skiljer är att man har begänsat mjukvaran så att klipparen tillåts vara igång en kortare tid. Så när jag köpte min Gardena förra sommaren så såg jag att min City 500 och den mindre city 250 har exakt samma HW, motorer, klippbredd och batterikapacitet men kostade 1000kr mer!!
Det är ju tyvärr så det fungerar i väldigt många (de flesta?) branscher. Motorer som stryps, datorlagringsmedia med olika stor kapacitet, skärmar med olika hög upplösning etc. Hårdvaran kostar exakt lika mycket för tillverkaren, men för slutkund skiljer det. T ex, en USB-sticka på 5 GB kostar lika mycket att tillverka som en på 20 GB, men det är stor skillnad på butikspriset.

Man kan ju välja att bli irriterad på det, eller glädjas över att inte behöva betala det högre priset de gånger man inte har behov av de "ostrypta" produkterna. S600 är vad jag har förstått det en mjukvarustrypt S1000. Vi har inget som helst behov av S1000:s ytkapacitet, så vi är glada att vi kunde få en maskin som passar våra behov till ett lägre pris än dess storebror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.