Snailman
Jag har tex 8 gig minne i min dator, det skulle inte 32 bitarsversionen kunna utnyttja fullt ut (tror den kan hantera typ 3,5 gig eller så)

processorerna är ju numera 64 bitars, förr var de ju 32bitars, och dem kan man ju inte köra 64 bitarsversionen på..

(däremot kan man ju köra 32 bitarsverionen på en 64 bitars processor, för den har ju liksom tillräckligt många bitar...)
 
Redigerat:
Snailman skrev:
Jag har tex 8 gig minne i min dator, det skulle inte 32 bitarsversionen kunna utnyttja fullt ut (tror den kan hantera typ 3,5 gig eller så)
Det är riktigt. Intressant att veta är att den gjorde det från början (eftersom PAE, som möjliggör upp till 64GB totalt även om 4GB per process är max, var påslaget), men MS fick problem med krånglande drivrutiner från 3:djepartsleverantörer (dvs i stort sett alla) så de slog av det...

Det retar mig lite dock att inte Ubuntu skeppar PAE påslaget per default i sin 32-bitarskärna, man måste krångla och installera server-kärnan för det. (Om man ominstallerar så kan man som sagt välja 64-bitars utan större problem.)
 
Canuto skrev:
Min hårddisk krachade helt (mekaniskt) Köpte en ny och även OP systemet eftersom det installerade var en OEM version av Vista Home Premium. Naturligtvis hade jag ingen backup på systemet så det blev som sagt till att köpa ett nytt. Har en AMD 64X2 dual core Processor 5000+ i maskinen så jag köpte Vista Home Premium 64 bit efersom jag trodde att 64 i processornamnet innebar att det måste vara ett 64 bit OP system.
Nu fungerar inte skrivare, scanner, DV kamera eller någonting.
Klarar inte 64 bit av detta? Har jag slängt 1400 spänn i sjön? Skulle inte 64 bit vara bätre än 32 bit som troligen ar installerat innan då scannrar o. dyl. fungerade?
Hjälp en gammal pensionär snälla någon!
Du kan använda 32-bitars drivrutinerna om du talar om för Vista att det är ett 32-bitar program.

För att installera: Högerklicka på installationsfilen, välj kör som Admin

Högerklicka sedan på ikonen till programmet i startmenyn, välj egenskaper -> kompabilitet
Ställ in lämpligt i kör detta program i kompabilitetläge för.....
 
Här har windows åkt ur till förmån för Solaris 10.
Lite meckigt med vissa saker men å andra sidan går burken lungt å fint på ett sätt windows aldrig nånsin kommer i närheten av.
 
32 bits drivrutiner går lite dåligt i 64 bit os. 32 bit program går bra.
Anledningen till att du inte kan köra en 32 bit driver är kortfattat att en 32 bit driver inte kan hantera 64 bit addresser och datatyper som systemet kör med och därmed kan inte den drivrutiner samarbeta med resten av systemet. Däremot kan "psedudrivers" som bara används i programet och som inte är en riktig driver fungera då den isoleras av 32 bit emuleringen
 
PAE är som sagt en teknik för att utöka addressrymden på ett 32 bit system. Det blir då 36 bitar på minnesbussen vilket ger just 64Gbyte max men det kräver att systemet laddar in och ur minnessidor hela tiden till programmen så det kan bli en rejäl prestandabroms.
 
Snailman
mats_o skrev:
32 bits drivrutiner går lite dåligt i 64 bit os. 32 bit program går bra.
Anledningen till att du inte kan köra en 32 bit driver är kortfattat att en 32 bit driver inte kan hantera 64 bit addresser och datatyper som systemet kör med och därmed kan inte den drivrutiner samarbeta med resten av systemet. Däremot kan "psedudrivers" som bara används i programet och som inte är en riktig driver fungera då den isoleras av 32 bit emuleringen
Det verkar stämma bättre med hur jag uppfattat saken, jag tycker jag borde ha träffat på uppgiften om att det går att använda 32bits drivrutiner i 64 bits operativ om det stämt.
32bits program använder man ju en hel del, jag antar att det är dem som hamnar i mappen Program (x86) i Vista 64 bitars
 
mats_o skrev:
PAE är som sagt en teknik för att utöka addressrymden på ett 32 bit system. Det blir då 36 bitar på minnesbussen vilket ger just 64Gbyte max men det kräver att systemet laddar in och ur minnessidor hela tiden till programmen så det kan bli en rejäl prestandabroms.
Njae, det är en sanning med modifikation. Så länge applikationerna håller sig under 4GB (och inte använder PAE "själv" sas) så blir det ingen större (läs "märkbar") förlust i praktiken. En contextswitch är redan ohyggligt dyr map förstörda minnesmappningar som det är, så en nivå till med sidtabeller ("page tables") gör varken till eller från.
 
Mjo, förvisso, Jag är skadad på stora appar. Exchange och SQL gillar sitt minne. :)

Sen blir det lite djupdykning. Ett problem till man kan få med 32 bit ed och pae är att man kör slut på non paged poolen. Den är trevligt nog extended till 128 Gbyte på 64 bit.
 
Marwi skrev:
Du kan använda 32-bitars drivrutinerna om du talar om för Vista att det är ett 32-bitar program.

För att installera: Högerklicka på installationsfilen, välj kör som Admin

Högerklicka sedan på ikonen till programmet i startmenyn, välj egenskaper -> kompabilitet
Ställ in lämpligt i kör detta program i kompabilitetläge för.....
Jag har försökt att köra som t.ex. XP servicepack2 , 2000 etc. men icke det fungerar!
Finns nog inga 32 bit drivrutiner som fungerar med OS 64 överhuvudtaget.
Program f.ö. fungerar, men drivrutiner: Icke!
 
Snailman
Nej, det fungerar inte med 32 bitars drivrutiner, det var inkorrekt information, men de länkar jag skrev till dig, var andra som haft samma problem som du, men löst det, så antingen vill du testa de länkar jag skrev eller inte, vill du testa dem kan jag försöka hjälpa dig, nu har jag bara letat efter lösningar på ett par av problemen du hade, om du lyckas med dessa, kan jag leta efter lösningar på resterande problem , men tänker du inte testa de jag hittat hittills, så är det ju meningslöst att jag försöker hitta lösningarna på resten...
 
mats_o skrev:
Mjo, förvisso, Jag är skadad på stora appar. Exchange och SQL gillar sitt minne. :)
Ja, pratar vi serverapps så skulle jag inte heller krångla med PAE om det kan undvikas, då är det 64-bitar som gäller. :)
 
Snailman skrev:
Nej, det fungerar inte med 32 bitars drivrutiner, det var inkorrekt information, men de länkar jag skrev till dig, var andra som haft samma problem som du, men löst det, så antingen vill du testa de länkar jag skrev eller inte, vill du testa dem kan jag försöka hjälpa dig, nu har jag bara letat efter lösningar på ett par av problemen du hade, om du lyckas med dessa, kan jag leta efter lösningar på resterande problem , men tänker du inte testa de jag hittat hittills, så är det ju meningslöst att jag försöker hitta lösningarna på resten...
Jag är tacksam för din hjälp, Snailman.
Nikon scannern fungerar med Vuescan, men bara delvis.
Jag fortsätter att testa !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.