Om ni är nöjda med att den luft som kommit in på nedervåningen kommer in genom sovrumsdörren, och på så sätt ventilerar rummet, så sitter "friskluftsventilen" bra ovanför fönstret men bör då inte kallas för friskluftsventil. Och detta sänker såklart även co2-halten sålänge det inte sitter folk på nedervåningen.
 
Nöjd & nöjd? Är det tryggt för hälsan & för huset?
Det är en fråga jag ff undrar över.
Om det funkar?

Det andra jag ff undrar över är kommer ett lågt satt hål under radiatorn med säkerhet få in frisk luft? Vad är oddsen att det blir så, alltså funkar?
El är det stor risk trots att jag sätter ventilen lågt att det ändå inte kommer in friskluft där?
 
Du dör inte av syrebrist el liknande. Suttit det ett gäng med cigarrökare i vardagsrummet så hade du fått ett elände att försöka sova. De flesta hus yran ft_system har det så här och många tycker att kondens på sängkammarfönstret när det ät kallt är ett normalt fenomen. Själv skulle jag valt http://www.acticon.se/se/bostadsventilation/easy-vent-rot-for-renovering/luftdon-for-rot/flexi-stal/ men istället för den tunna kanalen ut under fönsterblecket skulle jag borrat 10 st 16 mm hål. Minimal åverkan, minimal arbetsinsats och allt kan göras inifrån huset.
 
Ok låter tryggt. För övrigt har jag faktiskt inte sett ens tendenser till kondens på ngt fönster i huset. Konstigt nog.

Den där tunna kanalen som du länkar till ser ju trevlig ut som sjutton men krävs att man gör i samband när man byter fönster som jag förstår & mina är ju precis nyinsatta av tidigare ägaren.
Jag fick en länk tidigare i tråden med & när jag kollat närmre på den är det samma sak där, krävdes att det gjordes i samband med fönsterbyte. Spalten lades under bänkskivan & under fönstret.
Så jag har nog inte så mkt val mer än att sätta en freshventilation under elementet.

Eller finns ngt annat alt? Vad menar du med att borra de där hålen under? Menar du att jag under mitt fönsterbleck kan borra 10st hål? Behövs ingen insats el ngt? Bara hål rätt igenom?
Isf vore det ju svinbra.
Men varför inte isf borra hålen ännu lägre, under radiatorn?
 
Är det raketteknologi att mäta absoluta trycket på de olika höjderna för att avgöra ifall det blir in- eller utflöde?
Finns det sådana nogranna tryckmätare som proffs använder?
 
Man brukar köra in plaströr i hålen (såna som elektriker har) då väggen sällan är homogen rakt igenom utan ev har luftspalt och det går såklart lika bra nedanför radiatorn.
 
Tack, det var ju enkelt att räkna!
Men, var någonstans som "nollpunkten" hamnar, dvs där det går över från undertryck till övertyck är ju starkt beroende på av på vilken höjd utloppet på taket sitter, samt strömningsmotståndet hela vägen dit då.
Enkelt utryckt så skulle det alltid gå att sätta en tillräckligt hög, isolerad skorsten på taket för att säkerställa att det alltid blir undertryck på översta våningen.
 
Jo visst självklart... ska nog ta o räkna lite på mitt hus o se ifall det stämmer när jag öppnar mina högt belägna friskluftintag på öv.. (Ej bebodd övervån).
 
Om man nu tänker sig att man får rätt luftmängd att komma in rätt väg till sovrummet så ska denna luft så småningom bli lika varm som övriga luften i rummet vilket i huvudsak skall ske utav radiatorns värme. En radiator i äldre hus var ofta lika breda som fönstren (ca 1 m) och skulle få plats under fönstret (ca 60 cm) Har huset av besparingsskäl försetts med värmepump så får vp:n kämpa tappert för att hålla elementet på 50 grader. En enkelradiator vid dessa premisser ger enl Rinkabys tabell 323 watt. Dessa watt ska alltså värma sovrummets 15 kvm men även den nyinkomna friskluften som enbart denna behöver 500 watt för att komma upp till 20 grader när det är -20 grader utomhus. Mao är det inte många äldre bostäder som utan kompromisser är rustade för en riktig vinter om de inte behållit oljepannan eller eldar pellets eller har kostat på trippelradiatorer i samband med vp-installationen. Ventilation är dyrt.
 
Å fy fasen! Dyrt. Men ska man täppa till insläppet lite när det är kallt tycker du?

Har nu bokat en hålborrare till oss. Han får, utöver 2st freshventilinstallationer, även göra dessa 10 borrhål under elementet. Skulle vara 16mm va?
Är det inte väldigt stort?
Dessa hål kommer jag aldrig kunna försluta bra va? Men det är kanske inte meningen antar jag....
 
  • Gilla
snelasse
  • Laddar…
Själv tog jag bort isoleringen i underkant på fönstren. Blev ganska kallt och lite bättre luft. Draget går åt rätt håll, men jag känner mig skeptisk till att göra något större hål i väggen nu...
 
Du menar att du inte har ngt friskluftsintag alls i det rummet? Sovrum?
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
exerg skrev:
Om man nu tänker sig att man får rätt luftmängd att komma in rätt väg till sovrummet så ska denna luft så småningom bli lika varm som övriga luften i rummet vilket i huvudsak skall ske utav radiatorns värme. En radiator i äldre hus var ofta lika breda som fönstren (ca 1 m) och skulle få plats under fönstret (ca 60 cm) Har huset av besparingsskäl försetts med värmepump så får vp:n kämpa tappert för att hålla elementet på 50 grader. En enkelradiator vid dessa premisser ger enl Rinkabys tabell 323 watt. Dessa watt ska alltså värma sovrummets 15 kvm men även den nyinkomna friskluften som enbart denna behöver 500 watt för att komma upp till 20 grader när det är -20 grader utomhus. Mao är det inte många äldre bostäder som utan kompromisser är rustade för en riktig vinter om de inte behållit oljepannan eller eldar pellets eller har kostat på trippelradiatorer i samband med vp-installationen. Ventilation är dyrt.
Ett äldre hus har inte motsvarande de enkelradiatorer du räknat på utan brukar ha rätt stora gjutjärnsraddar så det funkar fint med lägre framledningstemperaturer som lämpar sig för vp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.