Nu har det hänt! Huset är köpt och lägenheten på väg att säljas. En milstolpe som jag och familjen längtar efter. Detta innebär även att jag har fått klartecken att presentera en budget för de nödvändiga verktygsinköpen som ett husköp innebär. Det är här jag blir rådvill och behöver forumets hjälp. Vad har ni ångrat i verktygsväg och vad önskar ni att ni köpt tidigare? Satsa på ett märke (vilket i så fall) och batterisystem eller välja ut juvelerna från olika märken? Var klarar man sig lätt med batteri och för vilka verktyg krävs egentligen sladd?

Förutsättningar:
- en del lättare renovering kommer utföras av mig.
- skruvdragare, oscillerarande slip, borrhammare, sticksåg finns redan som jag är nöjd med.
- 1500 m2 trädgård med buskar och träd som behöver skötas.
- budget är inte satt men tänker själv ca 10kkr
 
Vänta med att köpa något tills du vet vad du skall göra för jobb. Du kommer långt med de verktyg du har, möjligen att du skulle komplettera med en cirkelsåg.
 
  • Gilla
Klems Ingvar och 4 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående, vänta tills du vet vad du ska göra. En tigersåg är oumbärlig när du ska riva en vägg, men värdelös för att tapetsera ett rum. Köp verktyg du behöver när du behöver dem.
 
  • Gilla
Jonaspfb och 4 till
  • Laddar…
en motorsåg är alltid bra att ha...köp inte nån skit från Jula eller Biltema bara
 
  • Gilla
gene21stcsm och 1 till
  • Laddar…
B
Skruvdragare. Typ dewalt eller makita. Här kan man satsa på lite kvalité.

Övrigt skulle jag säga att man ska köpa relativt billiga prylar för att se vilka saker man använder mycket, och vad som i princip aldrig används. De som är billiga går ju sönder efter ett tag, och då vet man ju vad som var dåligt med dem, och vilka saker som används mycket.

Använder man bara verktyget sällan kan man ju klara sig med enklare saker.

Elektrisk kap/gersåg är något som jag nyttjat mycket.

Har t.ex. en dremel som jag använt 1 gång på 10år...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
en motorsåg är alltid bra att ha...köp inte nån skit från Jula eller Biltema bara
Du menar som jonsered? (såldes av jula ett tag) :crysmile::crysmile:
 
Maskintok skrev:
Du menar som jonsered? (såldes av jula ett tag) :crysmile::crysmile:
tänkte mest på Mecc
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
tänkte mest på Mecc
Ja de är roliga grejer :crysmile:
 
  • Gilla
JohanWesther
  • Laddar…
K KungGeorge skrev:
Nu har det hänt! Huset är köpt och lägenheten på väg att säljas. En milstolpe som jag och familjen längtar efter. Detta innebär även att jag har fått klartecken att presentera en budget för de nödvändiga verktygsinköpen som ett husköp innebär. Det är här jag blir rådvill och behöver forumets hjälp. Vad har ni ångrat i verktygsväg och vad önskar ni att ni köpt tidigare? Satsa på ett märke (vilket i så fall) och batterisystem eller välja ut juvelerna från olika märken? Var klarar man sig lätt med batteri och för vilka verktyg krävs egentligen sladd?

Förutsättningar:
- en del lättare renovering kommer utföras av mig.
- skruvdragare, oscillerarande slip, borrhammare, sticksåg finns redan som jag är nöjd med.
- 1500 m2 trädgård med buskar och träd som behöver skötas.
- budget är inte satt men tänker själv ca 10kkr
Välj de första verktygen med batteri från ett bra märke med stort sortiment som även täcker in ditt trädgårdsbehov, mina favoriter är Hikoki, Makita och Metabo även om det finns några till, och sedan undvika frestelsen att skaffa batterier från andra system.
Sladdmaskiner kan du ju plocka godbitarna från olika tillverkare. I dag finns det få jobb bra batterimaskiner gör sämre och ett stort antal de gör bättre.
 
Beskriv gärna vad för renoveringar du skall göra.

Håller med ovan, med att vänta tills du har en projekt framför dig, blir alldeles för många utgifter ändå som nybliven husägare.

Bland det första jag skaffade mig när vi köpt hus (efter sladd borrmaskin och batteriskruvdragare) var en kap/gersåg,
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Min sänksåg har jag haft mycket nytta av. Feintoolen (multiverktyg) har jag inte använt speciellt mycket, men där den använts har den varit ett av väldigt få alternativ. Jag köpte väl båda medan originalen fortfarande var under patent. Idag hade jag köpt sänksåg av hög kvalité men klarat mig på ett enkelt multiverktyg (men känner jag mig själv rätt hade jag inte handlat efter logik och rationellt tänkande ändå)

Festool har ett stativ till sitt multiverktyg som är en produkt jag möjligtvis saknat ibland, svårt att göra precisa snitt på frihand, gärna man slirar omkring lite och skadar ytan runt om snittet. Vet inte om det finns alternativ.

Men som sagts, båda verktyg är nog sånt som bör köpas när behov kommer.

Vad jag kanske ångrar är att jag först köpte en dålig grovdammsugare. Mycket går rakt genom varav jag inte velat använda den alls inomhus. Skönt att kunna köra dammsugaren inne utan att känna att det innebär att hela huset blir dammigt, samtidigt som man får andas in det under arbetet.

Vad jag kanske är mest nöjd med är att jag (nästan) direkt köpte en robotgräsklippare. Slippa ha en övergångsklippare som står i vägen. Men om det funkar beror ju lite på hur tomten ser ut.
Det är ju lite att läsa sig in på och gräset låter sig inte väntas på att man är klar. Å andra sidan kanske du flyttar in efter grässäsongen, bra att vara beredd när det börjar växa i alla fall.

Det kanske är lite avkopplande att klippa gräs och inte så stor anställning men ger ett ro att slippa planera det. Skönt att slippa lägga en timme på gräsklippning hektiska kvällen innan man ska iväg på semester, med allt annat som ska hinnas då.

Vet inte om det går under verktyg eller var i landet du bor, men en bra snöskyffel är ett bra verktyg. Inte så aktuellt just nu, men plötsligt ligger snön där en morgon och då vill man gärna ha ett bra sätt att få bort den.
 
J JFrisk skrev:
Min sänksåg har jag haft mycket nytta av. Feintoolen (multiverktyg) har jag inte använt speciellt mycket, men där den använts har den varit ett av väldigt få alternativ. Jag köpte väl båda medan originalen fortfarande var under patent. Idag hade jag köpt sänksåg av hög kvalité men klarat mig på ett enkelt multiverktyg (men känner jag mig själv rätt hade jag inte handlat efter logik och rationellt tänkande ändå)

Festool har ett stativ till sitt multiverktyg som är en produkt jag möjligtvis saknat ibland, svårt att göra precisa snitt på frihand, gärna man slirar omkring lite och skadar ytan runt om snittet. Vet inte om det finns alternativ.

Men som sagts, båda verktyg är nog sånt som bör köpas när behov kommer.

Vad jag kanske ångrar är att jag först köpte en dålig grovdammsugare. Mycket går rakt genom varav jag inte velat använda den alls inomhus. Skönt att kunna köra dammsugaren inne utan att känna att det innebär att hela huset blir dammigt, samtidigt som man får andas in det under arbetet.

Vad jag kanske är mest nöjd med är att jag (nästan) direkt köpte en robotgräsklippare. Slippa ha en övergångsklippare som står i vägen. Men om det funkar beror ju lite på hur tomten ser ut.
Det är ju lite att läsa sig in på och gräset låter sig inte väntas på att man är klar. Å andra sidan kanske du flyttar in efter grässäsongen, bra att vara beredd när det börjar växa i alla fall.

Det kanske är lite avkopplande att klippa gräs och inte så stor anställning men ger ett ro att slippa planera det. Skönt att slippa lägga en timme på gräsklippning hektiska kvällen innan man ska iväg på semester, med allt annat som ska hinnas då.

Vet inte om det går under verktyg eller var i landet du bor, men en bra snöskyffel är ett bra verktyg. Inte så aktuellt just nu, men plötsligt ligger snön där en morgon och då vill man gärna ha ett bra sätt att få bort den.

Det är Fein som tillverkar Festools multiverktyg...
 
Düsseldorff
Du behöver en Fein. Och en dyckertpistol. Och en kapsåg.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du behöver en Fein. Och en dyckertpistol. Och en kapsåg.
Du villhöver, TS klarar sej sannolikt utan.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
F fribygg skrev:
Du villhöver, TS klarar sej sannolikt utan.
Jaja... Jag har alltihop. Och det är bra att ha. :D
 
  • Haha
Music Man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.