tommib
IKEA är bra på kök, men de är också väldigt vanliga så det "problemet" kvarstår. Ur kvalitetssynpunkt är det rätt liten skillnad på stommar men IKEA har ett mer begränsat urval. Luckor kan skilja men då kan man köpa luckor från en annan leverantör om man vill.

Min kommentar om risk vs husets värde handlade mest om att TS troligen har ett stort behov av renovering i huset och att det då är, i mitt tycke, dumt att blåsa pengar på lyxprylar. Nödvändiga grejer först, sen yta. Men det är bara min åsikt. Det står naturligtvis TS fritt att göra som hen vill.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om huset är beboeligt idag skulle jag nog bytt plats på prio ett och två...

Om du ska bygga ut och förändra både vatten och avlopp (värmepump och trekammarbrun) verkar det lite onödigt krångligt att först renovera alla ytskikt på bottenvåningen....
Då vi bor 3 personer på övervåningen med 1 sovrum och i princip ingen förvaring för varken kläder, leksaker mm så kommer vi prioritera att kunna bo på båda våningarna och därför kommer utsidan som prio 2, vattenburna element finns på båda plan så jag tänker att när de gäller bergvärmepump så behövs "bara" borrning och pump. Trekammarbrunnen var i godkänt skick men behöver ny infiltrering :)
 
tommib tommib skrev:
Gör en budget. Ta in offerter på de olika arbetena ni vill/måste göra och se hur mycket det blir.

Som exempel gjorde vi för några år sedan om kök och ett nytt badrum i vårt hus. Detta innefattade även en hel del rörjobb och eljobb. Jag rev det mesta själv. Slutnotan landade runt 450k men då fanns det fördyra de faktorer (asbest, 12k att sanera) och helkaklat badrum (men bara ca tre kvm och billigt kakel). Vi har nyligen gjort om hall+matrum+vardagsrum med nya väggar, tak, nytt stengolv i hallen med golvvärme under och en ny trappa. Tror det landade på 300k men är inte helt säker. Trappan kostade 90k. Även här fanns det lite fördyrande faktorer men också saker som gjorde det billigare (el).
Vi kommer ta hit olika byggfirmor för att få offert så fort släkten har hämtat igen alla sina saker dom har på nedervången. Tills dess får vi bara försöka planera, vi har väntat i 2 år på att papper ska skrivas så det blir vårt men förhoppningsvis blir det inom snar framtid.

Vad valde ni för kök och hur stort köket? :)
 
W Wagner skrev:
Det håller jag helt med om, klart man ska! Åtminstone om man tänker bo kvar några år.

Fick intrycket att du menade att just Ikea-kök är eftertraktat av köpare, och då jag har läst något liknande andra gånger, blev jag lite nyfiken på om det är gängse uppfattning. Kanske Ikea är extra bra på just kök?
Att köpa Ikeakök till ett hus man tänker sälja är väl så populärt bara att man slipper lägga ut så mycket pengar men att man tjänar en fin kosa på att köket är nytt :)
 
I intebyggarebob skrev:
Då vi bor 3 personer på övervåningen med 1 sovrum och i princip ingen förvaring för varken kläder, leksaker mm så kommer vi prioritera att kunna bo på båda våningarna och därför kommer utsidan som prio 2, vattenburna element finns på båda plan så jag tänker att när de gäller bergvärmepump så behövs "bara" borrning och pump. Trekammarbrunnen var i godkänt skick men behöver ny infiltrering :)
Tja, jag antar att ni vet bäst själva.. Tre personer och leksaker betyder ju antagligen att det är ett barn med i bilden, och då förstår jag att man värderar utrymmena lite annorlunda....

Något att fundera över kan ju vara vilka delar ni kan göra själva, och vad ni måste leja bort... Hade jag en begränsad budget hade jag köpt jobbet jag inte kunde göra själv först, så jag visste att det var klart... Utbyggnad och flytta badrum blir ju ungefär samma gubbar man får hyra in, så det kan ju vara smidigt att göra samtidigt...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag antar att ni vet bäst själva.. Tre personer och leksaker betyder ju antagligen att det är ett barn med i bilden, och då förstår jag att man värderar utrymmena lite annorlunda....

Något att fundera över kan ju vara vilka delar ni kan göra själva, och vad ni måste leja bort... Hade jag en begränsad budget hade jag köpt jobbet jag inte kunde göra själv först, så jag visste att det var klart... Utbyggnad och flytta badrum blir ju ungefär samma gubbar man får hyra in, så det kan ju vara smidigt att göra samtidigt...
Ja vi kan inte bo som vi gör nu så fortast möjliga kommer vi fixa nedervåningen, våran budget är ju 1.700.000 till renoveringen och jag hoppas man kommer ganska långt på det :)
Vi hoppas hitta någon som man göra alltihopa men vi får se hur det blir, man vet ju så lite om hur det fungerar :)
Offerten man får är bara arbete eller? Då tillkommer all material och inredning eller?:)
 
Har ni inte tänkt göra något arbete själva?
 
useless useless skrev:
Har ni inte tänkt göra något arbete själva?
Vi hade tänkt leja bort allt för att få de klart så snabbt som möjligt, men egentligen kan vi nog göra ganska mycket själva.
Men leja bort badrum, golvläggning och bygget av groventren (blir en utbyggnad på ca 6x4).
Allt som hör till el, vatten och avlopp lär vi ju också leja bort :)
 
tommib
I intebyggarebob skrev:
Vi kommer ta hit olika byggfirmor för att få offert så fort släkten har hämtat igen alla sina saker dom har på nedervången. Tills dess får vi bara försöka planera, vi har väntat i 2 år på att papper ska skrivas så det blir vårt men förhoppningsvis blir det inom snar framtid.

Vad valde ni för kök och hur stort köket? :)
Vi har ett IKEA-kök (som vi är nöjda med). Köket är kanske 20 kvm inkl serveringsgång. I kostnaden ingick dock också ombyggnad an en toalett till ett badrum och omdragning av allt VA och nästan all el. Jag gjorde mycket arbete själv med rivning och bortforsling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.