billy_baver skrev:
Grattis! Ni har redan ritat er fram till en bra bit mot en god slutlig lösning. Till exempel gillar jag skarpt de där inåtgående fönstren innanför skjutbara fönsterluckor. Isolera dem, och ni spar energi genom att stänga dem också under det kalla halvårets nätter.
Tack! Ja, vi har hållit på ett bra tag nu. Ritat, varit på tomten, ritat om, kollat grejer, ritat ritat ritat slängt ritningar osv....

billy_baver skrev:
Jag har ritat ett par marginella ändringar., som ger samma funktionalitet med något mindre yta. Genom att förenkla fönstersättningen blir huset mer uttrycksfullt. Fram för färre men större fönster! Jag har roat mig med att rita fasad av liggande limträpanel och pulpettak bakom uppkragad panel. Men man kan gott köra med samma planlösning i putsad stenvilla med lite italiensk stuk med valmat tak och stora takutsprång.
"Marginella ändringar var väl att ta i :) Du har ju legat i som tusan! Många bra tankar och ideér. Vilket program använder du?

billy_baver skrev:
  • Byt plats på kök och vardagsrum. Köket blir hemmets hjärta och får trevlig kontakt med allrummet uppe via trappan. Man kan stänga till om vardagsrummet.
Okej! Din idé är inte dum. Det är nog dax att jag berättar vad vi tänkt med huset och beskriva hur tomten är i förhållande till huset. Köket är placerat i söder för att kunna ge lätt åtkomst att komma in och ut när man lagar mat och är ute och äter på sommaren. Fönstret framför diskbänken är meningen att kunna öppnas helt så man kan skicka mat och fika den vägen. Köksön står på hjul och är flyttbar med el från golvet så det går att koppla in köksgrejer. I stora sällskap kan man rulla bort köksön så det blir mer plats. Kaminen mellan kök och vardagsrum är en kamin det går att se från 3 håll och kan på så vis användas för både kök och vardagsrum. Jag håller med om att vardagsrummet blir lite som en korridor med vår skiss. I din skiss blir köket "navet" i huset. Gästrummet är tänkt som en förlängning av vardagsrummet om man skulle vilja det på nått vis.

billy_baver skrev:
  • Bredda taket över hallen. Då bildar det ett generöst dörrtak över en skyddad entré. Observera golv-till-tak-fönstret som möter besökaren i ytterdörren. Det ger luft och ljus åt hallen.
Taket utanför hallen var en bra idé! Sen att gå in från sidan på entren är rätt coolt!


billy_baver skrev:
  • Föräldrasovrummet är bredare än gästrummet i våningen under. Genom att hålla huset såhär slankt slipper man bygga bärande hjärtvägg. Det förenklar planlösningsjobbet.
Det är jag som varit lite slarvig när jag klippt och klistrat i skissen. Rummen ska vara lika stora uppe som nere är det tänkt. Hur menar du? Att väggen inte behöver vara ovanför varandra? Att ta bort klädkammaren spar mycket yta!

billy_baver skrev:

  • Slutligen: Bestäm inget definitivt innan ni låtit en trädgårdsdesigner rita komplett utemiljö! Och dra er inte för att rita helt nytt hus om designern på ort och ställe upptäcker mer av tomtens möjligheter än vad vi kan ser här vid våra bildskärmar.
Den biten tar jag! Jag är nämligen landskapsingenjör :)
 
Jag jobbar med MS Word. En uråldrig variant från förra årtusendet, men det funkar fint!

Angående gästrum/sovrum menar jag att mellanväggarna inte alls måste vara staplade rakt ovanpå varandra. Allrummet på plan 2 och gästrummet på plan 1 tål snävare mått. Köket på plan 1 och sovrummet på plan 2 tjänar på lite mer space. Därför flyttar man med fördel ovanvåningens mellanvägg ett modulmått mot söder.
.
Roligt att råka en riktig landskapare! Jag noterar att du skänkt "kalkstensmuren" särskilt intresse. Är den fin kanske man kan låta stenen bilda tema rakt igenom hela stället; grundläggning, innegolv, marktäckning, eldstad, trappor och planteringslådor ute och inne ...
 
billy_baver skrev:
Roligt att råka en riktig landskapare! Jag noterar att du skänkt "kalkstensmuren" särskilt intresse. Är den fin kanske man kan låta stenen bilda tema rakt igenom hela stället; grundläggning, innegolv, marktäckning, eldstad, trappor och planteringslådor ute och inne ...
Det har jag faktiskt inte tänkt på! Muren är 0,5m hög och är ganska gott skick. Tomten ligger bland gotländska tallar så vi har tänkt furugolv och trädetaljerna utanpå huset järnvitriol furu som går i stil med det.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hej Marcus,
fin tomt ni har, och det känns som att ni börjar hitta rätt md era hustankar!

Kanske skulle ni fundera på att låta utbyggnaden bli lite större och flytta dit toaletten, istället för att begränsas av att både toalett och tvättstuga ska samsas på samma yta?
 
Mikael_L
Hej, hur har det gått?

Jag har länge tänkt skriva om detta förslag.

Jag tycker faktiskt detta är rätt bra.

Jag ser lite samma problem som många andra med badrum/tvättstuga sådär. Men jag tycker samtidigt inte det är någon omöjlighet. Jag planerade faktiskt in det ungefär så i vårt hus, fast utan dörr mellan, och sökte bygglov på det.
Nu ändrade vi oss ändå under byggprocessen, men vi hade ett mer kvadratiskt utrymme för detta så det var lite lättare.

Men i vilket fall skulle jag själv kunna ta denna lösning, ty omarbetningen runt detta problem tycker jag kostar mer än det smakar.

I övrigt tycker jag att det är bra tänk, och bra flyt i husets planlösning.

Det finns någon enstaka sak:
Den där långa smala klädkammaren på ÖV tycker jag inte är så lyckad. Den blir lätt väldigt opraktisk och utrymmesoeffektiv. Det kan jag säga efter att haft något liknande, men inte lika långt. Jag hatade den.
Så försök gärna göra om den till något mer kvadradiskt, genom att stuva om lite i sov/bad/klk.

Sen tycker jag att ni ska våga ta bort lite fönster, och ev satsa mer på andra.
Är fönstren mot söder i köket verkligen bra/nödvändiga?
Har ni någon utsikt eller så som är värd att ha fönster? Annars släpper dessa in väldigt mycket jobbig värme under sommaren, och kostar en del både som byggkostnad och energikostnad sen.
Satsa på de fönster som känns viktiga, gör hellre några andra lite större mot er utsikt i väster.
Huset är så smalt så det behövs ej fönster på alla fasader för att undvika mörkt hus "i mitten" och inte heller för den yttre gestaltningen.
Så "kill your darlings" och rensa bort några.


Marcus Persson skrev:
Hej igen!

Nu har skissförslaget blivit färdigt! Vi har tänkt ett enkelt hus som använder både fram och baksida av tomten samt har en enkel form som ska bli billigare att bygga. Vad tycker ni?

[bild][bild]
 
Mikael_L
Jag tycker det går att t.o.m tänka sig helt fönsterlösa gavlar på det där huset. :)
 
Mikael_L skrev:
Så "kill your darlings" och rensa bort några.
Kul att du gillar det! Det går bra! Just nu hör vi oss för hos byggare och ska vi bara göra det sista sen lämna in till bygglov.

Angående övervåningen. Bra där! Jag Jag har faktiskt tänkt i dom banorna. Antingen har man kvar klädkammaren där den är placerad idag. Men istället för en gång så gör man skjutpartier längs hela väggen. Alternativ 2 blir att ta bort fönstret mot norr och ha klädkammaren längs den väggen.

Personligen gillar jag alternativ 1 bäst.

sovrum uppe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Angående fönster. Jag vet vad du menar men jag har skjut svårt att välja bort något (har redan tagit bort massor! :)). Kanske kan man ta bort ett fönster i söder och sätta det stora i mitten på gaven.. Huset kommer ha skugga från träd i söder. Vi planerar även skjutpartier för fönstren att skjuta för de soligaste dagarna. Utsikten är i väst men i ett stort spann från söder till norr. Vi vill kunna gå ut från kök i söder direkt till tomten.

Sen tycker jag att det som gör att huset sticker ut lite är just fönstren. Huset i sig är ju ganska enkelt utan konstiga vinklar och vrår. För att underlätta bygget har jag även lagt wc på övervåningen över wc på nedervåning för rördragningens skull. Så jag hoppas vi kan spara in lite på byggnationen och få loss pengar och på så vis kunna satsa på fönstren.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.