Hej, jag och sambon har ett hus byggt år 1913 som vi nu tänkt göra om en del men önskar tips och råd från nya ögon som kanske ser det vi inte ser.

Grundidén är att behålla "det gamla" och charmen i huset men ändå få ut så mycket som möjligt av dagens lite modernare aspekter. Viktigt för oss är sociala ytor med plats för många där kök och matplats ligger i stort fokus. Några krav är,
  • Minst 3 sovrum
  • Separat tvättstuga (ej i källare som det är i dagsläget)
  • Veranda/inglasad vinterbonat utrymme för matsal.
Det förslag som vi fastnat mest för är enligt skiss nedan. Vi tycker däremot att planlösningen för köket och hur man planerar utformningen utav det är svårast med tanke på alla dörröppningar.
Arkitektritning av ett hus: källarplan, plan 1 och plan 2 med mått och rumsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ni något som vi inte ser? Hade ni gjort om något annat? Flyttat på något? Vi är öppen för alla ideér och förslag, i slutändan vill vi bygga ut så lite som möjligt men gärna få in de önskemål och krav vi har enligt ovan.

Bifogar även originalskiss samt nån bild på huset idag för att kunna bilda sig en uppfattning. (Måtten stämmer ej vad gäller originalritningarna längre ner)

Ett gult hus med balkong, grönt gräs, träd och blommor, bild i landskapsläge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gult tvåvånings trähus, grön gräsmatta, träd, blå himmel, skymningssol, skuggor, vår eller sommar, inhägnad tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedre plan idag, kök uppe till vänster och vardagsrum nertill. Utöver det till höger i bild ytterdörr in till kallfarstu med innerdörr till hall och trapp samt mindre toa.
Arkitektonisk ritning, planlösning för en lägenhet eller kontor, områden specificerade, modern enkel stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övre plan idag, direkt vid trappen kommer en toa. Till vänster upp i bild är gästrum och nertill ett större sovrum. Värt att notera är att det är en bit murstock i mitten av huset, till vänster om dörren till nedre sovrummet.
Ritning av en våningsplan, olika rum, arealer angivna i kvadratmeter, trappa, möjligtvis övervåning eller lägenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas någon orkat läsa allt och kanske kan komma med sina synpunkter och förslag.
Tack på förhand!
 
Redigerat:
Matsalen på de första ritningarna är alltså en utbyggnad som inte finns idag?

De streckade trädäcken ska alltså inte byggas in?

I så fall, vad sägs om att låta köket och allrummet byta plats, och ev. bygga in även trädäcket längst upp till vänster. Som det är nu är kökets olika delar tämligen utspridda, vilket blir obekvämt, och man vill inte gärna ha köket som genomgångshall. Dessutom verkar det saknas bra köksbänkar där — det vill man ha när man lagar mat kan jag säga. Sätter man köket i allrummet kan man bygga upp en hel U-formad köksarbetsplats och dessutom får man en större sammanhängande sällskapsyta.

Stå och laga mat inför gästerna i bästa TV-kockstil i all ära, men disken och de använda grytorna vill man gärna inte ha mitt i sällskapsutrymmet innan man hunnit ta sig an dem.

Övervåningen består på förslaget av oroväckande många korridorer, vilket aldrig är bra — de stjäl utrymme. Dessutom måste man enligt det förslaget gå genom toan på övervåningen för att komma ut på balkongen, vilket är helt galet (räta ut den väggen istället).

Det är någon slags egendomlig koves till vänster om ingången till stora sovrummet — vad är det? Ser mest ut som ett dödutrymme som skulle kunna tillfallit vänstra sovrummet.

Dessutom… går det inte att komma in i vänstra sovrummet… där finns just nu bara en dörr och den går in till klädkammaren.
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Matsalen på de första ritningarna är alltså en utbyggnad som inte finns idag?

De streckade trädäcken ska alltså inte byggas in?

I så fall, vad sägs om att låta köket och allrummet byta plats, och ev. bygga in även trädäcket längst upp till vänster. Som det är nu är kökets olika delar tämligen utspridda, vilket blir obekvämt, och man vill inte gärna ha köket som genomgångshall. Dessutom verkar det saknas bra köksbänkar där — det vill man ha när man lagar mat kan jag säga. Sätter man köket i allrummet kan man bygga upp en hel U-formad köksarbetsplats och dessutom får man en större sammanhängande sällskapsyta.

Stå och laga mat inför gästerna i bästa TV-kockstil i all ära, men disken och de använda grytorna vill man gärna inte ha mitt i sällskapsutrymmet innan man hunnit ta sig an dem.

Övervåningen består på förslaget av oroväckande många korridorer, vilket aldrig är bra — de stjäl utrymme. Dessutom måste man enligt det förslaget gå genom toan på övervåningen för att komma ut på balkongen, vilket är helt galet (räta ut den väggen istället).

Det är någon slags egendomlig koves till vänster om ingången till stora sovrummet — vad är det? Ser mest ut som ett dödutrymme som skulle kunna tillfallit vänstra sovrummet.

Dessutom… går det inte att komma in i vänstra sovrummet… där finns just nu bara en dörr och den går in till klädkammaren.
Tack för svar! Ska försöka reda ut lite saker.

Det stämmer att matsalen på första ritningen är en tilltänkt utbyggnad, likaså ”Allrum” och även då såklart sovrummet ovanpå allrummet.

Gällande utgången till balkongen från badrummet är det en miss och ska självklart vara en utgång placerad utanför badrummet.

Tror du syftar på soffan som är placerad intill sovrummet till vänster (på första ritningen) och ja den stjäl nog mer yta än vad den gör nytta. Tanken var att få nån slags yta för eventuella framtida barn att vara på. Men den gör nog mer skada än nytta vad gäller minskad sovrumsyta.

Gällande kök och allrum på nedre plan har vi gått mellan att ha det som de ser ut på första ritningen och så som du skriver. Att byta plats på kök och allrum.
Vi tänkte snarare att med planlösningen enligt första ritningen få en gemensam yta för kök och matsal, och att därmed kunna få en social lösning. Men samtidigt var vi inne på att ha köket i utbyggnaden uppåt och som du skriver då kunna göra ett större kök med bättre utformning. Men då till problemet hur man ska planera och möblera vardagsrummet som blir i mitten och som ”genomgångsrum”.

Här kommer en annan ritning där kök och allrum har bytt plats. (Fortfarande ingen ingång till sovrummet uppe till vänster, men ska självklart vara det)

Ej nämnt tidigare men för att förtydliga så är utbyggnaden till vänster (matsal på bild) endast en plan och utbyggnad 2 upptill (kök & sovrum på bild) är i två plan.
Arkitektritningar av en bostad, visar planlösning för två våningar med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu börjar det likna nåt. Jag tror att det blir mycket bättre så, men det är ju inte jag som ska bo där, det måste vara ert beslut.

Jag skulle också rekommendera ett TV-rum i källaren.
 
BirgitS
Det är vanskligt att ta bort väggar i så gamla hus där alla väggar är mer eller mindre bärande och stabiliserande. Det är både en risk för huset och för plånboken. Jag rekommenderar att ni anlitar en byggkonstruktör för att undersöka vad som faktiskt går att utföra innan ni ger er i kast med att planera förändringar.

Det är i stort sett omöjligt att laga mat till en familj i första förslaget där köket är i mitten eftersom det inte finns någon lång bänkyta i närheten av diskhon och hällen.
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är vanskligt att ta bort väggar i så gamla hus där alla väggar är mer eller mindre bärande och stabiliserande. Det är både en risk för huset och för plånboken. Jag rekommenderar att ni anlitar en byggkonstruktör för att undersöka vad som faktiskt går att utföra innan ni ger er i kast med att planera förändringar.

Det är i stort sett omöjligt att laga mat till en familj i första förslaget där köket är i mitten eftersom det inte finns någon lång bänkyta i närheten av diskhon och hällen.
Tack för ditt svar.
Vi har både haft hjälp av arkitekt med dessa olika förslag men även hembesök av några byggföretag som man kan tycka borde sagt till om det är något som inte rekommenderas vad gäller konstruktion. En av de som varit och kollat nämnde att väggen som tas bort vid utbyggnaden för matsal kan vara riskabel och där kan de behövas ses över, antingen ta bort en del bara eller stötta upp men då kan de sticka iväg i kostnad.
Men det kan självklart uppkomma saker senare som visar sig dra iväg i kostnad som du är inne på.

Håller med kring utformningen av köket i första exemplet, om vi skulle ha köket i mitten som där så hade vi nog tänkt att kanske ha nån sorts köksö i mitten och sen försöka placera bänkyta och plats för kyl & frys osv på ett lämpligt sätt.

Det är just detta vi tycker är svårt med planlösningen, att få till en fungerande och social yta mellan kök, matsal och vardagsrum utan att det ska kännas för instängt någonstans.
 
Redigerat:
BirgitS
Har arkitekten pratat med någon byggkonstruktör och har ni pratat om budget?
Många byggföretag har inga byggkonstruktörer eller sån kunskap utan bygger bara som man säger till dem.

Är det verkligen så viktigt att ha tvättstugan på entréplanet i stället för i källaren?
Det är ju en hel del kvm som kan användas till social yta i stället.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
En HELT annan tanke: Gör utbyggnaden där det idag är glasveranda och balkong?
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
En HELT annan tanke: Gör utbyggnaden där det idag är glasveranda och balkong?
Ett bra förslag då får man badrum och tvättstuga med sovrum ovanför där och det blir en väl sammanhängande rak social yta med kök i stället för tvätt och bad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har arkitekten pratat med någon byggkonstruktör och har ni pratat om budget?
Många byggföretag har inga byggkonstruktörer eller sån kunskap utan bygger bara som man säger till dem.

Är det verkligen så viktigt att ha tvättstugan på entréplanet i stället för i källaren?
Det är ju en hel del kvm som kan användas till social yta i stället.
Inte fått någon information om det har kollat med någon byggkonstruktör eller ej.

Problemet med källaren är att den idag är oisolerad och ingången är utifrån. Så där behöver isåfall en massa pengar läggas ner om man ska få den ”ok” för tex tvättstuga osv. Men tanken har slagit oss om det är värt att göra på det sättet istället, för att då få mer yta på entrévåningen.
 
BirgitS
Men det ser ut att vara en trappa ner till källaren på ritningarna.
Jag skulle nog hellre lägga pengar på källaren än på en tillbyggnad på entréplanet.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
En HELT annan tanke: Gör utbyggnaden där det idag är glasveranda och balkong?
Flygfoto av hus och träd i snö med framträdande orange linje, antagligen illustration av planerad väg eller område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstår din tanke, problemet är att en utbyggnad där det idag är farstu och balkong är att det är för tajt inpå förrådet/uthuset som står till höger i bild. Så utbyggnad kan endast ske (utgår från bild ovan) till vänster med begränsning på halva huset då det annars är för nära grannen. Nedåt på kortsidan där jag visat ritning förut där tilltänkt matsal var ritad. Alternativt där altanen är idag nere till höger på bild ovan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men det ser ut att vara en trappa ner till källaren på ritningarna.
Jag skulle nog hellre lägga pengar på källaren än på en tillbyggnad på entréplanet.

Den är nog ritad för att vi hade önskemål om det först. Men vi har trillat bort från den tanken pga allt arbete, och långt att springa med kläder 2 våningar för förvaring och tvätt - men det kanske är värt att tänka ett varv på det igen.

Om man inte bygger ut entréplan (mer än matsalen) så blir inte övervåningen större än idag, har du något förslag på hur man kan få till 3 sovrum utan att bygga till?
 
R rebban_5 skrev:
Om man inte bygger ut entréplan (mer än matsalen) så blir inte övervåningen större än idag, har du något förslag på hur man kan få till 3 sovrum utan att bygga till?
Man kan ju bygga ut i två plan för matsalen också? Det nuvarande stora sovrummet delas av så att det blir en korridor
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tycker den föreslagna tillbyggnaden delvis förvanskas husets karaktär då det blir ytterligare en vinkel som inte lirar ihop med den andra vinkeln.

Det känns dessutom att det blir en hel del döyta på ovanvåningen.

Mitt förslag är att istället förlänga huset där hallen är redovisad på er ritning.
En annan tanke är att placera matsalen i innerhörnet på vinkeln istället, vilket känns mer "tidstypiskt" eller vad man ska säga :)

Likaså skulle jag säga att gavelentre är ett främmande inslag för hustypen

Ska skissa upp lite hur jag tänker
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.