Laddat ner OpenVPN till datorn, men fattar inte vart de 3 filerna ska ligga?
Ska ovpn filen som ligger där raderas och ersättas med min?
 
Nu är jag uppkopplad mot Er via openVpn och kan tydligen surfa också
Har fått en ip tilldelad av er och den ligger i spannet 172.16.1.x och det är också rätt för så ser det ut i routern

är uppkopplad via mobilens internet delning och får min publika ip när jag går till whatsmyip

så det bör ju vara riktigt allt?
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu är jag uppkopplad mot Er via openVpn och kan tydligen surfa också
Har fått en ip tilldelad av er och den ligger i spannet 172.16.1.x och det är också rätt för så ser det ut i routern

är uppkopplad via mobilens internet delning och får min publika ip när jag går till whatsmyip

så det bör ju vara riktigt allt?
Bra jobbat!!
Nu kan du fundera vidare på nästa utmaning!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nästa steg borde bli att ta med datorn till andra huset och se att jag kan surfa genom vpn därifrån?
alltså genom Asus med avslaget vpn, men det borde ju gå det med eftersom det gick via mobilen.

Gjorde en till test, datorn via mobilen med avslaget vpn konstigt ip 83.185.x.x, startade vpn och uppdaterade sidan och vips så hade jag min publika ip som ip adress
 
Nu blir det i edgeroutern jag ska ändra om jag bara vill ha åtkomst till mitt lokala nät och inte internet?
 
nino nino skrev:
Nu blir det i edgeroutern jag ska ändra om jag bara vill ha åtkomst till mitt lokala nät och inte internet?
Jag har tagit en god öl och förlorat tankeförmågan.
Men du ska ju nu ha åtkomst till ER's nätverk. Sen ska du komma åt HA appen.
Sen med ASUS routern så får du ansluta den med en OpenVPN klient till ER.
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1011232/
Sen borde du se rubbet.
EDIT sen kan du drabbas av totalröra med lokala IP adresser men det är ju bara att testa
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja men asus routern har ju kontakt med er om jag slår på vpn på Asus men då gick det inte att surfa uppkopplad på Asus nätet?
Kanske någon inställning i Asus jag måste göra ska kolla det någon dag
 
nino nino skrev:
Ja men asus routern har ju kontakt med er om jag slår på vpn på Asus men då gick det inte att surfa uppkopplad på Asus nätet?
Kanske någon inställning i Asus jag måste göra ska kolla det någon dag
Du måste ha olika klientcertifikar för att få det att funka.
client1, clilent2 osv och de skapas då i ER i ditt fall.
Du får sannolikt göra det manuellt i ASUS gränssnitt. (bocka manuell bocken)
VPN-konfigurationsskärm med flikar för PPTP, L2TP, OpenVPN, formulärfält och importalternativ för .ovpn-fil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen ser du anslutningarna i ER´s dashboard.
 
Med laptopen uppkopplad på Asus nätet så kan jag surfa om jag slår igång vpn på datorn och då byts ip till min publika.

Slår jag av i datorn och slår på vpn i Asus så blir jag connected mot er

Bild på datorskärm visar VPN klientprogram, instruktioner för uppkoppling, "Add profile"-knapp, Samsung-logotyp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men surfa går inte

Webbläsarfönster på en Samsung laptop visar DNS-fel, sidan kan inte laddas, med lösningsslagningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fel inställning i Asus då kan man misstänka?
 
nino nino skrev:
Med laptopen uppkopplad på Asus nätet så kan jag surfa om jag slår igång vpn på datorn och då byts ip till min publika.

Slår jag av i datorn och slår på vpn i Asus så blir jag connected mot er

[bild]

Men surfa går inte

[bild]

Fel inställning i Asus då kan man misstänka?
Förmodligen något enkelt, kolla hur IP-adresseringen blir när du ansluter.
Misstänker att det blir rena rama röran och Asusroutern bör läggas på 192.168.2.X. för Lan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Var ska jag kolla det?
Asus nätet heter 192.168.1.x vill jag mena
Det gör nog även mitt nät bakom Er också men där finns även 192.168.2.x
Och det vlan som skapades i guiden för OpenVPN server Er heter 172.16.x.x lite osäker här.

Vad blir skillnaden när jag kopplar ihop med laptopen mot när jag kopplar asus

Jag förstår inte riktigt hur det här hänger ihop och vad som blir kopplat hur så om någon kan rita eller förklara enkelt vore jag tacksam
 
nino nino skrev:
Var ska jag kolla det?
Asus nätet heter 192.168.1.x vill jag mena
Det gör nog även mitt nät bakom Er också men där finns även 192.168.2.x
Och det vlan som skapades i guiden för OpenVPN server Er heter 172.16.x.x lite osäker här.

Vad blir skillnaden när jag kopplar ihop med laptopen mot när jag kopplar asus

Jag förstår inte riktigt hur det här hänger ihop och vad som blir kopplat hur så om någon kan rita eller förklara enkelt vore jag tacksam
Jo men jag vet inte riktigt vad som händer om du kopplar en OpenVPN klient från en router till en annan router via OpenVPN? Jag kan tänka mig att det blir IP-adressröra? Har själv aldrig provat en sådan uppkoppling.
Det kanske finns fler tips av andra?
 
Borde ju ha kollat upp vad jag fick för ip till datorn när jag var uppkopplad mot vpn Asus och vilken gateway jag ansluter till.
Datorn till er då borde jag få 172.?
Dator till asus vpn vette tusan :D
 
nino nino skrev:
Borde ju ha kollat upp vad jag fick för ip till datorn när jag var uppkopplad mot vpn Asus och vilken gateway jag ansluter till.
Datorn till er då borde jag få 172.?
Dator till asus vpn vette tusan :D
Jo och kolla i dashboarden i ER hur det ser ut och där ser man vilken IPadresserie som används.
Sen brukar ASUS mjukvara vara bra på att själv justera IP-adresser utifrån vad man ansluter till.
Men klient > router via routrar har jag aldrig labbat med.
 
Kom på en till sak, i config filen på din laptop har du den här raden som kan ställa till det.
Jag har så eftersom jag vill ha min WAN IP adress i Sverige för att kunna se på vad jag vill utomlands.

Du kör Open-VPN i administratörläge så är det bara att ändra, högerklick på ikonen > editera config

Sätt en "brädhög" först i raden så läses inte den, spara sen.
Koppla upp anslutningen igen.

# redirect-gateway def1
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.