nino skrev:
Är det inte föreningens dörrar då?
Kan mycket väl vara föreningens dörrar och då är det inte TS som skall betala denna faktura!
 
peternicklas
I de brf jag har bott i så har allt utvändigt samt VVS och EL varit brfs ansvar. Detta gäller även dörrar och fönster. Tror man själv ansvarade för målningen på insidan.
 
S
Det stämmer, fönster och dörrar är det BRF som ansvarar för, liksom stammar, trapphus och yttre skal.
Bara dumpa det på dem så kan du salta den med ditt eget administrativa arvode.
12% av 8800kr är 1056kr för ditt besvär.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
C
DanielF skrev:
Det stämmer, fönster och dörrar är det BRF som ansvarar för
Nä, så kategorisk kan man inte vara. Underhållsansvaret definieras av stadgarna så det kan skilja mellan olika föreningar. Fönster och dörrar är dessutom klassiska gråzoner men om något är normen att det ligger på BR-innehavarens ansvar. I våra stadgar (SBC) står det t.ex.:

"Bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens underhåll omfattar sålunda bland annat
...
dörrar; glas och bågar i fönster; dock ej målning av yttersidorna av dörrar och fönster"
 
Höll dom verkligen på i 6 timmar med ett par gångjärn?!

Kolla upp hur det ligger till med din BRF när det gäller dörrar och fönster. Hos min gäller att bara målning av insida är bostadsrättsägarens ansvar.
 
Det löste sig, fick avdrag på 2 timmar och rot-avdrag, visst det blir en kostnad på 5000 eller så men får ta det. dem utförde ju trots allt ett jobb, nästa gång anlitar jag egen firma istället för att gå igenom brf. tack för förslag och kommentarer.
 
C
Bra.
Det här borde innebära att fakturan går direkt till er, så att ni slipper påslaget från föreningen. Någonstans kring hälften av ursprungssumman borde det bli då. Fortfarande mycket pengar för jobbet men en mycket bra förbättring.
 
Vi byter ofta dessa typer av gångjärn i Göteborg. Det är 2 mans jobb att demontera gångjärn och dörrblad pga att det är tungt och besvärligt på alla vis. Dyra gångjärn med aluminium och rostfritt utan smörjning så blir det så här...
Smörj med teflonspray så slipper du betala 8000kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.