Hej,

Min balkongdörr började kärva för några veckor sedan, bor i bostadsrättslägenhet och ringde därför BRF servicebolag. Dem i sin tur ringde ett företag för att byta gångjärn på balkongen..idag kom fakturan.

8800kr inkl moms.

Det enda man har bytt är alltså två av gångjärnen på dörren..dessa har man fakturerat 1650kr för. exkl moms.
i övrigt har man fakturerat:

utkörningsavgift på 195kr.
förbrukningsmaterial 265kr ? ingen aning om vad det skulle vara.
6 timmar x 695kr (samtliga kostnader exkl moms)

totalt: 7840kr inkl moms.

Mitt brf service bolag har i sin tur fakturerat entr.arvode på 12%
slutgiltig faktura 8800kr

För att byta 2 gångjärn...:D vet inte om man ska skratta eller gråta.

Vad gör jag som konsument? Har ej kontaktat någon av firmorna ännu,
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Dyrt, men inte uppenbart oskäligt tycker jag. Om det handlar om specialgångjärn, spanjoletter eller liknande så är det ganska dyra saker.

Timkostnaden är hög, men inte oskälig.

Påslaget från BRF är inte heller orimligt.

Jag hade ändå kontaktat firman och BRF:en och påtalat att totalbeloppet är totalt jäkla orimligt för att fixa några kärvande gångjärn, och att du kommer att agera för att brf-styrelse och servicebolag bytas ut om de inte gör så att priset blir skäligt.

Ett sätt man skulle kunna lösa detta på är att faktureringen görs om, och går direkt från bolaget till dig så att rot-avdrag kan göras. Då försvinner direkt 4000kr från fakturan. Sedan bör du jämföra kostnaden för gångjärn mot marknadspris för att se om kostnaden är orimlig. Kanske kan de justera det priset. Förbrukningsmaterialet ber du att de specificerar, jag förstår inte heller vad det skulle handla om.
 
Tur att man är normalhändig och slipper sådana överraskningar, och bor i eget hus där man kan och får göra saker själv. Och att man bor på landet där ingen jäkel kan ta 700 spänn plus moms för ett sådant jobb. Här hyr man grävmaskin plus maskinist för den pengen.

Nej, mitt inlägg var inte menat att strö salt i såren. Det var bara en spontan reflektion.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
S
Jag kan byta dörrhandtag på din balkongdörr för 12500kr. :D :D :D
Med tanke på hur bra du betalar så kan jag även tänka mig dammsuga, diska och tvätta till dig. (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
för 8000 får man ju en ny dörr. 6 timmar för att byta gångjärn? 695kr i timmen ex moms? Känns som att man är i fel bransch.
 
Har gjort samma misstag ett par gånger, att inte bestämma pris och/eller timpenning innan. Slutar alltid på samma sätt, de drar till med något sjukt belopp och de vet att de aldrig blir anlitade igen, men det gör dem inget då det finns många fler att lura. Tyvärr tror jag inte det är mycket du kan göra i efterhand, mer än att lära en läxa.
 
C
karmax17 skrev:
Vad gör jag som konsument?
I första hand kanske ta lärdom och fråga om priset innan du beställer nästa gång, tyvärr.
Annars skadar det aldrig att anmärka på priset. Om firman vet med sig att de saltat fakturan så är det inte ovanligt att de är väldigt snabba med att sänka beloppet.
 
En bild på gångjärnen vore bättre om priset ska diskuteras då "Så här ser dem ut i princip" kan visa helt fel produkt.
Priset 1650kr för gångjärnen låter enormt dyrt.
Angående arbetstiden så låter den väldigt hög den med och jag funderar på om hantverkarna vet vad de gör eller om det ligger respengar inbakat i beloppet och HSB service kontaktat den som levererat dörrarna som har en lång resväg.
Utöver det så fattas information om vad det är för dörrar om det är PVC eller trä eller aluminium.
PVC har oftast problem med att det inte finns något att fästa i och inget drar vilket leder till att det måste åtgärdas vilket kan ta tid och det ibland vore bättre att byta hela dörren om det är PVC.
Priset låter högt men mer information krävs om du vill ha seriösa svar.
 
S
Det absolut minsta man kan begära är bilder i en sån här tråd...
 
Tack samtliga för svar,

Jag är på jobbet och tog tyvärr inga bilder imorse, men ska återkomma med det i eftermiddag.
Dem gångjärnen jag postade bilder på såg likadan ut.

Aluminium ram på dörren, även gångjärnen är debiterade som "Fönstergångjärn 150mm alu".

förbrukningsmaterial på 265kr var fö. skruvar / verktyg enligt firman
 
Verktyg som förbrukningsmaterial? Köper de Meec på Jula..? *fniss*
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Men för de pengarna får du ju en ny dörr av pvc. En sådan dörr kostar typ 4-5000
Och 265kr för typ 20 skruvar? Någon har helt enkelt saltat fakturan.
 
Redigerat:
Mamma hade hem en riktigt duktig snickare som riktade hennes balkongdörr, när han var klar så frågade hon vad det kostade och han sa att det var väl redan klart, så packade han ihop och åkte ��

Tror inte en PVC kostar 4-5 snarare 3-4000, vilka jävla idioter rent ut sagt...
Är det inte föreningens dörrar då?
 
Det beror nog på kvalitet och design men någonstans där ligger de.
Nu bor jag inte i en brf men jag har lärt mig att de ansvarar för allt yttre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.