E El-Löken66 skrev:
Blir plus i kanten. :p

Men ta med ett äpple för säkerhets skull.
Plus i kanten kan det bli om huvudkretsarna hyfsas till lite också så det sparas på de dyra kontaktorerna där. Sen givetvis ytterligare ett varv i städning av manövern.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har verkligen stött på det rätt sällan, och då har det varit ritningar eller skåp från 70-80-talet.
Jag har inte sett ett enda RC-störfilter i något som är konstruerat på denna sida om år 2000. Jag skulle nästan våga räkna in 90-talet också i detta, men mer än 20 år gamla grejer är man inte alltid så säker på när de byggdes, dokumentation som försvunnit osv.

Jag vet inte varför RC-länkarna försvann, någon annan som vet?
GK100 brukar ha en del insikt i denna världen, och har varit aktiv länge, du har kanske någon gissning.
Jag håller med om att man har mycket av den varan i konstruktioner från 60-70-80-talet och sen ett raskt avtagande i de flesta fall i allmänhet. En orsak kan vara att tidigare före det olika programerbara system eller elektronik i olika former blev vanlig byggdes allt i princip med relälogik och stora antal hjälp och spegelreläer. Manövern ofta AC i någon typisk nivå tex 24, 48, 110, 220 V därav lämpligt med RC-snubber dels för skydd av manöverreläernas kontakter dels som jag tänker mig störningar tex på AM radio etc. Sånt var ju inte helt borta då i olika kommunikationssystem och säkert var regelverket dröjande kvar från ännu tidigare med sina krav.

Därefter med tex logiken ersatt med PLC kom manöverspänningen gå över mot DC och typiskt 24 V och med det dioder eller kombinationer diod/zener eller varistorer som släckelement. Med tiden försvann de som diskreta komponenter och är inbyggda antingen på utgångssidan eller i delen som styrs. I svårare fall sitter de i de interfacebarriärer som kan ligga mellan system och fält typiskt även numera i sk KK-rum eller skåp. Men i allmän automation eller husautomation syns inget av detta till även upp till relativt stora kontaktorer drivs de direkt via utgångarna. Sen givetvis är mycket av motordrifter under de senaste decennierna ersatta av omformare, mjukstarter osv
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Plus i kanten kan det bli om huvudkretsarna hyfsas till lite också så det sparas på de dyra kontaktorerna där. Sen givetvis ytterligare ett varv i städning av manövern.
Jag ser inte ett enda fel i ritningen.
Alla manövrar är rätt förreglade ingen kontaktor kan sluta innan tidigare krets är bruten och ljusbågar är släkta!

I början av 80-talet kom ASEA ut med ett nytt PLC deras unga programmerare tänkte styra brytarna i ställverket utan mekanisk försegling.
Jag protesterade och gick till kontrollanten från Luftfartsverket och förklarade att PLC har en cykeltid på mindre än 1ms det skulle innebära att generatorns brytare får från och nätets brytare får till inom 1 ms det blir bomfasning med haveri.
En kontaktor på flera hundra ampere slår till på c:a 5 ms medan samma kontaktor slår från och släcker ljusbågen på c:a 20 ms det innebär att både generator och nätet är i kontakt i 15 ms eller nästan en period på nätet= katastrof. Det är därför dom är sinsemellan förreglade så en kontaktor är helt ute innan manövern går vidare till nästa brytare.
Dessutom är hjälpkontakter mekanisk fördröjda så vid tillslag öppnar först NC hjälpkontakt sedan sluter huvud kontakter och sist sluter NO hjälpkontakt. Alla kontaktytor har en gnidande rörelse vid manövrering för att avlägsna oxider.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jo Leif det finns mycket att skära i på det schema TS lagt in. Man får nog se det som ett skolboksexempel där man blandar och ger lite för att ha några diskussionspunkter. Samma i just detta fallet med RC-länkarna som man kan se som daterade. Och att städa upp manövern för YD-starten är också en bra skolövning där man börjar med extra allt.
 
  • Gilla
Susanne Karlström och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Lite detaljer… Spolen försöker driva samma ström när strömmen bryts.. vilket resulterar i en hög spänning. Spolen/induktorn motsätter sig ändring i ström (jfr kondensator inte vill ändra sin spänning).
Det är pga spänningen över spolen byter polaritet när strömmen till spolen bryts som det går att sätta en diod i backriktningen och som då ”kortsluter” spänningsspiken.

Om snubbernätet. Med växelspänning kommer kondensatorn att begränsa strömmen utan att det blir någon effektutveckling i kondensatorn. Resistorn kan ha ett lägre värde utan att behöva dimensioneras för så hög effekt, = mindre värmeutveckling.

Det kan också vara bra med lite ström som bränner bort oxid från kontaktytorna och håller dem rena, men det beror väl på miljön, material, strömstyrka etc om det skulle vara ett problem.
Kontaktorer är inte riktigt min bransch, men här är det nog bäst att låta bli att ”bränna” kontakterna och skydda dem mot gnistor.
 
L Leif i Skåne skrev:
I inlägg #34




Det är just detta som ”som skiljer agnarna från vetet ” vid ett skolprov i ritningsläsning, man måste läsa hela frågan noga och svara bara på det som står i uppgiften.
L Leif i Skåne skrev:
I inlägg #34




motorn / pumpen bör stanna eftersom den totala kretsen inte blir sluten om inte -4K1 alt. -4K2 drar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har ju redan skrivit att det handlar om två slags drivningar, en Y/D-startad från L1/L2/L3-nätet och en från frekvensomformardrift

Det går snabbare att bena ut allt om man delar upp delarna lite inför sin inre syn.
På denna bild har jag ringat in 2 kontaktorer som mycket tydligt har något gemensamt, ty de drar båda två samtidigt, alltid.
Och vilken del av kraftkretsen som de ombesörjer.

Vilken drift går motorn på när K5 och K6 drar?
[bild]
Vad har de tre brytande (NC) kontakterna från -4K1, -4K2 och -4K3 i kretsen för -4K5 för uppgift?
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är väl ändå fel.
Driften stannar då verken Y eller Delta kontakterna är dragna! Vid oxider på kontakt 18 i tidrelä -4K4
Vad har de tre brytande (NC) kontakterna från -4K1, -4K2 och -4K3 i kretsen för -4K5 för uppgift?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
När -4K1, -4K2 eller -4K3 är dragna så förhindras -4K5 och -4K6 att dra.

Detta för att förhindra att de två olika elnäten ska kopplas ihop.
Linjerna allra längst upp på kretsschemat tillhör ett elnät (manuell Y/D-koppling), strax under är det tre linjer tillhörande "FC-Network" (frekvensomformare, automatik).
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.