Jag har lite frågor angående kretsschema, finns det någon som är duktig på det?

Som t.ex. vad betyder det i den runda ringen?
 
  • Namnlös.png
  • Gilla
Gabbe joz
  • Laddar…
Det är en resistans och en kapacitans i seriekoppling.
 
  • Gilla
Jar.Vik82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hej, är det skoluppgifter?

Jag kan hjälpa, men är det läge att lära sig, så vill jag att det även blir lite lära ... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
En ledtråd, i namnet ingår respektive komponents symboliska beteckningar.
 
Det väsentliga här är att förstå VARFÖR det sitter en sådan kombination där i schemat.

PÅ bilden finns även en kvadrat med anslutningar betecknade A1 och A2. Detta bör vara en reläspole, eller möjligen manöverspole till en magnetventil för vatten. När det blir spänning över spolen, så dras något mekaniskt, antingen en reläkontakt, eller en ventil. eller liknande.

Kretsen bredvid spolen är till för att minska transienter och störningar från spolen. Om du har ström i spolen i ett givet ögonblick, och bryter den strömmen, så kommer magnetfältet som bildats i spolen (det är det som ger den mekaniska rörelsen), att vilja fortsätta driva ström. Efter som strömmen är bruten, så ökar då spänningen dramatiskt, det blir en spänninsgspik (det man vill uppnå med en tändspole i en bil, den spänninsspiken blir en gnista i tändstiftet). Här vill man inte ha spiken. Därför har vi kondensatorn parallellet med spolen. Energin i spänningsspiken får ladda upp kondensatorn. Motståndet sitter där för att dämpa strömmen in i kondensatorn, annars skulle det momentant kunna bli typ 1 miljon A (under någon bråkdels nanosekund).
 
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vad hör schemat till för något?
 
jo jag studerar och jag tycker mitt läromedel har varit lite sisodär. tar gärna lite hjälpa så att jag förstår mig på detta lite bättre.

Här kommer lite info och ett par frågor jag vill förstå mig på
Schemat beskriver en pumpanläggning med en motor som kan köras från två olika matningar, antingen via frekvensomriktare (FC-Network) och då behövs inte Y/D‑starten eller direktmatning från allmänna 50 Hz‑nätet och då måste den Y/D‑startas.

Fråga 1: Vilket nät kommer att mata motorn om Hand‑0‑Automatikomkopplaren -4S1 står i sitt vänstra läge?
Fråga 2: Efter en viss tid ska kontakten -4K4 15-16-18 växla över till slutning mellan 15 och 18.
Vad händer i kretsen om denna slutning uteblir t.ex. om kontakt 18 blir oxiderad?
Fråga 3: Parallellt över kontaktorspolarna till alla kontaktorerna utom -4K4 finns några symboler som ser ut som kondensatorer och motstånd. Vad är detta för något och vad har de för uppgift?
 
  • Schematisk ritning av en pumpanläggning med motor, kontaktorer och frekvensomvandlare i elektriska kretsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1) Ser ut som att det skulle vara från nätet
2) Om du menar att det inte blir kontakt mellan 15-18 när tidrelät växlar så föreställ dig att y-kontaktorn faller och d-kontaktorn inte drar, vad tror du händer då?
Vad gäller fråga 3) så är jag inte helt övertygad om att det skulle vara en konding
Ser mer ut som en NO kontakt i Ladder, Är det någon PLC inblandad?
 
  • Haha
  • Gilla
Jar.Vik82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det var inget lätt nybörjarschema det där ... :surprised: :sweat:

Vi kan väl börja lite lätt med omkopplaren -4S1.
Har du koll på vad "manöver" är, vad som menas.
Denna kopplare väljer mellan olika manövermatningar. Ser du hur?

Det finns även en osymmetri, i "Hand" så blir det inte alls någon manöver till en del av kretsen.
 
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Vad gäller fråga 3) så är jag inte helt övertygad om att det skulle vara en konding
Ser mer ut som en NO kontakt i Ladder, Är det någon PLC inblandad?
Nejdå, det är bara en avstörningskonding, ett litet RC-nät.
För att skydda det som driver spolen i kontaktorn.

De ser ut såhär (jag hittade en bild med en som har schema printat på sig, det är inte alltid)
image.jpg
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå, det är bara en avstörningskonding, ett litet RC-nät.
För att skydda det som driver spolen i kontaktorn.

De ser ut såhär (jag hittade en bild med en som har schema printat på sig, det är inte alltid)
[bild]
Spännande, har inte sett den typen av kondenasator med inbyggd resistans tidigare.

Har läst om ett projekt där de fick tillverka egna komponenter med C och R som de gjöt in i expoxi. De behövde "kondensatorer" till ett mätinstrument som ingick i en testutrustning för tändhattar för sprängämnen. De behövde garantera att instrumentet inte kunde avge en ström stor nog att detonera sprängladdningen oavsett vilket fel som uppstår på instrumentet. Inklusive att någon hugger en yxa igenom instrumentet. En kondensator utan strömbegränsare kan då avge en farlig ström oavsett hur liten kondensator det gäller.
 
S Susanne Karlström skrev:
Jag har lite frågor angående kretsschema, finns det någon som är duktig på det?

Som t.ex. vad betyder det i den runda ringen?

Det är en ”snubberkrets” som används för att dämpa spänningsspikar som orsakas av kretsens induktans.
 
  • Gilla
Susanne Karlström
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
1) Ser ut som att det skulle vara från nätet
2) Om du menar att det inte blir kontakt mellan 15-18 när tidrelät växlar så föreställ dig att y-kontaktorn faller och d-kontaktorn inte drar, vad tror du händer då?
Vad gäller fråga 3) så är jag inte helt övertygad om att det skulle vara en konding
Ser mer ut som en NO kontakt i Ladder, Är det någon PLC inblandad?
Det finns ingen plc inblandat
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
1) Ser ut som att det skulle vara från nätet
2) Om du menar att det inte blir kontakt mellan 15-18 när tidrelät växlar så föreställ dig att y-kontaktorn faller och d-kontaktorn inte drar, vad tror du händer då?
Vad gäller fråga 3) så är jag inte helt övertygad om att det skulle vara en konding
Ser mer ut som en NO kontakt i Ladder, Är det någon PLC inblandad?
om D-kontaktorn inte drar så gissar jag att allting bara stannar av.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det var inget lätt nybörjarschema det där ... :surprised: :sweat:

Vi kan väl börja lite lätt med omkopplaren -4S1.
Har du koll på vad "manöver" är, vad som menas.
Denna kopplare väljer mellan olika manövermatningar. Ser du hur?

Det finns även en osymmetri, i "Hand" så blir det inte alls någon manöver till en del av kretsen.
Ja själva manövern förstår jag men jag förstår inte hur man ser vilken matning bara utav att se på bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.