Dette! Fram med en bild nu! ;)
Jag har sett Grass Green på Höganäs hemsida men vill också se den live.
Snäääällla!
 
Vi bygger med Sjödalshus där Konradssons är kakelleverantör (kristallmosaik är inte standard  :'( )

Vi var på Höganäs utställning igår, bara badrum inga kök.
Det är ju verligen toksvårt att utifrån enskilda plattor se slutresultatet.
Känns som att man måste se en bild i en tidning (eller på byggahus.se  ;) ) för att få en bild av hur det blir.

//Haz
 
Ok, bara för att ni tjatar då ;)
Det var frun som inte kunde släppa den gröna. Och det blev bra. Tycker om djupet som blir med kristallkaklet. Väggen ser lite olika ut beroende på ljuset. Rekas varmt (igen).
Köket i sig är inte klart än så det ser ut som det gör. ;D
/Dette
 
  • 129_2936_kopiera.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så en liten närmre bild på Grass Green.
/Dette
 
  • Grass_Green.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
dette: Var kommer luckorna ifrån? Är det Ikeas Abstrakt kanske? Likaså bänkskivan?
 
Dette, visst är det fint. Själva så kommer vi välja större individuella plattor för att minska ner fogmängden. Det är inte kul att skrubba fog och vid spisen får man skrubba ofta. Med mosaik får man skrubba större mängd fog.
 
Robert_Maria: Visst får man hålla fogen ren men där ska det visst finnas något medel som man stryker på när fogen är ny så den blir lätt att torka av. Nån som vet vad den heter?

Tank77 (snyggt nick): visst är det abstrakt från Ikea. Ikea hade inga snygga skivor då vi inte ville ha trä eller granit. Vi gick till Kvik och köpte den där. Tror att skivan kommer från danmark.
/Dette
 
T
Dette skrev:
Robert_Maria: Visst får man hålla fogen ren men där ska det visst finnas något medel som man stryker på när fogen är ny så den blir lätt att torka av. Nån som vet vad den heter?

Tank77 (snyggt nick): visst är det abstrakt från Ikea. Ikea hade inga snygga skivor då vi inte ville ha trä eller granit. Vi gick till Kvik och köpte den där. Tror att skivan kommer från danmark.
/Dette
Tyckte väl att jag kände igen bänkskivan från Kvik, mycket snygg :). Ikeas bänkskivor är ju vedervärdiga, likadant deras diskhoar.

Är själv inne på att köpa vita Abstraktluckor :cool: fast med ungefär samma kakel som "grossa" har!
 
Mycket snyggt! Tack för bilden.
Ser att ni också får dra en "fläktslang" åt sidan för att få ihop det med utsuget. Hur ska ni lösa själva "kamoflaget". Alltså, hur täcker ni slangen och med vilket material?
Ledsen att jag lämnar ämnet kristallkakel en smula, men vi är ju fortfarande i köket! ;)
 
Barea: Tack, det tar sig sakta men säkert. Gör man allt själv och är amatör så tar det tid. Det ska på en kåpa på fläkten som går upp till rörböjen. Sen bygger jag en låda troligen av en täcksida (abstrakt) som går mellan högskåpet och överskåpet. På så sätt borde man få en snygg sida raktfram. Sen gör jag likadant underifrån på båda sidorna om fläkten. Gäller dock att göra någon bra lösning (lätt att skruva upp) så man kan komma åt röret om det skulle hända något.

Men det kanske finns någon bättre lösning där ute....
/Dette
 
"Det ska på en kåpa på fläkten som går upp till rörböjen. Sen bygger jag en låda troligen av en täcksida (abstrakt) som går mellan högskåpet och överskåpet. På så sätt borde man få en snygg sida raktfram. Sen gör jag likadant underifrån på båda sidorna om fläkten. Gäller dock att göra någon bra lösning (lätt att skruva upp) så man kan komma åt röret om det skulle hända något."

Nu hänger jag inte riktigt med i din konstruktion (iaf inte det sista med sidorna...)

Har en idé ang rörböjslådan; ha uppochnervända konsoler på täckskivan som skruvas i väggen = botten på lådan.

Sedan klaffgångjärn monterade på sidoskåpen där man monterar ytterligare en längskapad täckskiva = framsidan. Då kan man vippa upp fronten för inspektion.

Tror ni att det skulle fungera?

Sedan kan man ha två spottar i lådan, en på var sida om skorstenen, för att fylla ut mörkret som kan uppstå ovan en kökskåpa.
 
Ms_Smirk: Fröken Smirk, det var ungefär så jag menade ;). Hade inte tänkt på konsol-möjligheten vilket kan fungera. Ska fundera....är inte snickare utan ekonom så.... :D
Har funderat på spottar där upp men har ett ljust kök ändå så det räcker.
/Dette
 
"Har en idé ang rörböjslådan; ha uppochnervända konsoler på täckskivan som skruvas i väggen = botten på lådan.

Sedan klaffgångjärn monterade på sidoskåpen där man monterar ytterligare en längskapad täckskiva = framsidan. Då kan man vippa upp fronten för inspektion."

Mycket intressant Ms Smirk. Och riktigt smart.
Det här är vår största utmaning i vår kommande renovering.
När du säger konsoler, menar du den typ i metall som man använder för att montera upp väggfasta bokhyllor?

Hur ser klaffgångjärn ut? Och var på sidoskåpen monterar du dem? Långt upp mot taket eller längre ned?

Vill veta mer!
 
Kul att ni hakar på min idé  :D  . Ni får gärna bli mina försökskaniner  ;) .

Jo, ang konsolerna så tänkte jag mig just sådana där man stålditon och det måste nog vara 4 st på 120 cms täckskiva.

Ang klaffgångjärn så hittade jag på www.theofils.se en luckgångjärn med gasfjädring (kanske lite over kill?) artikelnr 1019. Få se om beskrivningen kommer med nu.... (har aldrig infogat något här på forumet).  Man får väl mäta in var fästena ska sitta... pysslar vanligen med personalfrågor så att klura på sådana här lösningar är på hobbynivå  ;D
 
  • vippgngjrn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lbg skrev:
Jag har bestämt mig för att köra med planglas och därunder sätta en tapet med ett organiskt eller abstrakt mönster (eller stora "medaljonger"), kanske i någon färg.
Jag har oxå fastnat för planglas bakom spisen men har funderat lite, hur sätter man fast det så det inte trillar ut? Med silikonfog? men då syns väl den? Vad kostar planglas?
/Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.