2
 
Jag måste bara få en liten extra förklaring som ingen annan verkar ha behövt ;), på din ritning är rummet sas. 'slut' vid linjen till vä om högskåpet med ugn/micro, dvs. är det vägg där??

Samma med brytningen mellan de olika delarna (1 och 2) är det alltså ett vinkelkök, dvs. är det 90 graders vinkel där du ritat det tomma utrymmet (som är kryssat) till höger om hällen så att häll+kåpa är på ena väggen och diskho+runt fönster på den andra?

Kanske skämmigt dumma frågor...... :-[, men avgörande för hur jag själv skulle välja att kakla ;).

MVH//Christina.
 
Tosca skrev:
eftersom hela familjen älskar havet, blev det en "havsfärg" på väggen i köket. Om ca en till två veckor borde vi ha bilder på hur det blev! Målaren och plattsättarna håller på för fullt.
Det låter ursnyggt och spännande till tusen :D, dessa bilder ser jag verkligen fram emot att få kika på, för visst tänkte du lägga in bilderna här i tråden, snälla.... ;)

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Jag måste bara få en liten extra förklaring som ingen annan verkar ha behövt ;), på din ritning är rummet sas. 'slut' vid linjen till vä om högskåpet med ugn/micro, dvs. är det vägg där??

Samma med brytningen mellan de olika delarna (1 och 2) är det alltså ett vinkelkök, dvs. är det 90 graders vinkel där du ritat det tomma utrymmet (som är kryssat) till höger om hällen så att häll+kåpa är på ena väggen och diskho+runt fönster på den andra?

Kanske skämmigt dumma frågor...... :-[, men avgörande för hur jag själv skulle välja att kakla ;).

MVH//Christina.
Christina:
Dina frågor är berättigade. På bifogad bild ser du själva planlösningen över kök, v-rum, entré osv. Som du ser så övergår den vänstra sidan till att bli hallen (mot sovrummet). Dock är det en liten 20 cm snutt (för att placera strömbytare osv).
Brytningen mellan 1 och 2 är precis som du skriver ett vinkelkök (se bild nedan). Hoppas du förstår bättre av bilden.

Tosca:
Kul att vi har samma idéer. Ser verkligen fram emot dina bilder på ditt kök. LÅter som en intressant idé det du förklara. Lägg mer än gärna in bilder här.

image135tq.png
 
Det blev lättare att se det framför sig med ritningen, det jag fortfarande inte är 100% säker på, utifrån dina skisser (tex. i alt2 av dina kakelförslag) är huruvida, om man alltså låter kaklet följa högskåpets ö-kant i sektion 1 av köket och kaklar i samma linje in mot hörnet, bryter då innertakvinkeln väggen precis i hörnet??
På skissen över sekt.1 så ser det ut så, men tittar man på sekt.2 (med runda fönstret) så verkar du ha vägg kvar ovan kakel/högskåpslinje??
Alltså är då knäckfrågan, om du kaklar enl. alt2, har du då kakel ända upp till innertaket ovanför det runda fönstret?? ;)

Du får ursäkta alla omständliga frågor, men då jag själv är rätt 'känslig' för linjer och brytpunkter och kan reta ihjäl mig på om det ser 'fel' ut, så måste jag få fråga ;)

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Det blev lättare att se det framför sig med ritningen, det jag fortfarande inte är 100% säker på, utifrån dina skisser (tex. i alt2 av dina kakelförslag) är huruvida, om man alltså låter kaklet följa högskåpets ö-kant i sektion 1 av köket och kaklar i samma linje in mot hörnet, bryter då innertakvinkeln väggen precis i hörnet??
På skissen över sekt.1 så ser det ut så, men tittar man på sekt.2 (med runda fönstret) så verkar du ha vägg kvar ovan kakel/högskåpslinje??
Alltså är då knäckfrågan, om du kaklar enl. alt2, har du då kakel ända upp till innertaket ovanför det runda fönstret?? ;)

Du får ursäkta alla omständliga frågor, men då jag själv är rätt 'känslig' för linjer och brytpunkter och kan reta ihjäl mig på om det ser 'fel' ut, så måste jag få fråga ;)

MVH//Christina.
Du har återigen helt rätt Christina :-[. Det är ett litet "fel" i min ritning. I del 1 så slutar taket lite för lågt och självklart så blir det även en liten del på toppen av väggen som saknar kakel precis som i del 2 (detta i alt. 2 förslaget alltså).
 
Jag tycker det ser läckert ut (om jag nu fattar rätt) att kakla enda upp!!!
 
Jag tycker variant 2, men att du måste på något sätt anpassa höjden på båda väggarna, och om jag har fattat rätt så går inte det rakt av. Då är frågan om du ska ha toppen på kaklet en bit lägre änn högskåpet med en bit tapet/målat vägg ovan både på sektion 1 och 2. Vet inte om det blir så snyggt om kakelt går till olikt höjd, enligt mig ej harmoniskt (jag hade retat mig på det, men alla är ju inte lika ! ;) )

mva hanneli
 
Ett litet förmanande.
Tänk på diskmaskinens placering. Är själv högerhänt och hade maskinen i förhållande till din ritning förut. Har nu satt den på andra sidan om hon och upplever det som mer praktiskt, jo faktiskt är dt så till er som fnyse, tänk på vad vänster hande gör.
Nu till kärnfrågan.
Kolla in kvänums hemsida där finns en variant med "normal kakling" men med ett blankt framflytt av delen vid hällen J-ligt snyggt om du frågar mig.
Vidare fundrar jag på graniten. vad har du tänkt för kakel???? Ett ljust och då vitt ger en juste effekt. Men allt övrigt anseer jag blir för dovt mot graniten som då dämpar själva kontrasen av kaklet. Har själv satt ett Rött högblankt mot hel rostfri bänk i vitt kök refektions effekten är helheten i köket enligt mitt tycke.
 
GreenTurtle skrev:
Nu börjar mitt blivande kök ta form  ;D Beställning av luckor och vitvaror är lagda och nu återstår "bara" kakelbiten. Lite funderingar dock på vad som blir bäst och framförallt snyggast. Bifogad bild visar mitt kök. Hade tänkt mig att i del 1 kakla ända upp till taknocken (lodräta kanten skulle i så fall gå längs med vänstra kanten på högskåpet med ugnen) och i del 2 kakla upp till halva fönstret (samma höjd som hyllan med spottarna).
Vad säger ni om det? Blir det snyggast så eller finns det andra varianter som jag inte ens har tänkt på som är bra mycket snyggare? Kom gärna med förslag ....

Luckorna är i lackad alm, vitvaror i AluTec (AEG) och svart granit bänk. Som förslag hittils så har vi svart sjösten 10x10, men tips mottages mer än gärna på andra alternativ.

Tack!
Vad ska ni ha för golv? Hittar inte det någonstans :(
Är vasken till höger eller vänster i diskbänken? I vilket fall skulle jag velat ha DM närmre diskhon.

 
Morsan,
Jag ser att du förstår min tanke
 
GreenTurtle, att säga att du kommer att få ett snyggt kök är ett grovt 'understatement', det kommer att bli helt underbart :)

Exakt vilket av kaklingsalternativen som är bäst kommer jag inte fram till med någon hundraprocentig säkerhet tyvärr, det beror på vad du väljer för kakel enligt min åsikt.

Själv kan jag överhuvudtaget inte tänka mig ditt kök med en svart sjösten, hur jag än funderar på det, alldeles för dominant, mörkt och dessutom med det lilla formatet (10x10) så får du ett väldigt rutigt intryck på stor yta, om du inte ska ha en mörk fog, men då blir slutresultatet ännu mörkare.
Valet av en natursten (sjösten=tumlad marmor) däremot känns väldigt optimalt för mig. Däremot absolut inte svart sjösten till en svart granitskiva och på de stora ytor du funderar på, det blir totalt dominerande i köket, trendkänsligt med svart på väggen och dessutom 'äter' det ljus, förlåt-förlåt...... :-[ (har funderat halva dagen om jag verkligen ska skriva detta, men då ditt kök har alla förutsättningar att bli otroligt snyggt, med rätt kakel ;), så tar jag risken).
Min åsikt är att du ska satsa på ett väldigt klassiskt, tidlöst och exklusivt (usch nästan ett 'fult' ord, skäms att skriva det då det låter så snobbigt, men är trots det sant) kakelalternativ i en lugn, ljus, sober nyans, då kommer du att ha ett ursnyggt kök som håller för alla trendbyten under flera decennier framöver.

Nu kommer jag att föreslå något som säkerligen är snordyrt, men helt fantastiskt snyggt :surprised:, dessvärre dessutom inte det allra tåligaste materialet (marmor) men iom. att du redan är inne på sjösten vilket också är en antikbehandlad marmor utan polerad yta, så är det här förslaget troligen iaf. liiite mer praktiskt än sjöstenen, då ytan är polerad vilket gör den tåligare, men trots allt inte lika praktisk som en glaserad keramikplatta.
Dessa marmorplattor ska sättas utan fog, kant i kant och blir bara hur snygga som helst.
Dessvärre vet jag inte vad de kostar, men jag skulle i det fall det är astronomiskt dyrt, personligen hellre tänka mig det 'femte' kakelalternativet, där du inte behöver klä in halva rummet i marmor ;), men hellre mindre yta och dessa plattor än tvärtom, men det är alltså bara min åsikt och jag hoppas nu innerligt att du inte tar illa upp :-/ ;)
Bifogar länk och bild nedan, det finns många nyanser, men ingen väs. mörkare än denna till ditt kök ;) och inte heller någon 'beige' nyans :p, då almen har förhållandevis mycket gult i sig och slutresultatet då blir lite 'sunkigt', med denna fräscha gråvita nyans 'Bianco-Gioia' (har mer grått i sig än Carrara) så får du både ett utmärkt komplement och en lagom kontrast till alm, alu samt svart granit.

MVH//Christina.

http://www.kakelcentralen.se/marmor~50.php?refpage=0|7&gid=50&sid=1928
marmor-biancogioia.jpg

 
fogden skrev:
Morsan,
Jag ser att du förstår min tanke
Nja, jag hade vasken till höger, diskmaskinen till höger och är högerhänt så inte för den sakens skull 8)

Undrar också lite över hur KS kommer att se ut på kanten mot diskmaskinen efter en tids användning :-/

byggimpert:
Den marmorn är bara såååååååå snygg ;)
 
Jag tycker inte DM's placering ser anmärkningsvärd ut på minsta sätt ???, iom att DM är placerad i ett högskåp så måste man ju ha en avställnings/avrinningsyta till höger om hoarna (jmf. med dem som gör DM upphöjd ;)), huruvida det sedan är bäst att ha DM på höger eller vänster sida om diskhoar kan nog de lärde tvista länge om, enbart en smaksak tycker jag samt att hänsyn får tas till den placering som gagnar totallösningen bäst, vilket jag inte kan tycka att ett sidbyte skulle göra i det här fallet, då DM isf. skulle hamna in mot hörnet och dessutom i vägen mellan ho och häll ;)

MVH//Christina.
 
Marmor på väggarna i ett kök ????
Som röd granit på ett skithus, relativt kommunalt och offentligt.
Nä statsa på en ljus gråton i keramik med ett avgränsat nodernt inslad enligt mitt tidigare inlägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.