Nu börjar mitt blivande kök ta form  ;D Beställning av luckor och vitvaror är lagda och nu återstår "bara" kakelbiten. Lite funderingar dock på vad som blir bäst och framförallt snyggast. Bifogad bild visar mitt kök. Hade tänkt mig att i del 1 kakla ända upp till taknocken (lodräta kanten skulle i så fall gå längs med vänstra kanten på högskåpet med ugnen) och i del 2 kakla upp till halva fönstret (samma höjd som hyllan med spottarna).
Vad säger ni om det? Blir det snyggast så eller finns det andra varianter som jag inte ens har tänkt på som är bra mycket snyggare? Kom gärna med förslag ....

Luckorna är i lackad alm, vitvaror i AluTec (AEG) och svart granit bänk. Som förslag hittils så har vi svart sjösten 10x10, men tips mottages mer än gärna på andra alternativ.

Tack!

kakel1zh.png
 
Svart matt sjösten på så stor yta? Du får mycket mörk arbetshörna :-/.
Skulle satsa på vitt/ljus neutrall färg och helst glaserad kakel + en svart bård som följer den lägre nivå/hyllan och "binder ihop" kaklade väggar och den svarta bänken. Kan du få en bård av samma material som bänkskivan? Ännu bättre ;). Du kan kanske ta enklare/biligare kakel och spendera överskottet på granitbård?
Det var min enkla förslag :)
gaia
 
  • 1539-insidan-web.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte helt matt svart sjösten utan mer lätt gråsvart med vita ränder i (ser ut lite som marmor).
 
Så här ser den ut:

nero9gr.png
 
ja, den är snygg men jag skulle ändå tänka 2 gånger innan jag kaklar en så stor yta med den .... men smaken är ju olika ;)
lycka till med köket!
gaia
 
Jag skulle nog också fundera på något ljusare. Kan du inte färglägga väggen i din fina ritning så får du kanske en uppfattning om hur det blir med svart-grå. Jag vet att bl.a Decora kakel har en grå fin sten-mosaik med avlånga bitar ca 2,5x5.

Se i katalogen sid 20/28 i pdf:en

http://www.dekora.se/katalog/kokskakel.pdf

Lycka till!
 
  • 1928-7meter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för länken till pdf-en. Där hittade jag denna bilden som näst intill visar hur det skulle se ut. Ganska snyggt med ljus fog! Vad tror ni om det?
Har varit inne lite på att ha ljust kakel som ni föreslår men är inte helt 100 på att det fungerar ihop med de mörka luckorna och den svart graniten  :-/

image40tx.png
 
Jo det ser fint ut. :) Vi har just denna serien (Natur) på golv i hall, bad och tvätt. I hallen har vi kört grå (den mellanfärgen du ser i mosaiken över diskbänken). Den upplevs som ganska mörk. Tillräckligt tycker jag. Precis utanför huset på verandan har vi däremot den som finns på bilden (antracite) De båda upplevs som samma nyans faktiskt. Men det beror ju på att det är mer ljus ute. ;)

Lycka till! :D
 
En fråga till. Skall jag kakla som på bilden eller även ovanför det vänstra högskåpet.
Tacksam för all hjälp.

kkmedkakel5gg.png
 
Jag har väldigt svårt att se vad det är på bilden ??? Den är så stor och alldeles svart. 8)
 
SOLLY ;D Nu är det fixat ....
 
Det beror lite på kontrasten mot väggfärgen.
Har du ljus färg så tror jag att antingen skall du kakla även ovanför högskåpet eller så skall du kakla till samma höjd som högskåpet har. Varför inte göra samma sak på andra sidan, upp till höjden av högskåpen?
 
Ja det är knepigt. Kanske blir enklare när jag ser köket på plats.
 
Har kommit fram till att det finns 4 varianter att välja mellan. Vilken variant tycker Du är snyggast?
1, 2, 3, 4

Har dock inte bestämt oss för mörkt eller ljust kakel/sjösten ännu ::) .....

test1pc.png
 
2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.