Vet tyvärr inte vad denna heter.
Köpt en äldre kompressor och förra ägaren sa att de hade kopplat förbi denna men en enkel pysventil.

Hur kopplar jag in den igen? Antar den gör så kompressorn startar igen när trycker minskar? Gamla kompressorens tryckströmbrytare med synliga ledningar och kopplingar, oviss om återanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla kompressor med avstängd tryckbrytare och rostig tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det ser ut att vara tryckvakten som dels startar kompressorn vid lågt tryck och stoppar den vid det högre trycket. Den är därmed mycket viktig, den måste fungera. Även tryckavlastningen är en del av denna. Den kopplas in beroende på hur startapparaten ser ut. Det är slutande kontakter i vakten som styr startapparaten så om den är av kontaktortyp behövs inte mer än en tvåledare till vakten.
 
Om kompressorn ser ut sådär utvändigt, hur tror du tanken ser ut invändigt?
Om tanken brister så det blir en lång reva påstås det att det motsvarar ett kilogram dynamit.

Låt någon inspektera tanken t.ex. DNV, SAQ, eller ÅF eller något annat behörigt inspektionsföretag.

Protte
 
F
prototypen prototypen skrev:
Om kompressorn ser ut sådär utvändigt, hur tror du tanken ser ut invändigt?
Om tanken brister så det blir en lång reva påstås det att det motsvarar ett kilogram dynamit.

Låt någon inspektera tanken t.ex. DNV, SAQ, eller ÅF eller något annat behörigt inspektionsföretag.

Protte
Med tanke på hur kompressorn ser ut och även rimligtvis är värd så är väl en inspektion skapligt uteslutet känns det som. Billigare att köpa en ny tank...eller komplett kompressor.

Klart att det fladdrar bra i byxorna ob den går sönder men ett kilo dynamit, på riktigt? Har du nån källhänvisning på det?

Det är en kompressor, typ 7-8 bar. Inte en dyk- eller svetsflaska på 200-300 bar.
 
R
Har nog stått utomhus då blir dom så där på utsidan , eller i ett skjul , men som sagt tanken måste öppnas med luckan på gaveln och se hur den ser inuti , med utomhusluft blir det mycket kondens som samlas i tanken
 
Kompressorn har stått ute under tak i 10-20 år och bara används någon gång då och då.

Vill gärna ha hjälp hur man kopplar in
tryckvakten
. Gamla kompressor tryckvakt och strömkabel på rostig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla kompressorns öppna tryckvakt med synliga ledningar och anslutningar, i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
OM tryckvakten är förbikopplad så är det nog så att den inte fungerar som den ska , så att då koppla in den för styrning av trycket , blir nog vanskligt och lite farligt , den måste fungera klanderfritt , så för att du ska få veta något från mig eller annan kanske
( utan att vara dryg eller på annat sätt vara polis ) , bör den bytas
Detta är enbart en säkerhetsaspekt för din del så inget händer , sprängverkan går snabbt
 
Och det vi ser på bild är alltså hela "startapparaten" - ett motorskydd? Då ska i så fall tryckvakten kopplas in på matningskabeln till motorn, i serie på de tre faserna. Men som sagt funktionen måste du kontrollera noga.
 
Källa till ett kilo dynamit, inspektörn från SAQ nämnde det när han undersökte min 100 liters.

Protte
 
R
En manometer på trycket är ett måste även det så trycket kan ställas rätt , är nog en ca 6 bars arbetstrycks kompressor
 
Han garanterade att den funka. Vet inte varför de koppla förbi den. Eller varför man ens får för sig att göra det?

Så jag ska helt enkelt koppla den så som den är kopplad vid motorn?
 
R
Att den fungerar är nog inget tvivel om , men det finns ingen säkerhet för övertryck monterad , den har körts med start/stopp på motorskyddet , men vilket tryck som den stängts av på är ingen som vet , bara ungefär , vad händer om du glömmer att stänga av , du står med något för händer och huvud , glömma är lätt
Samt att med tryckströmbrytaren så är det ett konstant tryck mellan två värden och blåset varierar inte ner till tomt
 
Förhoppningsvis finns det en säkerhetsventil...
 
tommib
Det kanske är det som menas med "pysventil"....

Nog för att det är bra att inte slänga fungerande grejer men en kompressor är en potentiellt farlig sak. Den där har nog i mitt tycke gjort sitt, om den inte används i en betongkassun (eller testas noga).

TS, förstår du varför tryckvakten behövs? Det känns väldigt vanskligt att hjälpa dig att bara koppla in den där utan att du förstår vad du gör.
 
Jag förstår helt vad den används till. Den sköter själv att den stänger av motorn när kompressorn är “full“ och startar igen när trycker har sjunkit.

Och jag vill ha hjälp att koppla in den för jag måste ha den. Skulle aldrig köra den på direkt ström. Skulle garanterat glömma av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.