E El-Löken66 skrev:
[länk]
Vad vill du säga med den länken?
 
Jobbet bör lämnas bort till en elfirma.
Det är behörighetskrävande och TS har inte en uns av de kunskaper som behövs.
 
  • Gilla
guggen och 11 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jobbet bör lämnas bort till en elfirma.
Det är behörighetskrävande och TS har inte en uns av de kunskaper som behövs.
Inte ens som hempulare?
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
D
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jobbet bör lämnas bort till en elfirma.
Det är behörighetskrävande och TS har inte en uns av de kunskaper som behövs.

Är det behörighetskrävande att köpa elmaterial?

Har du källa på det?
 
D
@El-Löken66 nu är du långt ute och seglar....

”förberedelse till olaga”......tillåt mig att skratta
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, om du har intention att installera.
Kallas förberedelse till olaga installations arbete och kan ge 6 månader i burken.

Men sak samma, vad har du tänkt göra egentligen?
Risken att åka in på burken är lika med noll för annars hade burken redan varit full med hempulare
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
D
Jag ska köpa material till elektrikern och har tre element kopplade i serie till centralen. Elementen är 400v.

Från centralen går det tre FK till första elementet. Från första elementet till andra elementet går det tre FK och från andra elementet går det tre FK till det tredje elementet. De är alltså kopplade i serie.

Varje emelent är på 600w.

Vilken dvärgbrytare ska jag köpa till elektrikern.

Men om inköpet av material är behörighetskrävande så blir jag osäker. Vad säger du @Bo.Siltberg
 
D
Det jag försöker åtstakomma framgår av mitt förra inlägg.
 
tommib
Och alla här försöker förklara att det du försöker åstadkomma är dumt.

Du bör dra i en extra tråd och balansera varje grupp för sig. Varje grupp säkras av med en 3x10A dvärgbrytare, förslagsvis Hager MCS310. En anledning till det är att centralen blir mindre kluddig. Är det verkligen ett så stort problem om centralen blir tre moduler bredare? Tre trepoliga dvärgar och en fyrpolig JFB får precis plats på en rad i en 13 moduler bred Hagercentral. Vad mer ska du ha in där?

Visst går det att göra det du vill, dvs installera tre tvåpoliga brytare istället. Det blir dock dyrare eftersom tvåpoliga dvärgar är ovanligare och dyrare. Det blir också krångligt längre fram om du behöver byta av någon anledning. Tvåpoliga kanske finns hos grossen eller så är de beställningsvara. Trepoliga finns på hyllan på vilken bättre bygglada som helst.

Det är inte ett dugg behörighetskrävande att köpa prylarna.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
D
Tveksamt om det går att dra i en till tråd till varje element. Det är gamla VP-rör och böjarna har varit väldigt skarpa på andra ställen.
 
D Derbyboy skrev:
Jag ska köpa material till elektrikern och har tre element kopplade i serie till centralen. Elementen är 400v.

Från centralen går det tre FK till första elementet. Från första elementet till andra elementet går det tre FK och från andra elementet går det tre FK till det tredje elementet. De är alltså kopplade i serie.

Varje emelent är på 600w.

Vilken dvärgbrytare ska jag köpa till elektrikern.

Men om inköpet av material är behörighetskrävande så blir jag osäker. Vad säger du @Bo.Siltberg
Om du nu har 3 FK till första elementet som inte är nolla eller jord utan tre faser L1, L2 och L3 så ska du ha en trepolig dvärgbrytare som i inlägg 2. Hur svårt kan det vara?????
 
tommib tommib skrev:
Och alla här försöker förklara att det du försöker åstadkomma är dumt.

Du bör dra i en extra tråd och balansera varje grupp för sig. Varje grupp säkras av med en 3x10A dvärgbrytare, förslagsvis Hager MCS310. En anledning till det är att centralen blir mindre kluddig. Är det verkligen ett så stort problem om centralen blir tre moduler bredare? Tre trepoliga dvärgar och en fyrpolig JFB får precis plats på en rad i en 13 moduler bred Hagercentral. Vad mer ska du ha in där?

Visst går det att göra det du vill, dvs installera tre tvåpoliga brytare istället. Det blir dock dyrare eftersom tvåpoliga dvärgar är ovanligare och dyrare. Det blir också krångligt längre fram om du behöver byta av någon anledning. Tvåpoliga kanske finns hos grossen eller så är de beställningsvara. Trepoliga finns på hyllan på vilken bättre bygglada som helst.

Det är inte ett dugg behörighetskrävande att köpa prylarna.
Varför ska han ha en 3 fas grupp till varje element????
 
  • Gilla
Phynna
  • Laddar…
E
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om du nu har 3 FK till första elementet som inte är nolla eller jord utan tre faser L1, L2 och L3 så ska du ha en trepolig dvärgbrytare som i inlägg 2. Hur svårt kan det vara?????
2 faser+jord eller?
 
D
Jag kommer köra en LLVP så element kommer kanske aldrig att köras men jag antar att det ska dimensioneras för att alla element är i drift och går på max

Från tre olika platser i huset går det gamla VP-rör till centralen

Om jag köper element till alla platser blir det såhär.

plats 1 (ett rum)
- element på 2200w

plats 2 (tre rum)
- element 600w
- element 600w
- element 600w

plats 3 (två rum)

- element 600w
- element 600w
 
E El-Löken66 skrev:
2 faser+jord eller?
Ingen aning, men det är precis som bosse stillan säger att en elektriker bör göra jobbet
 
  • Gilla
el_richard och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.