D
Effekt och placering framgår av inlägg 50

Vad är det som framstår så hemligt?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Som utbildad elektriker räknar man som jag och löken beskrivit. Men eftersom du inte är elektriker så hittar du genvägar både vad det gäller det rent tekniska och även troligtvis det praktiska (kopplar själv)
Då får du gärna förklara var faktorn 1.73 kommer från och varför du använder den.

Eftersom du inte har någon aning om vad jag och inte kan, vad jag gör och inte gör, tycker jag du ska ta det lugnt med att dra för långa slutsatser om det.
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Då din utbildning verkar bristfällig, kan du kanske läsa Bo’s artikelserie för att komplettera det du inte verkar förstått tidigare. Löken däremot verkar mer påläst ;)

[länk]

(Det här inlägget är ju som lök på laxen i debatten om elektriker och dess ”övermänskliga” kompetenser som vi vanliga inte bemästrar...)
Stilberg är inte ens elektriker men är väldigt påläst.
 
richardtenggren
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Stilberg är inte ens elektriker men är väldigt påläst.
...och du är elektriker men väldigt dåligt påläst?

Nu när du läst kan du väl härleda formlerna?
 
  • Gilla
  • Haha
TechChad och 1 till
  • Laddar…
tommib
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Stilberg är inte ens elektriker men är väldigt påläst.
Kan du inte visa då hur du använder din formel för att beräkna max last på en trefasgrupp avsäkrad 10 A? Det borde vara jättelätt för dig.
 
D
Snacka om att kapa en tråd.....för tuppfäktning!
 
Det här var förbanne mig den roligaste forumtråden på länge!:crysmile::crysmile:

Keep it up! Ska bli roligt att se om det blir lagom värme i den där stugan:cool:
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
D
Varför skulle det inte bli det?
 
tommib tommib skrev:
Kan du inte visa då hur du använder din formel för att beräkna max last på en trefasgrupp avsäkrad 10 A? Det borde vara jättelätt för dig.
400 V x 10 A x 1,73 = 6920 W
 
D Derbyboy skrev:
Varför skulle det inte bli det?
Klart det blir
 
tommib
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
400 V x 10 A x 1,73 = 6920 W
400 / 1,73 = 231

231 x 30 = 6 936 W

Lite avrundningsartefakter där, igen.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Jag fattar inte varför ni diskuterar detta. Att (kvadraroten ur 3) upphöjt till 2 = 3 är inte direkt någon avancerad matematik. Att huvudspänningen dividerat med (kvadratroten ur 3) ger fasspänningen i ett trefassystem med 120° mellan faserna är heller inget konstigt.

Vad jag däremot tycker är konstigt, är att alla rekommenderar en säkring med C-karakteristik till en rent resistiv last. Hur tänker ni där?
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
D
Tack @mattiasp för att du bringar lite ordning i diskussionen
 
tommib
Anledningen är att Grizzly gör det som är så vanligt med den här yrkesgruppen. Framställer el som något nästan magiskt som ingen annan än en elektriker kan förstå sig på samtidigt som han själv uppvisar en oförståelse för hur man räknar. Det stör mig.

Ja, man kan absolut använda B-karakteristik istället. Faktum är att det är att föredra om det är klent nät till fritidshuset.
 
  • Gilla
Millox och 3 till
  • Laddar…
D
Vad är ett klent nät och hur vet man om man har ett sånt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.