D
Corpes skrev:
Behöver det betyda att larmet är skit?
Den är inte testat enligt SSF certifiering så det betyder att man helt enkelt inte vet om den uppfyller några krav.
Lite skillnad om man känner till tillverkaren och dess produkter, men när det är importerat från antagligen Kina så är det en övervägd risk man får ta om inte återförsäljaren kan uppvisa några dokument.
Men svaret är väl att det finns bättre larm, absolut.
 
Dom som saluför larmet (www.securitysweden.com) är iaf medlemmar i SSF så nåt rätt har dom gjort.
Självklart vet jag att det finns betydligt bättre och dyrare larm på markanden men det jag är ute efter är som sagt ett hyffsat larm till ett bra pris där min fru kan känna sig säkrare och lugnare mha skalskydd när hon är hemma själv.

Läser man även på deras sida så skriver dom att "vi står för en stor del av utvecklingen av våra produkter på egen hand som t.ex. Gripen Guard Protection serien" + att larmcentral och menyer är på svenska.
Dom andra larmen jag hittat för ungefär samma peng har engelska som menyer och språk, alltså troligt direkt importerat från tex Kina.

Jag är inte ute efter ett larm för 20-30 tkr utan något som, jag skrivit tidigare, gör min fru lite tryggare när jag inte är hemma.
 
D
Vad jag kan se återfinnes ej aktiebolaget hos SSF.
Med marknadsföring kommer man långt tydligen.
 
Jag vill inte smutskasta något enskilt företag här som jag inte har något att göra med men de skriver på sin hemsida att de är en större ledande leverantör av säkerhetstjänster och säkerhetsprodukter.
Enligt Allabolag.se är det en anställd och de omsatte 2015 ca 874000 kr.
Låter inte så stort i mina öron..
De finns även upptagna på SFF's hemsida, som stödjande medlem.

Men nu var det ju inte dem så tråden handlade om utan idéer och placering av detektorer/magnetkontakter.
Jag känner inte din fru och vet inte vad som gör henne lugn, men min fru hade inte blivit lugn av att veta att någon kan gå in i valfritt sovrum och härja loss bara för att vi inte har några värdesaker placerade just där.

Jag anser att om man ska skaffa larm och lägga pengar, energi och tid på att installera ett så gör man det ordentligt. Det finns ingen anledning att larma halva huset eller att resonera som så att man bara larmar just där man har värdesaker. Placera IR så att du får larm så fort någon gör intrång på de ställen det går att göra intrång.
Tänk också på att en magnetkontakt inte ersätter en IR. Tjuven kan likväl kasta in en sten igenom rutan och ta den vägen. Då löser inte magnetkontakten ut.
Ska du larma skal är däremot magnetkontakt bra, kanske i kombination med glaskross.
Har du fler våningar och toalett på samma våning så kan det vara bra med en extra MAP (manöverpanel) eller fjärrkontroll. Då kan frugan larma nedervåningen när hon går och lägger sig..

För bra priser på bra larm så kan du titta in på www.lasshop.se
 
D
Stödjande medlem ja, det är Apoteket också.
Skitsamma, jag har hänvisat till certifiering vilket är relevant för larmdiskussionen.
 
Redigerat:
DMOL skrev:
Stödjande medlem ja, det är Apoteket också.
Skitsamma, jag har hänvisat till certifiering vilket är relevant för larmdiskussionen.
Hehe. Ursäkta om jag trampade dig på tårna. Jag menade inte att det var positivt att vara stödjande medlem. Det kan vem som helst bli som har en hundring över.. ;-)
 
D
Det viktiga i sammanhanget tycker jag är att återförsäljaren kan uppvisa dokument på att tester genomförts av oberoende parter oavsett om produkten inte uppnått svensk certifiering. I annat fall är det svårt att veta vad man köper oavsett företag.
 
Ok, finns det något annat larm i en bra prisklass som man enkelt installerar själv och slipper månadskostnad på?

Btw när Securitas för några år sedan va hemma hos mina föräldrar och installera larm så använde installatören totalt 3st magnetkontakter, 1st rörelsedetektor m kamera och 1st rökdetektor. Detta räckte enligt installatören och då har mina föräldrar en 1 1/2-plans villa med källare, bara en liten parentes. Jag undrar hur många larminstallatörer (verisure, sector mm) som installerar magnetkontakter på alla fönster, ir i alla rum mm. Dom jag har pratat med har fått installerat magnetkontakter enbart på dörrar och sedan rörelsedetektorer i hall/vardagsrum+ någon eller ett par rökdetektorer, that's it. Allt detta på rekommendation av larminstallatören, men självklart om man vill lägga på x antal komponenter så installerar dom väl detta gladeligen
 
Redigerat:
Vad jag sett har ingen skrivit något om magnetkontakt på varenda fönster..
Angående din parentes.
Jag tycker du ska sätta dig ner och kolla på din planlösning och ställa dig frågan. Hur hade jag satt upp min enda rörelsedetektor i mitt hus för att få ett fullgott skydd. (om du nu vill jämföra med din föräldrars lösning). Sen ställer du dig frågan om du tycker dig ha fått ett fullgott skydd?
Svaret blir nog nej..
En trådad rörelsedetektor kostar ca 200 kr på sidan jag länkade till.
http://lasshop.se/presta/blue-line-...1724.html?search_query=Ir+detektor&results=50
En sådan hade jag satt i varje rum som man kan komma in till utifrån.
En magnetkontakt hade jag satt på ytterdörrar om kag vill kunna larma skal. I annat fall hade jag skitit i dem. En sådan kostar 59 kr.
http://lasshop.se/presta/magnetkontakt-mk-2500-2-50109281.html?search_query=Magnetkontakt&results=31
Larmpaket 3800kr
http://lasshop.se/presta/larmpaket-lcd-pc1616-868-50090647.html?search_query=1616&results=20
Tror det är hyffsade saker. Ingen aning om det är lätt eller inte att installera..
 
Tack för input, menar inte att låta spydig. Jag har nu placerat ut diverse komponenter på min planlösning och tror mig hittat ett relativt gått skydd och visst ingår det en hel del mer än vad mina föräldrar (och även andra) fått installerat av Securitas.

Jag kommer nog prova något hemlarm som man kan köpa på nätet och installera själv. Mina personliga krav är svensk hantering av menyer+röst, 868mhz frekvens och enkelt handhavande. Detta verkar passa in på Gripen Guard iSafe men då jag inte kan prova det innan jag köper får jag helt enkelt chansa. Dom som köpt det verkar iaf nöjda, dom få inlägg jag hittat.
Sen att det inte är godkänt på SSF, larmklass 2, visst, jag får ta den smällen.
 
RilleRock
Corpes skrev:
Jag har ett 1 1/2-planshus med källare. Jag tänkte köpa ett larm som jg installerar själv. Min idé på placering av ovanstående komponenter är att sätta magnetkontakter på entredörr, altandörr, källardörr och balkongdörr, alltså totalt 4st. Sen tänkte jag sätta rörelsedetektorer i hallen på ovanvåningen, hallen på entreplan och vardagsrummet, alltså 3st. Sen även en kamera i vardagsrummet som även riktas mot hallen och 2st brandvarnare som placeras på entreplan och övervåning. Synpunkter på detta? Tänker jag rätt eller behöver det kompletteras med något?
Ur larmsynpunkt larmklass 1 har du uppfyllt kraven rent placeringsmässigt.
Minst 2 IR som skall utlösa larm när man ur skyddssynpunkt beträder viktiga delar.
Tar de sig in någonstans så är det via altandörren.
Utöver det är det bra med magnetkontakter för lägeskontroll.
Givetvis även rökdetektorer som man inte kan få för många av.

Men om uppgiften är att din fru skall känna sig trygg så är det i första hand det mekaniska skyddet du skall kontrollera.
En entré/altandörr med vanlig låsning tar 5sekunder att bryta upp.
Jag hade i första hand satt
brytskydd på alla dörrar i skalet.
Bytt ut en skruv i varje gångjärn till ett dörrstift så dörren inte kan hakas av.
Ovanstående är inte direkt dyrt.

I nästa skede monterat godkända lås enligt SSF 3522.
Samt fönsterlås godkända av SSF.

Låskompaniet.se har bra priser.
 
  • Gilla
romerome och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.