Anna_H Anna_H skrev:
Vi hade björnbär av "hallontyp" i tomtgränsen, men grannen dödade dem, hon tyckte hon skulle vara snäll och rensa eftersom det blivit lite vildvuxet, så hon tog bort "vattskotten" som hon fått lära sig att man gör på äppelträd. Så hon lät de gamla döda som hade bär förra året stå kvar och tog bort alla de nya som skulle ge bär.
Jag tackade eftersom jag hade tänkt ta bort dem helt och hållet, trodde inte det var så enkelt att döda dem :crysmile:
Haha så fel det kan bli :crysmile: Därför jag alltid kollar med "experterna" först ! Vi är nyblivna husägare och har sååå mycket drömmar vad vi vill göra i trädgården ( stor platt gräsmatta som just nu är väldigt tom på annat ). Men vi har inte direkt några gröna fingrar... :oops:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Testa sätt lite vinbär och krusbär om du vill se lite resultat och inte ha så mycket jobb, bra nybörjarväxter.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Enligt min mor ska man klippa ner hallonen helt till marken varje vår/vinter så fördröjer man blommningen och slipper mask i hallonen.. Vet inte om det är sant, men mina föräldrar gör så och har hallonbuskar på nöra två meter fulla med hallon till hösten.
Jag har ett hallonsnår precis vid gränsen till grannens tomt, följaktligen växer det på båda sidor. Och det är intressant att se hur två olika "skötseltekniker" på exakt samma plats och med samma planta, slår olika ut. Jag sköter mina buskar med mycket omsorg, flitigt arbete; jag rycker ogräs, beskär buskarna och täckodlar. Grannen röjer ner sitt hela buskage med röjsågen med jämna mellanrum. På deras sida står brännässlorna lika höga och ståtliga som de vegetativa hallonskotten och det blir aldrig någon vidare skörd att tala om, ej heller kommer man åt att skörda i det brännande och stickiga buskaget. Faktum är att de buskar som ger mest på deras sida, är de som är närmast tomtgränsen. På min sida ökar skörden så sakteliga för varje år som går, framemot slutet på juli är skotten så tunga att de behöver stöd.

Mask är enligt mig inte det största problemet utan det är getingar som kalasar loss på skörden, speciellt om man är sen med att skörda så frukten är övermogen och mjuk. Kanske att mask kan vara problem för andra, men man behöver ju inte ta höjd för problemet innan det ens konstaterats att det finns där.:)
 
Men som den här. En lång pinne med bruna knoppar hela vägen. Längst ner på en avklippt pinne kommer nya skott. Ska jag låta den lång vara ?
 
  • Lång pinne med knoppar i jorden med nya skott vid basen och en kratta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En avklippt pinne i jorden med bruna knoppar och nya gröna skott vid foten, omgiven av jord och växtrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag sade: vänta tills det är gröna skott på alla levande pinnar, då kan du enkelt ta bort de döda sedan. I och med att du bara har en enda pinne där kan jag inte se vilken av dem som är den gamla och vilken som är den nya. När du har flera på samma buske är det enkelt att se skillnad på dem även innan de har blad.

Rensa i jorden kan man göra så här tidigt på våren, när du börjar klippa gräset kan du gärna lägga det på jorden som sagt, men gallrar hallonen gör man direkt efter skörden, inte nu.
 
  • Gilla
LiMe89
  • Laddar…
Nu är det skördetid!
 
  • En genomskinlig bägare full av färska röda hallon på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.