Jag kan börja med att säga att små borrhammare inte är min specialitet, men jag ska svara så gott jag kan!

Vad jag kan se så har det trasiga lagret gjort att rotorn vobblat och att plasten i huset bränt (?), det är något som kan skapa problem!

Om lagret är separat eller sitter monterat på rotorn så det är en komplett enhet vågar jag inte svara på!

Har du tillgång till press? Om inte så får du göra en abrovinch! Lägg en trasa kring rotorn så den inte repas, sätt den i ett skruvstycke så trasan precis nuddar käftarna och lägg in en plåt mellan rotor/lindmingarna och lagret.. Förslagsvis en plåt som är typ 4mm tjock och som du spårar ur för axeln (och i 2 halvor så du verkligen får kontakt om lagret) och sedan sätter du ett don på axel tappen och ger den några smällar så lär det dela sig.

Kort och gott, lagret är bara pressat!

Angående växellådsolja så är ett sådant ingrepp inget som gör att den måste tömmas, det går att göra om man bara är försiktig! Vanligtvis gör man förvisso sådana pressningar när rotorn är lös men jag rekommenderar ingen (!!!) att riva ner en sådan maskin utan sprängskisser och specialverktyg för det är en hyffsat komplex maskin!

Det man kan göra om man är osäker på att något skulle gå åt pipan är att sätta en mothåll genom oljepluggen när man knackar på det nya lagret. Och för att få på det funkar det med en hylsa i rätt mått :)

Olja till maskinen är samma som jag nämnde ovan, 6-80 (y)

Hoppas allt detta ordbajsande gav lite klarhet!
 
Ser nu att du tagit ut rotorn :crysmile:

Var petig när du pressar i den igen bara.. Annars finns det en risk att fläkten går i plasthuset och det blir inge bra då..

Angående växellådan så funderade jag lite och det finns 2 olika modeller där, har som sagt ingen järnkoll på de olika maskinerna men vissa har fett i växellådan och vissa använder samma olja som slagmekanismen.

@crazytok nu har jag nog dränerat min hjärna på info.. Hade du frågat mig om vinkelslipar, lasrar, tigersågar, motorkapar, skruvdragare eller bilningshamamre så hade jag kunnat ge dig raka och bra svar :crysmile:
 
Tack för dina idéer och inputs! Det uppskattas...

Japp jag har redan rivit isär den, eftersom jag inte visste var felet var när jag började! :crysmile::crysmile:
Men jag kan inte påstå att det var någon rocket science, så få ihop den igen lär inte vara några problem. Men jag har ju inte plockat isär hela huset som inhuserar slaghydrauliken om det är vad du tror?
Det är ju motorn och dess kugghjul som sitter på denna, sedan är det inte mer än typ 3 kugghjul till innan det går upp i huset med chucken. Där lär det sitta betydligt mer avancerade grejer... :)
Det hade dessutom varit omöjligt att få loss och byta lagret på något annat sätt....

Plasten i huset har bränt lite ja, vilket kan ställa till det som du säger. Men jag tror att det ska gå att slipa till det så det ska funka ändå. Däremot är ju den lilla plast ”kåpan?” som sitter precis vid lagret sönderbränt, men jag gissar att dess enda funktion är att skydda lagret lite extra från damm och partiklar. Det borde fungera bra utan denna även om lagret såklart blir mer utsatt...

Ja fläkten roterar otroligt nära innerhuset så man får vara noga när man får det på plats igen!

Det rann ut olja när jag tog isär maskinen, så inget fett här. Men 6-80 olja säger mig inget, kan inte hitta någon olja med den viskositeten? Har du lust att ge mig en länk i rätt riktning? :)
 
  • Gilla
HerrSvedin
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Tack för dina idéer och inputs! Det uppskattas...

Japp jag har redan rivit isär den, eftersom jag inte visste var felet var när jag började! :crysmile::crysmile:
Men jag kan inte påstå att det var någon rocket science, så få ihop den igen lär inte vara några problem. Men jag har ju inte plockat isär hela huset som inhuserar slaghydrauliken om det är vad du tror?
Det är ju motorn och dess kugghjul som sitter på denna, sedan är det inte mer än typ 3 kugghjul till innan det går upp i huset med chucken. Där lär det sitta betydligt mer avancerade grejer... :)
Det hade dessutom varit omöjligt att få loss och byta lagret på något annat sätt....

Plasten i huset har bränt lite ja, vilket kan ställa till det som du säger. Men jag tror att det ska gå att slipa till det så det ska funka ändå. Däremot är ju den lilla plast ”kåpan?” som sitter precis vid lagret sönderbränt, men jag gissar att dess enda funktion är att skydda lagret lite extra från damm och partiklar. Det borde fungera bra utan denna även om lagret såklart blir mer utsatt...

Ja fläkten roterar otroligt nära innerhuset så man får vara noga när man får det på plats igen!

Det rann ut olja när jag tog isär maskinen, så inget fett här. Men 6-80 olja säger mig inget, kan inte hitta någon olja med den viskositeten? Har du lust att ge mig en länk i rätt riktning? :)
Jaha, ja slagmekanismen tänkte jag på, den bör man inte rota i.

"kåpan" som du förklarar, är den i gummi med små pluppar på?

Om ja, så behövs den. Den har som funktion att dels ta upp vibrationer men framförallt att centrera rotorn.. Är den kass kommer det vobbla = allt bränner igen fast lite värre. Plasten i huset kan du säkert rädda med lite slipande!

Jag ska se vad jag kan hitta i oljeväg, vet att det går att köpa Hilti olja i utlandet men ska de om jag inte kan hitta något här i Svea rike (y)
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Jag hittar inget direkt.. Och då jag inte arbetar kvar så kan jag inte kolla heller så jag får utnyttja mig av en livlina! Återkommer! (påminn mig gärna om det tar för lång tid, börjar bli semi dement tror jag :crysmile:)
 
Bränd plastkåpa på en elektrisk motor med synliga koppartrådar och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är denna jag menar med ”kåpa” som har bränt. Den är i plast.

Något gummi med pluppar har jag faktiskt inte sett..

Är det verkligen sån special olja att inget annat duger? :) Du tror inte denna funkar?
p28565.jpg
https://www.24mx.se/castrol-80w90-epx-1l
 
Har beställt en ny armatur istället, och olja som jag hittade på Bohrer onlineshop i tyskland! Kostade 680kr inkl frakt så det var inte så dyrt... Hoppas att det ska funka!
 
@Jarlsgård ... Du råkar inte veta var man kan finna hjullagret som sitter på toppen av armaturen? Alltså uppåt mot växellådan?

Nr32 på bilden nedan:
Explosionsritning av maskindelar med numrerade komponenter, inklusive detalj nummer 32.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr inte.. Eller jo, på Hiltis verkstad :crysmile:

Det jag vet är att det är ett kullager med en packbox på. En packbox som har en liten fjäder i sig och det är rätt så trixigt att på få plats. Vanligtvis används en specialhylsa för att knacka i det :)
 
Fasen va krångligt det här börjar bli nu känner jag! :sweat:

På mitt kullager existerar inte ens den där packboxen? Så det har säkert trasats sönder isf? :thinking:
Men nu har jag ju köpt ny armatur så jag måste iaf försöka hitta och få ihop det! :confused:
 
C crazytok skrev:
Fasen va krångligt det här börjar bli nu känner jag! :sweat:

På mitt kullager existerar inte ens den där packboxen? Så det har säkert trasats sönder isf? :thinking:
Men nu har jag ju köpt ny armatur så jag måste iaf försöka hitta och få ihop det! :confused:
Jag kan inte svära på att det sitter en packbox på den, men det ser onekligen ut som ett sådant lager :oops:

Ja det är krångligt att få tag på delar som privatperson! Har man firma så kan man alltid beställa delar via kundtjänst men den lyxen tror jag inte man har som privatperson som sagt...

Och inköpsställen för delar har jag verkligen noll koll på :rofl: Som f.d Hilti anställd så hade vi ju delarna själva och när jag bytte företag så ringde jag mina gamla kontakter för att fixa fram delar :crysmile: Nu är vare sig jag eller mina f.d kollegor kvar inom branschen så det skeppet har seglat också :rolleyes::dizzy::poop:
 
Har en Te22 i min ägo, gammal som jag vet inte vad, men bra att ha, används inte många gånger om året, är oljebyte att rekomendera? Nåt mer att göra för att den ska få vara ned några år till??
Om jag hittar nån lämplig olja, kan jag då mäta upp hur mycket av den gamla jag får ut o hälla i lika mycket ny??
 
Eftersom vi har en Hiltireparatör i tråden chansar jag trots att det blir ett trådlyft.

Har köpt en begagnad TE1500 som verkar tuffa och gå, men jag tänkte serva den innan jag ger mig på mitt projekt. Vilken olja ska man ha i en sådan, och var får man tag på den? Och vad mer bör man titta på när man ändå tar i sär?

Har fått maskinen ganska billigt men tror jag kan sälja den ned vinst efter avslutat projekt, speciellt om den blivit servad.
 
Etnoy Etnoy skrev:
Eftersom vi har en Hiltireparatör i tråden chansar jag trots att det blir ett trådlyft.

Har köpt en begagnad TE1500 som verkar tuffa och gå, men jag tänkte serva den innan jag ger mig på mitt projekt. Vilken olja ska man ha i en sådan, och var får man tag på den? Och vad mer bör man titta på när man ändå tar i sär?

Har fått maskinen ganska billigt men tror jag kan sälja den ned vinst efter avslutat projekt, speciellt om den blivit servad.
Om det är mig du syftar på så är det flera år sedan jag arbetade där, så det där med viskositeter mm minns jag min själ inte.

Det som kan sägas är dock att 1500 har en serviceindikator och stannar när den kommit upp i intervalltiden, så du vinner egentligen inte speciellt mycket på oljebyte då man behöver Hiltis egna program för att nolla enheten :)
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.