Hej,

Jag vill renovera ett litet badrum genom att anlita en firma. Innan jag tar inte offerter tänkte jag rita upp hur jag vill att det ska se ut för att göra processen enklare. Problemet är att planlösningen i detta badrum är riktigt dålig (se bilden, ursäkta för dålig upplösning).

Dålig upplösning på ett litet badrum med vägghängt handfat ovanför golvbrunnen, nära en toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vägghängda handfatet hänger över golvbrunnen och inkräktar på duschutrymmet. Det finns en upphöjnad i golvet som skiljer duschutrymmet med resten av utrymmet.

Jag undrar om det går att flytta handfat till annan det av badrummet?

Ritning av ett litet badrum med vägghängt handfat över golvbrunn, toalett och begränsat duschutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-skiss av ett litet badrum med vägghängt handfat, duschutrymme och toalett placerade tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är tillåtet/kostnadsmässigt motiverbart?

Golvbrunn, avlopp från handfat och själva toan är placerade otroligt nära varandra och jag har svårt att se hur man kan designa detta badrum utan att flytta på något?

Det skulle kunna gå att trycka in ett extremt tanigt golvstående handfat men det känns ologiskt att lägga 100 000kr+ på en renovering om slutprodukten blir dålig.

Vad tänkte denna arkitekt på när han ritade detta badrum? Lägenheten är från 60-talet.

Mvh Jens
 
Jag menar, detta känns väldigt omotiverat att lägga 100 000kr på!

3D-rendering av ett modernt badrum med duschhörna, tvättmaskin och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är fullt möjligt att flytta brunnar men det är ganska kostsamt.

Om jag tolkar din bild rätt så verkar handfat, toalett och dusch vara bredvid varandra mot någon av bakre eller vänstra väggen.

Den uppskissade planritningen är bra, men jag skulle verkligen överväga en betydligt mindre dusch, säg 85x85, för att spara in yta till annat såsom något av smutstvättkorg, tvättmaskin, extra förvaringsskåp, etc. Det ser ganska tajt ut mellan toalett och dusch på din ritning.

Det är såklart möjligt att även behålla nuvarande placering av badrumsinredning men då kika på exempelvis något mindre duschdel för att slippa ha handfatet inne i duschen.

Jag hade nog tagit in offerter på båda alternativen om jag vore du. Tänk på att det finns mängder av olika bredd på både handfat och dusch. Duschväggar som kan röra sig (glas eller draperi) ger väldigt mycket rörelseutrymme som kan vara praktiskt.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Jens Nerbring
  • Laddar…
BirgitS
Jens Nerbring skrev:
Vad tänkte denna arkitekt på när han ritade detta badrum? Lägenheten är från 60-talet.

Mvh Jens
Hej och välkommen till forumet!

Från början var det med all säkerhet ett badkar längs den vänstra väggen och eftersom ett badkar är kring 70 cm brett fick handfatet plats.

Du behöver ha 80 cm bredd där du placerar toaletten om du har fasta väggar på båda sidorna.

Ett billigt alternativ kan vara att göra en långsmal dusch, dvs hålla dig till samma bredd som ett badkar men göra det betydligt längre. Det går ju faktiskt utmärkt att duscha i ett badkar fast det är smalt just för att man har mycket utrymme på längden.

Men det är väldigt vanligt att man flyttar omkring handfat och annat vid renovering av badrum i lägenheter också. Har du kollat upp vad för regler som gäller i din förening?
 
  • Gilla
Jens Nerbring
  • Laddar…
Golbrunnen måste troligtvis bytas pga ålder när man ändå bilar upp golvet så kan man dra om, den biten brukar brf stå för då det är deras ansvar.
 
  • Gilla
Jens Nerbring
  • Laddar…
Hej och tack för svaret! Bilden är tagen mot den bortre väggen. Problemet är att golvbrunnen är belägen nästan i mitten av väggen. Jag skulle gärna flyttat ner duschen till hörnet men golvbrunnen är inte i hörnet tyvärr. Så antingen måste den flyttas eller så kommer detta badrum aldrig bli bra! :(

BirgitS skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Från början var det med all säkerhet ett badkar längs den vänstra väggen och eftersom ett badkar är kring 70 cm brett fick handfatet plats.

Du behöver ha 80 cm bredd där du placerar toaletten om du har fasta väggar på båda sidorna.

Ett billigt alternativ kan vara att göra en långsmal dusch, dvs hålla dig till samma bredd som ett badkar men göra det betydligt längre. Det går ju faktiskt utmärkt att duscha i ett badkar fast det är smalt just för att man har mycket utrymme på längden.

Men det är väldigt vanligt att man flyttar omkring handfat och annat vid renovering av badrum i lägenheter också. Har du kollat upp vad för regler som gäller i din förening?
 
Tack för svaret! Golvbrunnen är tyvärr placerad nästan i mitten av väggen, jag hade gärna gjort något med en lång-smal dusch om den hade legat i vänstra bortre hörnet!
 
BirgitS
Golvbrunnen är väl så gammal att den måste bytas vid en renovering, vilket innebär att golvet behöver bilas upp och då går det ju att flytta brunnen, men enklare och billigare ju mindre den behöver flyttas. Under förutsättning att det är betong under mattan, vilket är vanligast i 60-talshus.
 
Hej Birgit! Den behöver bara flyttas cirka 80cm i så fall, undrar vad det skulle kosta med 50% avdrag för arbete (jag antar att det mest är arbetet som kostar och kanske föreningen står för materialet om man har tur).

Ska fråga förra ägaren om hon har info om hur gammal brunnen är!
 
Det är vanligt att föreningen står för hela kostnaden för utbyte av brunnen, men det är inget man kan ställa krav på. Däremot kan föreningen kräva att den byts, eftersom du annars inte kan få till ett godkänt tätskikt.
 
  • Gilla
Jens Nerbring
  • Laddar…
Okej jag ska kolla upp hur de förhåller sig till detta och om någon annan kanske redan gjort ett liknande ingrepp.

Har suttit och tänkt på planlösningar, är detta en bra lösning? Kräver att brunnen samt vatten flyttas. Är detta möjligt? Något annat förslag? Duschen är 85x85cm som logic föreslog.

3D-skiss av badrum med 85x85cm duschhörna, toalett och tvättställ, vattenledningar föreslagna för flytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av ett badrum med duschkabin, toalett och handfat, föreslagen planlösning med flyttad brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Jens Nerbring skrev:
Hej Birgit! Den behöver bara flyttas cirka 80cm i så fall, undrar vad det skulle kosta med 50% avdrag för arbete (jag antar att det mest är arbetet som kostar och kanske föreningen står för materialet om man har tur).

Ska fråga förra ägaren om hon har info om hur gammal brunnen är!
Det är 30% i rotavdrag nu. Inte 50%.
 
  • Gilla
Jens Nerbring
  • Laddar…
BirgitS
Är det en duschkabin du vill ha eller har du tänkt dig lösa duschdörrar och duscha stående på golvet?
I det senare fallet kan det vara svårt att förhindra att det kommer ut lite vatten i hörnet mellan duschdörrarna, väggen och golvet, vilket väl är mindre bra om det är direkt vid dörrkarmen.
 
Tack för tipset angående fukt! Har enbart dåliga erfarenheter av duschkabiner men det kanske finns snygga av hög kvalitet också.

Har bott utomlands och nyligen flyttat tillbaka till Svea, tack för upplysningen om ROT och stackars hantverkare som fått lida av sänkningen.

Synpunkter om planlösningen? Jag är inge bra på att designa.

BirgitS skrev:
Är det en duschkabin du vill ha eller har du tänkt dig lösa duschdörrar och duscha stående på golvet?
I det senare fallet kan det vara svårt att förhindra att det kommer ut lite vatten i hörnet mellan duschdörrarna, väggen och golvet, vilket väl är mindre bra om det är direkt vid dörrkarmen.
 
I ditt fall skulle jag placera wc direkt till vänster och 90x90 dusch i vänstra inre hörnet.

Till höger handfat och förbereda för tvättmaskin.

Inga problem att flytta runt när det renoveras.

Tar max en dag för två man att riva ut allt och bila upp golvet för nya stammar.
 
  • Gilla
Jens Nerbring
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.