Barnrikehuset skrev:
Har snöat in lite... Säkringarna till 3-fasuttaget 3x16A skulle det vara någon fördel att välja B-snabb där istället för C-medel.
Sett enbart till utlösningsvillkor och säkerhet är det en fördel. MEN med tanke på uttagets användningsområde är det en klar nackdel eftersom det ofta är fråga om motorer med hög startström som drivs från uttaget. Då är det mer naturligt att dimensionera kabeln till c16 än tvärtom. Hade det varit några trädgårdsbelysningar efter infartsvägen då hade en b säkring varit naturlig.
 
Hej igen!

Det här går inte jättefort framåt men nu har elektrikern installerat elcentral och dragit alla FK.

Då jag känner honom gör jag en del själv t.ex. köper material.

Totalt blir det 35m kabel mellan bodens elcentral och husets elcentral och just nu ligger 25m N1xV 5g2,5 i markrör fram till huset. Där ska kabeln gå upp en bit på betongsockeln och kopplas i en metalleldosa. Därifrån är tanken att dra 10m EKLK (öppet antar jag) i nederkant (under) träfasaden och via ett hål i betongsockeln gå in i källaren där det också blir några meter öppen dragning innan kabeln når elskåpet.

Så nu ska jag köpa 10m EKLK 5g2,5 (det ser bättre ut med vitt inomhus). Vad jag tänkte på, kan man tjäna något på att försöka hitta en 5g6 kabel istället dom sista 10 metrarna.

Vet inte om det finns någon vit kabel i den dimensionen passande för det här eller om det blir risk för framtida missuppfattningar att kabeln är grövre än vad den egentligen är då man bara tittar på den sista biten och t.ex. säkrar upp utan att förstå att den stora delen av kabeln är för klen.
 
En vit 5G6 tror jag inte finns att uppbåda i handeln, så där faller den iden. För spänningsfallets del minskar detta med ca 20% så det är ju lite, frågan om det är värt det.
 
Ska det inte laddas elbil vid boden är det säkert helt ok med samma.
 
Boden ligger brevid parkeringen så vem vet elbilar/hybrider kanske är standard om 10 år. Den nya Outlanderhybriden ser t.ex. fin ut. Men den var nog mer än 16A om jag kommer ihåg.

Men som jag tolkar det är det ok att mitt på byta dimension på en kabel, kanske får bli en N1XV 5g6 även invändigt i så fall.
 
Visst är det ok att ändra dimension men i ditt fall är det kanske inte direkt nödvändigt. Ofta när man gör såna här saker visar det sig framöver att det blir något helt annat och det som förberetts faller, ganska sällan flexibilitet och framtidssäkringar kommer till den nytta man tänkt sig.
 
Ja, EKLK 5g2,5 verkar ganska lättillgänglig t.o.m. Biltema har den.

Annars för en vit 5g6 verkar något som heter FQQ vara ett alternativ men det verkar exotiskt så där är väl minorder 1km eller en container. Risken är väl att elektrikern får nog om jag kommer dragande med ett sånt eget "hittepå".

Men det är klart det är ju lockande att få alla siffror svarta istället för några röda i Eldim.
 
Perfekt! en till variant i vitt "FXK/XMJ 4x6+6". Vilken butik har 23m?

För denna typ av dragning och sen inkoppling direkt i elcentral (på tre säkringar antar jag) passar FXK/XMJ bättre än FQQ 5g6 eller duger vilket som? Ser även att FKK 5g6 finns på Storel.

Mycket begrepp.
 
Redigerat:
Solar har på sitt lager. För leverans dagen efter. Dock endast för reggade företag.
 
Ska ta en tur förbi Storel imorgon och se vad dom har hemma. Vita 5G6 verkar finnas som FKK, FKK-light, FQQ, FQQ-light, FXQ och FXK/XMJ. Som jag fattar det funkar alla för utomhusbruk.

Vad jag inte blir klok på (heller) är vad jag behöver köpa för skarven N1XV 5G2,5 <=> FXX5G6 som ligger utomhus, aluminiumdosan Garo UE2 jag köpt har 4st plintar (det står 3x4) vilket jag tolkar det som att den inte klarar 6mm². dessutom är det en plint för lite m.a.o. duger den kanske inte om jag håller mig enbart till 5G2,5 kablar heller.

http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-lattmetall?category_id=1921

Mina Wago (små grå med orangea vippor) klarar inte så stora kablar som 6mm² och jag vet inte om det finns några som klarar både 2,5mm² och 6mm² för ihopkoppling.

Två frågor:
- Om Storel har någon av kabelsorterna inne, funkar dom för denna applikation?
- Kopplingsdosa och/eller toppklämmor för 5G2,5 till 5G6 alt. till N1XV5G2,5 till EKLK5G2,5 (det kanske går att ta ut plinten i Garodosan och köra med Wago kopplingsklämmor i detta fall).
 
Jag tror nog de funkar, men du får själv titta på vad tillverkaren säger om dess användning.
För att skarva lite grövre kabel brukar Spelsberg A-box rekommenderas.
 
Dom hade vit FXQ 5G6 på Storel för 160:-/m (vet inte om det var med eller utan moms). Dom hade dessutom A-boxen som Bo länkade till, dock inte Wagoklämmorna för 2,5-6mm² Slugge länkade till men det tänkte jag mig kanske hade varit ok med plintarna i A-boxen.

Men där slog osäkerheten till, tänk om elektrikern tänk sig något speciellt med säkringarna och en 6mm² kanske inte passar, han kanske inte känner till "FXQ" och blir tveksam, och sen den social biten "jag vet att du sa EKLK 5G2,5 men på ett internetforum kom vi fram till att det finns ett alternativt och hypotetiskt bättre sätt".... :)

Så jag backade och köpte en EKLK 5G2,5 enligt hans rekomendation till slut ändå.

Får tänka om ifall jag skaffar en el/hybridbil.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bra, allt annat hade sett lite underligt ut. Dessutom dyrt för privatpersoner med udda kablar.
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.