Man kan inte jämföra EKK och FK det är som att jämföra bilar med båtar EKK är en kabel för fast förläggning samt i rör FK är en tråd som ska dras i ett rör. FK finns inte i grövre areor än 2,5mm2 vill man ha grövre får man använda MK eller RK även dessa ska förläggas i rör. Har man bara tillgång till en fas får man dra två separata ledningar lämpligen en 3g2,5 mm2 (16 A) till ugn och en 3g4 mm2 (20 A) eller 3g2,5 mm2 (16 A) till hällen. Man kan inte dra en kabel med flera ledare och dela upp förbrukarna för strömmen som kan flyta i nollan blir för så hör att man måste använda en orimligt grov kabel.
 
Ifö: Jo, det vore väl kanske det bästa.
Tre st FK2,5 får det plats/får läggas i ett 16mm rör? Finns nämligen ett gammalt sådant som ligger i väggen. Hade vart skönt att slippa fräsa nya spår.
 
Elmont: Det förstår jag också. Men i detta specifika fall så har de väl ändå samma egenskaper när det gäller att leda strömmen till spisen om de läggs på respektive rätt sätt. Skillnaderna är väl, i det här fallet, endast estetiska och hur jag väljer att dra kablarna?
En induktionshäll på 16A, är inte det i klenaste laget? Anslutningseffekt på 6kW är ju tom för mycket för en 20A säkring.
 
Ang. dragningen: jag har dragit 4 st 1,5 mm2 i en del av mina gamla B-rör (metall och papp), alltså fas, nolla, tändtråd och jord (fråga inte...).
Om det går eller inte, det beror på hur långt röret är och hur många krökar det är. Det brukar gå förvånsvärt lätt och det finns ju alltid smörjmedel.
Hur gammalt är huset? Är det VP-rör, B-rör eller annat? Det är väl med all sannolikhet inte flexislang.
 
OK.

Till ugn kör jag tre FK2,5. Säkrat till 16A
Till häll kör jag MK/RK 3G4mm2. Säkrat till 20A

VP-rör i tak och vägg. Det borde väl vara det bästa efter förutsättningarna?
 
Huset är från 47. Rör i metall. Ang slang så ska jag fräsa lite nya spår till strömbrytare osv. och tänkte att det borde vara det smidigaste att välja då jag har lite liggande hemma.
 
Har du fräst i väggen tidigare? Du vet hur mycket det dammar om du har puts, betong eller - i värsta fall - tegel?
Borde gå att få i ledarna, men det är svårt att uttala sig utan att ha sett rören, inkl. dimension, och avstånden. Såvitt jag förstår så är dimensioneringen av ledarna ok.
 
Jadå, senast igår, dammsugaren är påkopplad så det funkar relativt bra. Jag har både puts, betong och tegel att fräsa. :)

Sorry, röret i fråga är VP-rör. Det går endast från tak ned till golv infräst i väggen. Ett 20mm eller 25mm till den gamla nuvarande spisen. Det är resten av lägenheten som har metallrör.
 
3g2,5 drar man lätt i ett 16mm rör även 3g4 kan man dra in i ett 16 mm rör
 
Lite nya funderingar.

Är enfas eller tvåfas till hällen att föredra? Enfas 20/25A, tvåfas 16A?
Kontakt, anslutningsdosa, uttag?

Vanliga enfasuttag är väl bara godkända upp till 16A?
 
Har man tillgång till flera faser är det en stor fördel. Dom flesta hällar kan man koppla 2 faser + nolla+ jord och ugnar 1fas+ nolla+ jord då brukar man klara sig med en 5x2,5 mm2.
 
Ok. Som sedan delas upp på tre faser i centralen och till en kopplingsdosa på väggen?

Såg precis att kabeln till den gamla spisen var större än jag trodde. 3 gånger 4 eller 6 kvadrat. Då kanske man skulle köra hallen på den? Och bara dra fram ett uttag till ugnen?
 
Har du bara 1-fas uppdraget till din central kan du inte koppla till 2-fas på ugnen.
Vad menar du med köra hallen, varför ska du ha så stor kabel till hallen?

Är det inte bättre du använder den till en 20 A grupp i köket och sen drar fram 3x2,5 mm2 som du kan säkra med 16 A, jag förstod det som att det var det du behövde?
 
Hällen ska det såklart vara. Och jag tänkte köra den på den befintliga 20A gruppen och sedan som du säger dra fram en 16A till ugnen.

Hur vet jag om jag har 2fas i lägenheten?
 
Tvivlar på att 2-fas finns, antingen har du 1- eller 3-fas. Det handlar om att fördela belastningen.
Men kolla din mätare, finns 1 säkring eller 3? Finns det 3 kan det iofs ändå vara 1-fas men kolla då displayen om det står nåt i stil med L1 har du 1-fas,
L1+L2+L3=3-fas.
Men iom att din huvudsäkring r 35 A står det ställt utom allt tvivel att du har 1-fas. Detta med 35 A 1-fas räknas dock om i din elräkning till motsvarande 16 A 3-fas har jag för mig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.