Håller på och renoverar lägenheten och har kommit till köket. El till induktionshällen och ugnen vi har kollat på ska dras fram och frågan är vad som behövs?

Huvudsäkringen i lägenheten är på 35A

Hällen är 230V och skall kopplas på 1-fas+nolla eller 2-fas+nolla enligt Whirlpool. Vad innebär det? Och vilka kablar ska jag använda?
Ugnen är 1-fas. Egen 16A säkring till den eller?
 
Lägenhet: Enfas (eller hur?)
Således en grupp (propp/säkring) till ugnen och en grupp till hällen, så kan du kräma på ordentligt. Amperetal beror på vilken typ av ledare eller kabel du har framdragen.
Håller de professionella med?:surprised:
 
Enfas ja.
Kabel skall dras fram. Är 20A att föredra? 1-fas+nolla = svart-blå-brun eller?

edit: elektrikern föreslog MK6 (4x6"). Vad är det?
 
Menade han en eller två kablar från centralen?
Med en 4-ledare så kan du få fram två grupper, men du har inga ledningar till jord. Om du däremot drar två 4-ledare (från vardera säkringen) så har du ju åtta ledare, när du egentligen bara behöver 6. Fråga din elektriker (snällt) igen, varför det inte går med FK (har ju att göra med om du har utanpåliggande kablar eller rör i väggarna).
Och: jag är inte behörig elektriker... så vänta in eventuella ytterligare svar på din fråga och prata därefter igen med din elektriker.
 
Han menade en kabel från centralen.

Borde det inte gå med en utanpåliggande EKK 3G2,5 till hällen och en likadan till ugnen. Varsinn grupp säkrad till 20 respektive 16A?

Jag är totalt färsk på det här så jag uppskattar alla former av tips jag kan få.
 
Har du lediga grupper i centralen så kan man ju dra nytt. Har du två "gamla" grupper som redan används så kan man ju dra nytt i eventuella rör. Hur gammalt är huset? Är elen utanpåliggande f.n.?
 
jetjaguar skrev:
Enfas ja.
Kabel skall dras fram. Är 20A att föredra? 1-fas+nolla = svart-blå-brun eller?

edit: elektrikern föreslog MK6 (4x6"). Vad är det?
MK betyder att du har väldigt många kardeler, dvs det som utgör ledare i form av tunna koppartrådar. K betyder att den endast har ett lager PVC-isolering, dvs du måste se till att den har ett skydd till exempelvis om du tänkt dra den i befintliga rör. Vissa sorters kabelkanaler är också godkända för detta. Om du har jord i centralen måste du dra fram en gul/grön ledare också för varje grupp.
Isf skulle en grupp se upp så här: Brun+blå+gul/grön.
Din elektriker kanske menade att du i de befintliga rören skulle dra fram 6x4mm2 MK eller RK? Alternativt 6x6 mm2 så kan kan kräma på riktigt?
Har du ingen jordledare i centralen är det ju inte fel att dra med så slipper du göra om det i framtiden.
Men du nämner EKK så jag misstänker att du vill klamra den utanpåliggande?
 
Slugge: Ja, i dagsläget är det en utanpåliggande kabel till den gamla spisen. Så jag tyckte det enklaste vore att ta bort den och dra två nya EKK. En för varje grupp. Det borde väl funka med två st. EKK 3G2,5 då? Alternativt VP-rör med tre FK2,5 i varje? Och säkra hällen på 20A och ugnen på 16A?

Annars får ni gärna komma med era bästa förslag.
 
För 20A så räcker det inte med 2,5kvmm, det borde dock räcka med 4kvmm.

Du behöver fas, nolla och jord till hällen, och ytterligare en likadan grupp till ugnen (som dock borde klara sig på 2,5kvmm). Att han väljer MK är troligen för att den är mjukare, så tjock FK kan vara svårt att få igenom röret.

Observera att efterssom du har enfas i lägenheten så måste det frma separat nolla och skyddsjord till häll resp. ugn. Om man har 3 fas så kan de ofta dela på nolla och jord.
 
Bäst kanske att du i såna fall lägger en fkk 4mm2 så du kan säkra den lite högre. Hur stor är den gamla kabeln då, bara 16 A säkring på den eller?

Alternativt kan du lägga kabellist med RK i. Dessa ska isf vara godkända för att ålla enkelisolerade ledare, dvs ej öppningsbara utan verktyg.
 
hempularen: Tackar.

Är EKK 3x2,5mm2 och FK2,5 i VP-rör "samma sak", eller fungerar på samma sätt i det här fallet? Bara att EKK ser bättre ut om den ska vara utanpåliggande? Inga andra skillnader?

Om jag väljer 6x4mm2 MK. Delas den upp till varsin grupp och till häll resp ugn? Ska den ligga i rör? 20 eller 25mm?
 
Redigerat:
Slugge: Tack. Spisen var på 20A. En utanpåliggande kabel. Vid snabb anblick såg det ut som tre st 2,5mm i.
 
EKK har en tjockare ledare av koppar medan FK är "fåkardelig", den har flera tunnare kopparledare. EKK är styvare men har ändå en tendens att böja sig om man klamrar den. FK i VP-rör funkar fint i hela Sverige.
Ska man dra kabel utanpåliggande lång sträcka, så kanske man ska använda EKLK eller liknande.
Jag har ingen erfarenhet av MK (bor i ett 30-talshus som är ombyggt två gånger med tre generationer av kablar och ledare) så där kan jag inte råda dig. RK är ju riktigt smidig att böja, så det samma borde gälla för MK.
Jag tror inte elektrikerna är särskilt sugna på att kombinera två enfasgrupper i en enda kabel. Man brukar göra det för trefas med det är ju "en" grupp om man ser till verkan och effekt.
 
Tackar

Kablarna (tot. ca 6-7 meter st) kommer att döljas av ett nedsänkt tak och kommer bara vara synliga 2-3 meter i köket.

edit: Kom på nu att det finns ett rör från taket till golvet där den nuvarande kabeln går. Det röret ska ju såklart användas. 20mm har jag för mig.

En annan dum fråga lite off-topic:
Går det bra att skarva flexslang till vp-rör? Eller är samma att föredra hela vägen från uttag till central?
 
Redigerat:
Dolda kablar... Ska du klamra på väggen och sedan sänka taket? Går det inte bra att klamra upp VP-rör på väggen och använda FK eller MK av ok kaliber?
Vad jag förstår så finns det en diskussion bland elektrikerna hur man drar kabel dolt (och då menar jag en lugn och fin diskussion;)).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.