Mazen Mazen skrev:
Jem & Fix 50 mm är godkända..
[länk]
Dom har dock inte en Y-gren, men personligen gillar jag deras modell bättre (tror det är Pipelife) än Biltemas, framförallt känns muffarna mer gedigna och böjar / skarvar är mer stumma, men iofs svåra att ta isär om så skulle behövas.
Biltemas har/hade muff där packningen var demonterbar och av erfarenhet hamnade ibland snett.. men möjligheten att plocka dän för att lättare kunna provmontera..
Har tittat på Jem&Fix rör, men blir nog att köpa på den lokala K-Bygg handeln. Det blir lättare om man stöter på patrull då man kan gå dit, dem kör PipeLife också ;)
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Försökt att bygga ihop avloppet idag men det är lite trixigt.

Använde dubbla 45or 110 och sedan ett grenrör för toaletten, men det blir för nära där duschen skall vara... skulle behöva toaletten precis där första grenröret sitter så min fundering är om man kan sätta ett hörngrenrör där istället, men är tveksam vad gäller vinklar och så.

Jag kan montera en 88 graders 110 direkt från grenröret och gå på med ett till 88 graders grenrör och få nästan en 180 sväng ifrån toaletten men misstänker att detta kommer bilda problem?
 
  • Oorganiserat byggarbetsområde, rörledningar, grov vägg, renoveringsavfall och verktyg på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte om detta kunde vara en lösning.

Att börja med denna istället för grenröret jag har börjat med.
 
  • Det är en bild av en grå PP/HT hörngrenrör, 90 grader från Nordic Pipelife, avsedd för avloppssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Hur menar du att fekalierna från toaletten ska gå genom en sådan bromsande koppling? Rita gärna med pil. Jag är ingen rörmokare men har lärt mig att man helst ska undvika 90 graders böjar med snäv radie och i fallet med detta grenrör så kommer ju avloppsvattnet ta tvärstopp från två anslutningar och slå rätt in i plaströrets vägg.
 
Toaletten skall flyttas till den plats den var tilldelad i byggritningen, vilket är ungefär mitt på långväggen.

Det finns två alternativ och inget av dem alternativen ger mig möjlighet att andvända långa böjar.

Alt. 1: gå ut från grenrör med en 88 graders och på den ett grenrör 88 graders med en 88 graders böj till toaletten.

Alt. 2: Hörngrenrör istället för grenröret som sitter vid väggen, dra en lång 90 grader mot dusch platsen stega ner till 75 mot golvbrunnen.

Bjälklaget är bara 150mm och jag vill använda befintliga passager så mycket som möjligt eftersom det är källare under.
 
  • Renoveringsarbete, rörmokning, markeringar för alternativ placering av golvbrunn, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått hörngrenrör, 90 graders vinkel, märkt för WC, dusch, handfat, VVS-webbplats, produktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte går att köra på alternativ 1 men att man går från grenröret i väggen med dubbla 45or sätter grenrör 88 grader på väg mot dusch och går ut från den med 45 alt. dubbla 45 mot plats där WC är tänkt.

Det bästa vore att få WC:n rakt ovanför där första grenröret sitter för annars kan det bli för nära den framtida duschväggen :sweat:
 
MultiMan
Jag hade personligen aldrig gjort en sådan koppling, men jag rekommenderar verkligen att du pratar med en erfaren rörmokare innan du bestämmer dig. Hur tänker du själv att det fasta toalettinnehållet ska kunna åka iväg på rätt håll? Det är relativt stora mängder vatten + fast innehåll som kommer med hög hastighet när man spolar.

Dusch och handfat är oproblematiskt i jämförelse.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag hade personligen aldrig gjort en sådan koppling, men jag rekommenderar verkligen att du pratar med en erfaren rörmokare innan du bestämmer dig. Hur tänker du själv att det fasta toalettinnehållet ska kunna åka iväg på rätt håll?
Om det inte går att använda sig utav ett hörngrenrör får jag isåfall dra en svängom mot var platsen är tänkt, måste man förhålla sig till speciella mått för hur nära toaletten är t.ex en duschvägg?

I vårat mindre WC utrymme vägg i vägg så här det knappa 20cm mellan toalett ring och vägg.
 
Typ såhär med en till 45a och 88 upp till wc?
 
  • Renoveringsarbete: rörledningar, verktyg, ben i jeans och rutig tröja, betonggolv, ojämna väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Om du inte behöver följa handikappregler för nybyggnation så är väl alla sådana avstånd beroende av hur du själv vill ha det? Jag som är 190 och väger 120 kg kan inte ens sitta ordentligt på en nyare standardtoalett eftersom öppningen i toaletten är för liten, så kommer inte ner med handen för att torka mig. När jag väl måste byta min toalettstol från 1975 så blir det specialbeställning. En riktigt toalett-tron för kungar! :crysmile:

Byggmentor.se säger:
  • Minst 38 centimetern från toalettens ”mittlinje” till vägg eller annat hinder på vardera sida av toaletten.
  • Ha en yta på 80 * 120 centimeter framför toaletten för att ha utrymme för personen som använder den.
  • Räkna in minst tio centimeter utifrån väggen för badrumshylla eller skåp.

Jag har en rätt liten toalett och mäter ca 20 cm på var sidan mot handfat respektive duschkabin, och det funkar. Mitt avlopp har väldigt bra och få böjar med det beror på toalett på bottenvåningen och plintgrund med gott om plats under att få det rätt.
 
MultiMan
Thyselius Thyselius skrev:
Typ såhär med en till 45a och 88 upp till wc?
Ja, då ser det iaf för mig ut som att du styr fekalierna på ett bra sätt så de inte riskerar komma upp på fel ställe, eller bli stående.
 
Såhär kanske då. 88 vid toalett 45 in i 88 grenrör och dubbla 45or till grenrör ut ur rummet? Då klarar jag även måttet mot väg för tätskiktets skull
 
  • Byggarbetsplats med rör, verktyg, och en person i arbetsskor. Renovering eller VVS-arbete. Oordning på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mattiasborger och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Det tror jag på i ditt trånga utrymme! Finns i alla fall förutsättningar nu för att det ska rinna iväg på rätt sätt och inte bli stopp.
 
Och vad gäller handfat osv, ska jag gå fram med 75 eller 50? Dragit 50 nu för enkelhetens skull.

Golvbrunnen är en låg modell med 50mm anslutning, för att just inte behöva bila ur allt för mycket
 
MultiMan
50 borde räcka om de används på ett normalt sätt.
 
  • Gilla
T-dog
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.