Rickard.
E elmont skrev:
Och en (påbyggbar) ställning med en modul höjd av ca 2 m av ett kvalitetsfabrikat kostar bara några tusenlappar (och håller i mååååånga år) så man blir förvånad över att så få företag verkar ha egna :thinking:
En utvikbar rullställning som rymms i en firmabil kostar typ 100-150kr/dag att hyra så det är inte värt att lagerhålla sånna för dom flesta utan det är smidigare att åka förbi att hämta en när det behövs. Högre än så får man egentligen inte bygga utan utbildning så många tycker det är onödigt att äga sånt.
 
J J Vos skrev:
Uh, kan man ens jobba på en 2 meter hög platform när det ska skruvas i ett 3 meter hög innertak? Hur gör man? Ligga platt på ryggen?
Vet ni ens hur högt en vanlig människa når utan plattform?
Skalmarna på en arbetsplattform kan vara två meter höga men tillåta montering av gångplanet på valfri höjd med några decimeters intervall. Detta innebär att du med full säkerhet och med räcken kan stå på valfri höjd med rak rygg och utföra ditt arbete ovan huvudhöjd på denna.
Sedan tror jag nog att jag själv borrat, kablat, klamrat och monterat från en A-stege om jag inte behövt klättra till mer än 1-1,2 meter över mark för jobbet. Lättare att flytta med stegen än dra en ställning om marken bara är bra!
 
Mikael_L
Jag har stått och jobbat på trappstege med nästan 3 meters plattformshöjd, på högsta trapplanet.
Det har nog inte varit helt förenligt med arbetsmiljöverkets regler. :)
Dessutom vill man inte hålla på med något avancerat, tungt, eller som kräver att man tar i med kraft.
Det har varit typ lysrörsbyten och annat ganska lätt jobb.

Men som sagt, varit på byggen och liknande där huvudentreprenören skulle gått i taket om de sett sånt hända.
Å andra sidan brukar alla sådana byggen vara ganska rikligt utrustade med saxliftar, och lift-kort har jag ju tagit, så det funkar.
Antingen brukar byggherren/HE ha några liftar som alla kan använda, annars är jag ofta UE till vent, och gör upp att vi använder deras liftar.

Att en elfirma köper en zip-up eller annan smart ställning är nog inte helt givet. Har de ett behov av den typ en eller flera gånger i månaden är det kanske en bra grej, men används den mer glest så kostar den bara i lagringsutrymme och irritation. Och många elfirmor behöver ställning rätt sällan, och när det behövs är det ganska olika varje gång, ibland är det så hög höjd att man ändå låter bygga en, ibland är det i en trappa, ibland passar en zip-up, det är så många olika slags situationer ...
 
Jo det blir ju lite dyrt med en ställning för 5000:- och en avskrivningstid på 10 år. Få se nu en ställning betalar man ju med "oskattade" pengar så ca 10 timmar tar det att betala ställningen och över 10 år blir det en timme/år som den kostar.
 
  • Gilla
Robinilso
  • Laddar…
Mikael_L
Jag var själv lite halvnära att köpa en zip-up ställning, när jag fick chansen på ett väldigt bra pris, från en som ledsnat på att den alltid stod och tog plats och användes för sällan.
Men jag gjorde samma analys, den skulle stå och vara ivägen för mig också.
Och nu ser jag, det var två år sedan, och jag skulle fortfarande inte ha använt den ...

Så att betala 2-300 för att hyra med några års mellanrum tycker jag är billigt för att istället få plats med bilen i garaget.
Det har noll att göra med inköpskostnad eller kapitalbindning att göra, det är inte där skon klämmer.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.