Hej jag har fått en offert på armaturer, montering och inkoppling av fasadbelysning till vårt tvåplanshus.
Offerten är inte specad och jag behöver innan återkoppling en tydligare bild av kostnaderna för elarbete.
Jag har största respekt för arvodesnivåer, men svårt att förstå beräknad tidsåtgång.
-6 st spotlights (Googlat konsumentpris á 1600kr st)
-Montering ca 3m ovan mark, samt utanpåliggande kabeldragning med klammer samt en kopplingsdosa.
-Demontering av 1st befintlig belysning.
-Kopplas till befintlig brytare, utan finesser eller sensorer osv.
Offerten landar på 24000kr innan rot.
Vill jag ha fler armaturer tillkommer en kostnad på 2100kr vilket jag antar innefattar tid och kablar.

Ponera att armatur+diverse materialkostnad kostar 2100kr/st. Ett påslag på 500kr som kan kännas rimlig.
2100kr x 6 st armaturer inkl.material ger en total varukostnad på 12.600kr. Resterande ser jag som arbetskostnad á 11.600kr. Med en timdebitering á 650kr inkl moms landar det på 17,5 timmar. Dvs. över två dagars arbete.
Nu till min fråga, kan timmarna stämma? Eller har jag räknat galet?
Med vänlig hälsning,
//E. Larocc
 
Om det är 3 meter över mark så tillkommer även kostnad för ställning/fallskydd/lyft.

Inte en höjd man jobbar på från en stege om man är en seriös aktör. Så bara den posten kan vara en 2-4000:-
 
  • Gilla
zapy och 2 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar, ska undersöka den saken!
 
oobum oobum skrev:
Om det är 3 meter över mark så tillkommer även kostnad för ställning/fallskydd/lyft.

Inte en höjd man jobbar på från en stege om man är en seriös aktör. Så bara den posten kan vara en 2-4000:-
Om du monterar på 3m, behöver du inte stå på mer än knappt 2m, om kablarna går neråt, ingen höjd det är värt att börja mecka med ställningar för.
 
  • Gilla
  • Arg
zapy och 3 till
  • Laddar…
Stegar är INTE en arbetsplattform så för jobb på 3 meters höjd ska elektrikern kräva ställning, att så inte alltid sker betyder knappast att man ska strunta i säkerheten, att tumma på hantverkarens säkerhet för att tjäna några kronor är en dålig ide som ingen seriös ska göra. Även elektriker har en familj som väntar där hemma. .
Är TS missnöjd med priset har han några alternativ,
Ta i fler offerter
Strunta i jobbet
Anta offerten.
Valet är fritt
 
  • Gilla
zapy och 5 till
  • Laddar…
En smart offert från företaget. Börjar man dela upp kostnaderna på offerten kommer på en gång frågorna, om varför det tex stod ett visst antal timmar, men jobbet gjordes på halva tiden. I priset ingår alla kostnader, som tid för undelag/offert, resor och liknande.
 
  • Gilla
Robinilso
  • Laddar…
L Larocc skrev:
Nu till min fråga, kan timmarna stämma?
Vilka timmar? Du har ju fått ett fast pris.

Ta in fler offerter så kan du (kanske) avgöra om du fått ett rövarpris.
 
  • Gilla
Cazzzz
  • Laddar…
E elmont skrev:
Stegar är INTE en arbetsplattform så för jobb på 3 meters höjd ska elektrikern kräva ställning, att så inte alltid sker betyder knappast att man ska strunta i säkerheten, att tumma på hantverkarens säkerhet för att tjäna några kronor är en dålig ide som ingen seriös ska göra. Även elektriker har en familj som väntar där hemma. .
Är TS missnöjd med priset har han några alternativ,
Ta i fler offerter
Strunta i jobbet
Anta offerten.
Valet är fritt
3 meter, behöver ju bara en 1 meters pall, om det inte är ”Eldvärgen AB” som anlitas.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
3 meter, behöver ju bara en 1 meters pall, om det inte är ”Eldvärgen AB” som anlitas.
Med en arbetsbock på 1,5-1,75m eller så bör man kunna jobba något sånär bekvämt på 3m höjd, men om kunden ska betala en ny sån bock kan man nog lika gärna hyra skylift en dag.
 
F fribygg skrev:
Med en arbetsbock på 1,5-1,75m eller så bör man kunna jobba något sånär bekvämt på 3m höjd, men om kunden ska betala en ny sån bock kan man nog lika gärna hyra skylift en dag.
Eller en rullställning, jobbet kommer att gå så pass mycket fortare så att det lönar sig på en gång. Dessutom får elektrikern en säker arbetsplats.
Om jag inte missminner mig så får segar bara användas för tillträde till arbetsplan eller mycket kortvarigt.
 
E elmont skrev:
Eller en rullställning, jobbet kommer att gå så pass mycket fortare så att det lönar sig på en gång. Dessutom får elektrikern en säker arbetsplats.
Om jag inte missminner mig så får segar bara användas för tillträde till arbetsplan eller mycket kortvarigt.
Får man jobba på rullställning över 2m höjd enligt nuvarande regler?
 
Oavsett torde det fungera bra med ett arbetsplan under 2 meter om arbetet ska ske på 3 meter.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L
Känns som att man borde hinna det där på en arbetsdag.
Är marken hyggligt slät och nära vågrät tycker jag att man borde kunna arbeta från en 6 eller 7 stegs trappstege.
Men ev kommer man vilja klamra kabeln högre, det beror ju på hur det ser ut.

Och jag håller om att seriösa aktörer och seriösa arbetsgivare inte rundar reglerna utan ser till att de anställda jobbar enligt reglerna. Förutom de ev personliga tragedierna när något går snett, så får även företaget jobbigt med arbetsmiljöverket och facket och det kan kosta multum i böter.
Men hyra en smart liten arbetsplattform är inte jättepengar, men den ska också hämtas, lämnas tillbaka, kanske lite monteringstid, så det kostar nog mer i tid än hyra.
På en del byggen jag varit på har man fått bannor om man jobbat ifrån trappstege med över 1 meters plattformshöjd. På andra byggen är det ingen som bryr sig.
Det finns regler men de kan både nonchaleras eller övertolkas.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Och en (påbyggbar) ställning med en modul höjd av ca 2 m av ett kvalitetsfabrikat kostar bara några tusenlappar (och håller i mååååånga år) så man blir förvånad över att så få företag verkar ha egna :thinking:
 
Uh, kan man ens jobba på en 2 meter hög platform när det ska skruvas i ett 3 meter hög innertak? Hur gör man? Ligga platt på ryggen?
Vet ni ens hur högt en vanlig människa når utan plattform?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.