Hej. Tycker jag har för hög förbrukning. Ligger mellan 110-150kwh per dag.
Har en Nibe F1255-12 bvp.
Huset är 225kvm. Byggt -47.

Jag kan absolut ingenting om det här så hjälp uppskattas.
Är det någon inställning som är fel?
Behövs det mer info för att hjälp ska fås?
Tacksam för svar
 
Vad är temperaturerna på KB in/ut samt VB in/ut, vet hur djupt borrarn är. Den förbrukningen ger ca 5kW/tim vid 110 kW och är rätt högt. Ett äldre hus som kanske inte stämmer med dagens isolering och lite otätt här och där.
 
8 82nr skrev:
Hej. Tycker jag har för hög förbrukning. Ligger mellan 110-150kwh per dag.
Har en Nibe F1255-12 bvp.
Huset är 225kvm. Byggt -47.

Jag kan absolut ingenting om det här så hjälp uppskattas.
Är det någon inställning som är fel?
Behövs det mer info för att hjälp ska fås?
Tacksam för svar

Är du uppkopplad via Nibeappen? Ge oss lite värden på köldbärare, värmebärare osv
Ungefär som dessa: Skärmgränssnitt för smart hemtemperaturkontroll, snöigt landskap, inomhus- och utomhustemperatur, värmepumpsinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbildning av värmepumpsstyrning som visar inomhus och utomhus temperaturer på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av serviceinformation för klimatsystem, som visar tidsfaktorer och energiförbrukning i olika komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L lob skrev:
Är du uppkopplad via Nibeappen? Ge oss lite värden på köldbärare, värmebärare osv
Ungefär som dessa:[bild][bild][bild]
bättre sent än aldrig. Tyvärr inte uppkopplad till appen.
Men här kommer lite bilder.
 
  • Digital skärm visar temperaturvärden för värmeanläggning, driftinformation, omgivna knappar och statusindikator lyser grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturdata för klimatsystem, knappar, och grön statusindikator, eventuellt för en värmepump eller liknande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar temperaturvärden för värmepumpssystem, enhetens underhållsgränssnitt, indikerar driftstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display visar teknisk information, troligen från en maskin eller anläggning, omgiven av kontrollknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display med teknisk information, troligtvis för en laddstation eller elsystem, visar status och elektriska värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
8 82nr skrev:
bättre sent än aldrig. Tyvärr inte uppkopplad till appen.
Men här kommer lite bilder.
Ska det även låta så här?
 
KB in - 10 KB ut - 3,5 något fel här, Givarfel, om du kan så skifta givarna, följ ledningarna, har för mig att dom är med stickpropp, då syns vem som trasig. Brukat bli kondens, för just KB
 
Ta på dig glasögonen.. -1.0 står det
 
V Vector skrev:
Ta på dig glasögonen.. -1.0 står det
:devilish: Ja faktiskt var dom inte på den här gången:confused:
 
C
Nåt är knas. Ser inte omedelbart vad, men jag har exakt samma pump (i drift sedan 2016) och den ger framledningstemp 49 grader nu vid 50 Hz. du har 32 grader vid över 90 Hz.

Jag hade ju gjort en säkerhetskopia på inställningarna, noterat värmekurva och förskjutning, sett till att mjukvaran är uppdaterad, och sedan en fabriksåterställning. Sedan sätta den värmekurva och förskjutning som är mest relevant för ditt hus.

Har du radiatorer eller golvvärme?
 
J jonaserik skrev:
:devilish: Ja faktiskt var dom inte på den här gången:confused:
Då skippar jag givarskiftet? Menyer kan jag ändra i. Givare blir svårt då jag inte vet var dom sitter
 
C cffol skrev:
Nåt är knas. Ser inte omedelbart vad, men jag har exakt samma pump (i drift sedan 2016) och den ger framledningstemp 49 grader nu vid 50 Hz. du har 32 grader vid över 90 Hz.

Jag hade ju gjort en säkerhetskopia på inställningarna, noterat värmekurva och förskjutning, sett till att mjukvaran är uppdaterad, och sedan en fabriksåterställning. Sedan sätta den värmekurva och förskjutning som är mest relevant för ditt hus.

Har du radiatorer eller golvvärme?
Ok. Har tyvärr inte pumpen uppkopplad mot internet. Men det kan väl inte vara så svårt att koppla in?
Jag har radiatorer förutom golvvärme i hallen men den är på hela tiden. Kan ej justera den.

Detta är kinesiska för mig
 
C
Framgår inte av dina bilder med vilken hastighet värmecirkpump och köldbärarpump går. Få gärna med dessa, och kolla loggen också om det ligger något där. Berätta gärna lite mer om värmesystemet också.
Den verkar ju jobba väldigt hårt men får aldrig upp temperaturen så det kan vara att cirkpumpen inte får runt mediet i tillräcklig fart - för mycket strypningar? Har du en massa termostater som är neddragna tex i ett försök att spara på elkostnaderna? Dra upp alla termostater till max, och styr på värmepumpen istället.
 
C
8 82nr skrev:
Ok. Har tyvärr inte pumpen uppkopplad mot internet. Men det kan väl inte vara så svårt att koppla in?
Jag har radiatorer förutom golvvärme i hallen men den är på hela tiden. Kan ej justera den.

Detta är kinesiska för mig
Du behöver ej internet till pumpen för det. Bara ett USB-minne som du kopplar in i pumpen under den lilla gummiflärpen. Ny mjukvara kan du hitta på deras hemsida och lägga på USB-stickan så dyker det upp i menyn. Allt står i manualen! ;)
 
Det verkar som att pumpen går konstant utan att få upp framledningen till önskad temp. Ta dit någon firma som kan undersöka vad som är fel. Det blir ju väldigt dyrt om den ska gå oavbrutet. Och kallt inne dessutom.

Hur ser dina tidigare elräkningar ut? Har förbrukningen ökat plötsligt?
 
C cffol skrev:
Framgår inte av dina bilder med vilken hastighet värmecirkpump och köldbärarpump går. Få gärna med dessa, och kolla loggen också om det ligger något där. Berätta gärna lite mer om värmesystemet också.
Den verkar ju jobba väldigt hårt men får aldrig upp temperaturen så det kan vara att cirkpumpen inte får runt mediet i tillräcklig fart - för mycket strypningar? Har du en massa termostater som är neddragna tex i ett försök att spara på elkostnaderna? Dra upp alla termostater till max, och styr på värmepumpen istället.
Värmehastighet 74% köldhastighet 96%

alla radiatorer är öppna. Golvvärme i hallen och i delar av källaren. Men den går inte att ställa. Så det är på hela tiden.
 
  • Digital display visar teknisk information, kanske för en kompressor, med knappar för användarinteraktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skärm visar teknisk information, sannolikt från en laddstation, med navigeringsknappar och en grön statusindikator nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppvärmningssystem med kopparledningar, expansionskärl, panna, och filtreringsutrustning i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varmvattenberedare och tvättmaskin i ett tvättrum med synliga kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar, expansionskärl, cirkulationspump och filter ovanför en uppvärmningsenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.