Jo sant, men du är ju på väg att förstöra ett hus! Sorry.

Nej, du kan aldrig ventilera ut inomhusluft in i ett oisolerat utrymme. Som jag förstår så ska du sätta diffussionspärr och isolering i "lågväggarna" mot kattvindarna. Då är utrymmet bakom att betrakta som en kallvind. Dessutom är detta utrymme i förbindelse med övrig vind via luftspalter i takstolsfacken. Den luft du skickar ut dit sprids vidare om den inte kondenserar på en gång i kattvinden. Inomhusluft 20C med låt säga Rh 30% innehåller mycket mer vatten än vad låt säga minus-20-gradig luft i vindsutrymmet vintertid kan bära. Det vattnet faller omedelbart ut som kondens mot köldbryggor, långt innan något hinner ut via takfoten.

Sen förstod jag inte själva syftet med freshventilen just där... Du har väl annan ventilation i huset?
 
Tack för info.

det finns annan ventilation(frånluftspump) från de andra våningarna, de rören går ju upp på vinden och skall byggas in.
Är det rätt då att ha diffusionstätt överallt och ansluta ventilation till den befintliga?

Jag har byggt många grejer innan och då brukar jag kolla upp saker och ting för att det ska bli rätt, som nu, men inte kan jag vara expert på inreda vind utan att fråga. Jag är glad att bli rättat och vill gärna veta hur man bygger detta på rätt sätt.

Men ni som är fackmän eller vad ni ni är, skit i allt jag sagt och skriv en rad för att beskriva hur ni hade gjort om ni hade en takkonstruktion som ser ut som så?
Mvh Nicholas
 
Snailman
Redigerat:
Tack för info Snailman,
Men det är inte mitt älvsbyhus vi snackar om utan farsan gamla radhus från 82

Mvh Nicholas
 
Se till att få det så tätt som möjligt och använd mekanisk frånluftsventilation för att byta inneluften i huset. Om möjligt använd befintlig vent och koppla på, men det är faktiskt lite bökigare än vad man först tror med ventilation. Ofta krävs det en mätning och injustering. Alternativet är ju attt blåsa på men då kör du ju ut onödigt mycket värme ur huset. Katt vinden och luftspalten ovan isolering får ventileras via takfot och nock, denna var dock inte öppen så någon forma av typ mögelstoppers eller liknande måste nog dit.
Men slutligen så är det ju nu av yttersta vikt att du har ett undertryck inne i våningen så inte varm fuktig luft sipprar ut i kallvindsområdet. Undertrycket får du via ventilationen, rätt injusterad. Så räkna med att du ska sätta in en mekaninsk ventilation t.ex spirorör med kanalfäkt, helst varvtalsstyrd. Men kanske också går att bygga på befintlig, men här kan jag för lite om din anläggning så den frågan överlämnar jag till dig.
 
Snailman
almanakis skrev:
Tack för info Snailman,
Men det är inte mitt älvsbyhus vi snackar om utan farsan gamla radhus från 82

Mvh Nicholas
nej men den metod jag skulle använda, är att ta reda på hur de bygger husen idag(helst med konstruktion så lik din som möjligt) sedan skulle jag göra likadant...
 
Snailman skrev:
Här har de väl nåt liknande? 1/2 planshus med inredd vind...


[länk]

men de verkar inte ha nån luftspalt....

trivselhus har väl nån sorts board på sina hus som standard vet inte hur de gör med inredda övervåningar...

älvsbyhus har ju inte board utan nån folie, men de lär ha nån beskrivning hur man inreder vinden....
Är det att de använder sig av lösullsisolering av träfiber som gör att de kör utan luftspalt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.