Status
Tråden går ej att kommentera.
hej!
vi är nu i slut-fasen av vårt köksbyggande. har en liten fundering på hur man fäster bänkskivan. den är två delar och vi har fått med kex som man fäster dom i varandra. har köpt ett sätt-lim och är nu ganska redo att få skivorna på plats.
är det då bäst att limma på "ramarna" till bänkskåpen först och lägga på skivan sen? ska man lämna någon glepa mot väggen eller blir det kloss mot?
 
Antar att det är en träskiva ni har med tanke på kexen. Isf limma inte skivan mot stommarna. Använd möbelbeslag och skruva, det blir rörelser i skivan. Finns det utfräsningar för kopplingsbeslag i skarven? Skulle nog använt vanligt trälim och satt i press istället för sättlim.
 
ej sättlim.
bara trälim.
finns ett beslag man drar ihop skivorna med, dom skall levereras med, även silikonlimmet.
angående kloss an mot vägg avgör du sj hurdant sned väggen är m.m.
har du pallat ut bänkskåpen i överkan mycket e du tvungen att flytta ut bänkskivan me en liten bit, annars syns luck kanten....

mvh
snickar estwing
 
Jag har inte varit med om en leverantör av bänkskivor som inte skickar med en monteringsanvisning hur de anser att deras skiva ska monteras.
Det är riktigt viktigt om det är en massiv bänkskiva eftersom där är mycket rörelser i en sådan.
En vanlig laminatskiva kan man bara fästa på ett par ställe och skruvar den då vanligen upp genom toppribban i några bänkskåp.
En massiv skiva ska fästat på många ställen, men inte på samma sätt.
 
Använd bara det ikea föreskriver annars förlorar du din rätt till reklamation om skivan skulle spricka i stavlimningen eller något annat oförutsett.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har inte varit med om en leverantör av bänkskivor som inte skickar med en monteringsanvisning hur de anser att deras skiva ska monteras.
Det är riktigt viktigt om det är en massiv bänkskiva eftersom där är mycket rörelser i en sådan.
En vanlig laminatskiva kan man bara fästa på ett par ställe och skruvar den då vanligen upp genom toppribban i några bänkskåp.
En massiv skiva ska fästat på många ställen, men inte på samma sätt.
har man en massiv ek skiva t.e.x så skall denna oljas in undertill först innan montering, kan bukta upp annars.
sen skall den skruvas i toppskivan både inne å framkan.
laminat skiva räcker med ett par i framkant bara typ 3 lagers gipsskruv.

mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
Abbec95
  • Laddar…
estwing skrev:
har man en massiv ek skiva t.e.x så skall denna oljas in undertill först innan montering, kan bukta upp annars.
sen skall den skruvas i toppskivan både inne å framkan.
laminat skiva räcker med ett par i framkant bara typ 3 lagers gipsskruv.

mvh
snickar estwing
Vet faktiskt ingen leverantör av massiva bänkskivor som säger att den ska oljas in på undersidan, men däremot ska man beklä den på vissa ställen med en typ av folie som oftast följer med vid leverans.
Bland annat ovanför en eventuell diskmaskin, blindhörna och inbyggnadsugn.

Dessutom ska INTE en massiv bänkskiva skruvas fast i stommarna.
Man ska oftast borra 10mm hål i toppen på bänkskåpen med max 600mm mellanrum i sidled och djupled samt montera vinklar med ovala hål mellan dessa i djupled.
Sen ska man använda skruv och bricka inifrån skåpen genom de förborrade hålen för att skivan ska ha möjlighet att röra sig utan att dra sönder stommarna och små 16mm långa brukar räcka till att fästa vinklarna i skivan.

Tänk på att massiva bänkskivor har en enorm kraft när de rör sig.

Laminatskivan kan ibland behöva fästas även i bakkanten eftersom de inte alltid är helt plana, men det räcker på ett fåtal ställen med 30mm försänkt träskruv.
Trelagers gipsskruv vet jag inte varför man ska använda i det fallet eftersom de oftast är typ 57mm långa och en bänkskiva är 30mm plus stommens 16-18mm, vilket gör att skruven kommer sticka genom bänkskivan...
Snyggt...NOT ! ;)

Det viktiga är dock som någon nämnde att man följer respektive leverantörs krav på montering eftersom garantierna inte gäller annars ifall man får problem med bänkskivorna.
Monteringsanvisning skall medfölja !
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Vet faktiskt ingen leverantör av massiva bänkskivor som säger att den ska oljas in på undersidan, men däremot ska man beklä den på vissa ställen med en typ av folie som oftast följer med vid leverans.
Bland annat ovanför en eventuell diskmaskin, blindhörna och inbyggnadsugn.

Dessutom ska INTE en massiv bänkskiva skruvas fast i stommarna.
Man ska oftast borra 10mm hål i toppen på bänkskåpen med max 600mm mellanrum i sidled och djupled samt montera vinklar med ovala hål mellan dessa i djupled.
Sen ska man använda skruv och bricka inifrån skåpen genom de förborrade hålen för att skivan ska ha möjlighet att röra sig utan att dra sönder stommarna och små 16mm långa brukar räcka till att fästa vinklarna i skivan.

Tänk på att massiva bänkskivor har en enorm kraft när de rör sig.

Laminatskivan kan ibland behöva fästas även i bakkanten eftersom de inte alltid är helt plana, men det räcker på ett fåtal ställen med 30mm försänkt träskruv.
Trelagers gipsskruv vet jag inte varför man ska använda i det fallet eftersom de oftast är typ 57mm långa och en bänkskiva är 30mm plus stommens 16-18mm, vilket gör att skruven kommer sticka genom bänkskivan...
Snyggt...NOT ! ;)

Det viktiga är dock som någon nämnde att man följer respektive leverantörs krav på montering eftersom garantierna inte gäller annars ifall man får problem med bänkskivorna.
Monteringsanvisning skall medfölja !
hmmm
massiva skall oljas in under med innan montering.

ok olika köksskåp men myresjököken har en kantlist höst upp på bänkskåpen som är 2 cm+stommen på 16+bänkskivan 3cm= 6,6 cm
3 lager 57 går alltså ej igenom.... blir skitsnyggt...

har man ej myresjököken utan bara en topstomme tar man spax 3,5x30.

ja en laminat skiva kan bukta å då givetvis får man dra nån i bakkant, självklartovanför diskmaskin skall man ALLTID montera plåtblecket vare sig det är en laminat lr massiv..

sen sa jag ej att man skall skruva med 57 skruv bara i framkant på massiva heller.

vad en massiv bänkskiva gör e att det buktar uppåt, därav VIKTIGT att man skruvar fast den ordentligt med mint 2 st i varje skåpstomme...

mvh
snickar estwing med runt 1000 satta kök
 
estwing skrev:
hmmm
massiva skall oljas in under med innan montering.

ok olika köksskåp men myresjököken har en kantlist höst upp på bänkskåpen som är 2 cm+stommen på 16+bänkskivan 3cm= 6,6 cm
3 lager 57 går alltså ej igenom.... blir skitsnyggt...

har man ej myresjököken utan bara en topstomme tar man spax 3,5x30.

ja en laminat skiva kan bukta å då givetvis får man dra nån i bakkant, självklartovanför diskmaskin skall man ALLTID montera plåtblecket vare sig det är en laminat lr massiv..

sen sa jag ej att man skall skruva med 57 skruv bara i framkant på massiva heller.

vad en massiv bänkskiva gör e att det buktar uppåt, därav VIKTIGT att man skruvar fast den ordentligt med mint 2 st i varje skåpstomme...

mvh
snickar estwing med runt 1000 satta kök
Nu kan jag köpa din skruvförklaring till viss del, och jag vet med att bland annat Myresjö och Ballingslöv har denna lösning...;)

Jag menar inte plåtblecket som medföljer diskmaskinen vilket man självklart ska montera eftersom det är till för att skydda framkanten av skivan när varm ånga släpps ut från diskmaskinen.
Jag menar en tunn aluminiumfolie som medföljer alla massiva bänkskivor från de seriösare leverantörerna.

En massiv skiva ska ju just INTE skruvas fast ordentligt för den ska ha en chans att röra sig i djupled utan att dra sönder stommarna.
Tycker du ska läsa på monteringsanvisningarna från leverantörerna bättre...;)

Spekva är en av de största leverantörerna i norra Europa av just massiva skivor och här tillhandahåller jag deras monteringsanvisning så du kan se att det jag påstår är med sanningen överensstämmande. :)

http://www.spekva.dk/documents/00047.pdf


Sorry, men du behöver inte lägga till att du satt runt 1000 kök eftersom detta inte visar på kvalitén av monteringen... ;)

Bara att du använder gipsskruv till inredningar i trä tycker jag säger lite grann. ;)

Personligen har jag tappat räkningen på hur många kök jag monterat eftersom jag hellre går in för kvalité än kvantitet... :D;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu kan jag köpa din skruvförklaring till viss del, och jag vet med att bland annat Myresjö och Ballingslöv har denna lösning...;)

Jag menar inte plåtblecket som medföljer diskmaskinen vilket man självklart ska montera eftersom det är till för att skydda framkanten av skivan när varm ånga släpps ut från diskmaskinen.
Jag menar en tunn aluminiumfolie som medföljer alla massiva bänkskivor från de seriösare leverantörerna.

En massiv skiva ska ju just INTE skruvas fast ordentligt för den ska ha en chans att röra sig i djupled utan att dra sönder stommarna.
Tycker du ska läsa på monteringsanvisningarna från leverantörerna bättre...;)

Spekva är en av de största leverantörerna i norra Europa av just massiva skivor och här tillhandahåller jag deras monteringsanvisning så du kan se att det jag påstår är med sanningen överensstämmande. :)

[länk]


Sorry, men du behöver inte lägga till att du satt runt 1000 kök eftersom detta inte visar på kvalitén av monteringen..

Bara att du använder gipsskruv till inredningar i trä tycker jag säger lite grann. ;)

Personligen har jag tappat räkningen på hur många kök jag monterat eftersom jag hellre går in för kvalité än kvantitet... :D;)
vad för fel är det att snvända gipsskruv för å dra fast en laminat skiva???
inget, helt korrekt.
sen skrev jag att man skall ha 3,5x 30mm spax för att dra massiva... läs det jag skriver.

srry men att kalla mig för kvantitet istället för kvalitet e bara ett dumt uttalande... bara kika på det jag gjort m.m ser du kvantitet där?:rolleyes:
nej...
sen att du tappat räkningen för antal kök är väl att du satt ett kök antagligen bara...:eek:;)
sen kan du förklara för mig varför du ej kan använda gipsskruven?

likaså när du drar fast stommarna, då tar man spax3,5x25
man kan kasta paj hur mycket som helst...
massiva ek skall iaf oljas in under med innan montering... detta va väldigt viktigt när vi körde ett helt villa område.
har man satt runt 1000 kök å får sätta kök på byggena man kommer på bevisar det nog mer kvalitet än kvantitet så du kan väl tänka först innan tangenterna åker ner....:D
 
1000 satta kök....jodå
Jag sätter ett normalstort ikeakök på 5 dagar.Men det är ju förstås lite speciellt bök med att man får spika stommarna själv och montera lådor osv.
Om jag inte har semester någon gång under 19 år så skulle jag nog också komma upp i 1000 kök.Jag antar att ni slant lite på tangentbordet när ni skrev detta.

Angående inoljningen så är det bara positiv påverkan på skivans formstabilitet att även göra det på undersidan så det är helt ok.

Gipsskruv är gjort i ett ganska tunnt material så det är lätt att man drar av hela skallen så det är tveksamt att rekommendera till annat än för endamålet gips.

Eftersom ämnet är massiv skiva så kanske det är bäst att använda medföljande vinklar och skruv som ikea rekommenderar.
 
Redigerat:
ikeahantverkaren skrev:
1000 satta kök....jodå
Jag sätter ett normalstort ikeakök på 5 dagar.Men det är ju förstås lite speciellt bök med att man får spika stommarna själv och montera lådor osv.
Om jag inte har semester någon gång under 19 år så skulle jag nog också komma upp i 1000 kök.Jag antar att ni slant lite på tangentbordet när ni skrev detta.

Angående inoljningen så är det bara positiv påverkan på skivans formstabilitet att även gör det på undersidan så det är helt ok.

Gipsskruv är gjort i ett ganska tunnt material så det är lätt att man drar av hela skallen så det är tveksamt att rekommendera till annat än för endamålet gips.
du skruvar ej upp skpåen med gipsskruv..
pratar dra fast laminatskivan.
herregud man drar ej till den går av,, hur tänker du?

va på renoverings bygge i 3,5 år. bara där va det 80 uppgångar med 8-11 kök/uppgång.
räkna vad det blir.
sen villaområdena m.m
tatt 10 år att komma upp till detta.
jag sätter ett kök på max 2 dagar. om man ej skall montera ihop dom

mvh
snickar estwing
 
Det skall inte användas trälim någonstans på ikeas bänkskivor.Däremot skall man använda medföljande siliconlim.
Du behöver inte bli agressiv i tonen.
Jag förstår att man inte lär sig så mycket om man monterar samma kök 800ggr.
Däremot så respekterar jag folk som kan se sina misstag och rätta till dem utan att bli agressiv.


vänligen ikeahantverkaren
 
Redigerat:
Personligen använder jag Würts limtätmassa om inte leverantören skickar med något speciellt eftersom den är riktigt grym till just detta.
 
ikeahantverkaren skrev:
Det skall inte användas trälim någonstans på ikeas bänkskivor.Däremot skall man använda medföljande siliconlim.
Du behöver inte bli agressiv i tonen.
Jag förstår att man inte lär sig så mycket om man monterar samma kök 800ggr.
Däremot så respekterar jag folk som kan se sina misstag och rätta till dem utan att bli agressiv.


vänligen ikeahantverkaren
tråd 3 har jag skrivit siliconlim, läs.

hmmmm, ej samma krav hos en privat person som när man är poå byggen?
vad e du för en pajas?
man bygger med samma snygghet varesig man e hos hey baberiba lr hos nån shejk......
jag har satt på villa områden å där är det ej små enkla kök, ge dig nu.

sen behöver man ej skryta om hur mycket ett kök kostar, ganska ointressant för kvaliten på utförandet av jobbet är samma som ett kök för 10K.


läst ditt sista du skrev i ditt inlägg.
du är ingen snickare....
ett uttalande som säger det mesta det du dkrev, skämt..

mvh marcus som är snickare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.