S
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag såg någonstans att man räknar med 10 års livslängd på panelerna (ingen aning om de har rätt då de var emot grön energi i allmänhet). Då ser ju kalkylen genast sämre ut. Och tillverkningen är inte direkt fossilfri.
Ett snitt ligger nog därikring. Sen dör inte hela anläggningen samtidigt men det blir säkerligen dags att reparera saker efter 10 år.

ekonomiskt måste man som sagt var en redig optimist ifall man ska räkna hem solceller, klimatmässigt likaså. Men man får åtminstone lite moralpoäng :)

sen vet vi ju inte ifall elpriserna senaste veckorna kommer bli ny standard, isåfall lär det vara mkt hög lönsamhet på solcellerna
 
Livslängden på panelerna är inte 10 år. De brukar ha effektgaranti på 25 år (typ minst 80% effekt kvar). Men de håller nog betydligt längre än 25 år, men med mindre effekt. Däremot finns det andra komponenter, framförallt växelriktaren, som kanske måste bytas efter 10-15 år.

Med dagens förutsättningar tycker jag det generellt verkar som att man tjänar pengar på solceller. Men om det är enda syftet så är det nog bättre (och lättare nuförtiden!) att investera på börsen.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Jag tror att i praktiken är det svårt att nå 10 år, det är nog snarare 14 år före det börjar ge dig pengar och då några tusen per år. Det är mera lönsamt att ha pengarna på börsen. Så solpaneler gör man inte för ekonomin. Troligen tjänar du mera på att isolera, 50 cm extra på vinden och nya fönster. Räkna på det.
Jag brukar säga att maskiner för uppvärmning är ren förlust, solceller är något mellanting. Dessutom tror jag elpriset inte kommer öka dramatiskt. Tekniken kostar inte multum. Gör så att du köpen LLVP om du inte har. För det är vinst direkt. Berg och LVVP tar mer tid. Sen underhåll och förbättra huset.
Räkna hem nya fönster är nästan alltid omöjligt.
Men tänk såhär:
Har du 150k över och undrar vad göra med det. Köper du båt, hobbybil, skoter mm så är penganra borta, och kräver sedanmer pengar för underhåll, drivmedel, försäkringar mm. Spenderar du samma på solceller så är utgifterna slut och inkomsterna börjar dag ett. Varje kväll kan du kolla på dina siffror och ser om det blir tyskt fulöl eller en flaska bardeaux.
 
  • Gilla
Mseli
  • Laddar…
Som jag ser det ger är solcellerna ett nollsumme spel till dess de är "avbetalda".
Sen har jag 12 års garanti på panelerna, men troligen är livslängden nånstans i området 25-30 år (enl tillverkaren iaf)
Växelriktaren som bara har 5 års garanti räknar alla tillverkare och leverantörer med ca 15 år +- något år.

Jämför med en värmepump.
Det är oftast bara en 3års garanti på dem. Men tillverkarna säger 15-20 år på livslängden.
Så att solcellerna börjar gå sönder redan efter 10-15 år ... troligen inte. Kommer de att leverera mindre än då de är nya. Javisst och det är ju tillverkarna också helt öppna med.

Så efter att de är avbetalda så då är det ju "ren" vinst in.
 
Om det inte kommer andra pålagor i form av beskattning. Tar man ut bidrag för installationen blir det ju svårt att förneka den när skatteverket hör av sig :) .
Nej nu var jag pessimistisk. Funderar faktiskt på solpaneler själv på Sveriges största ö där vi precis fått veta att den redan höga taxan kommer att höjas igen.
 
RSAndersson RSAndersson skrev:
Kul att höra! Din kalkyl ser ut som den kommer gå riktigt bra.

Men hur lyckades du få till 12 kW för 130'? Gjorde stora delar av jobbet själv?
Japp, skruvade alla fästen och rails själv och med hjälp av goda vänner och grannar lade vi på panelerna.
Grannen är säljare/installatör.
Sen fick jag bra bidrag eftersom jag sökte i mars åter innan.
 
RSAndersson RSAndersson skrev:
Sedan håller jag på att försöka bli klok om man kan lyckas klättra en energiklass via solceller, om så skulle vara fallet skulle det sänka räntekostnaden på bolånet för oss med 2500kr/år (efter avdrag). Bara det betalar ju en god andel av investeringskostnaden.
Utan källor så har jag för mig att solceller inte kan räknas in i energiklassningen. (Söker jag på nätet hittar jag lite för och emot detta dock.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.