Ni har inte funderat något på att ha brantare tak på garaget och ha möjligheten att även inreda där ovanpå?

:)
 
Hej!
Nu har vi fått vår ritning uppritad av en arkitekt på trivselhus, kanske inte helt enligt vår ritning men någorlunda.
Några saker vi tänker på:
x Köket känns inte optimalt och inte riktigt som vi tänkt oss, men samtidigt så är ju hennes kompetens högre än vår. Det är svårt att få till när det är såpass smalt kanske.
x på övre plan kanske det stora sovrummet är för litet? ser väldigt smalt ut och fönsterplaceringen blir inte så snygg ovanför verandan.
x garaget ser väldigt stort ut jämfört med huset och tar ganska stor plats, vi funderar på att ev flytta bak garaget och göra en separat veranda istället?

Arkitektritning av ett hus med anslutande stort garage och frågor om kökets utformning samt sovrummets storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av vit villa med valmat tak och integrerat stort garage samt veranda.
Arkitektritning av ett hus med angränsande garage, kökslayout och sovrum på övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av ett tvåvåningshus med dimensioner, indelning i rum och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 3D-rendering av ett vitt hus med anslutet garage och veranda.
Håller med om sovrummet, känns litet! Hade behövts en halvmeter till framför sängen minst skulle jag säga. En lösning är att ta bort duschen där uppe och bara ha badkar eller tvärt om så man kunnat dra in väggen mot sovrummet lite, göra klk lite mindre.

Garaget tror jag ser större ut på bilden än vad det hade upplevts i verkligen.

Köket tycket jag inte heller det ser ut att vara något större fel på :)
 
BirgitS
Jag skulle flytta diskhon lite längre bort från spisen så att det blir en bättre arbetsbänk där emellan.

11 kvm är ett litet sovrum för två. Har du något mått på hur brett sovrummet är så att du får fram avståndet mellan sängen och väggen mot badrum och klk?

Går det att byta plats på toalett och dusch i badrummet vid entrén så att man inte behöver gå över blött golv när man ska på toaletten strax efter att någon har duschat?
Ett litet fönster i det badrummet kan ju vara trevligt.
 
Jag hade nog också flyttat bak garaget lite och förlängt verandan så den går framför garaget.

Fick det inte att ha någon form av förhöjt väggliv? Tappar mycket golvyta på övervåningen annars...

En annan grej man kan fundera på är om man inte kan göra ett burspråk på undervåningen som motsvarar bredden på allrummet uppe. Jag skulle också haft ett "traditionellt" sadel tak på kupan.
 
Är det ett alternativ att flytta bak garaget och ha carport framför så skulle jag göra det. Då blir det inte lika iögonfallande och ni får bättre plats på köpet. Övervåningen tror jag kommer upplevas som trång men det är ni säkert medvetna om. Om huset hade varit i 2-plan tror jag att det varit toppen för det är en riktigt trevlig planlösning!
 
K
Tycker att det ser trevligt ut. Men vill ni verkligen ha ett takfönster över sängen? Låter väl romantiskt att ligga och titta på stjärnorna, men inte lika kul när det regnar...
 
Hej!
Nu har vi vänt och vridit och blivit galna på köpet. Varför ska det vara så svårt?? :p
Efter att vi framfört våra nya önskemål, med några av era tips blev det så här:

3D-skiss av en tvåvåningshusfasad med tillbyggnad och garage enligt Sofies renoveringsplaner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk illustration av ett tvåvåningshus i perspektiv med vit fasad, svart tak och märkt "PERSPEKTIV 1".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av ett hus med markering av kök, matplats, hall, toalett och garage med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av nedre plan i ett hus med vardagsrum, kök, toalett och tre sovrum, samt trappa till övervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har vi tänkt ett varv till och har nu ev tänkt ha det så som bilden nedan visar på nedre plan. Dels för att få en lite mer hall, ett fönster på toaletten och större kök. På ovanvåning kommer vi nog gå tillbaka hur det var innan, då toaletten blir så himla smal.

Ritning av nedre plan i ett hus med kök, toalett och hall, inrett med möbler och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för alla tips!
Mvh Sofie
 
Redigerat:
Sov 2 och 3 är dom rummen inte väldigt små/smala hur högt är det där sängarna står.
Huset är jätte jätte snyggt.
Om jag hade garaget vid huset så skulle jag ha en dörr direkt från hus in i garage.
 
Redigerat:
Polos skrev:
Sov 2 och 3 är dom rummen inte väldigt små/smala hur högt är det där sängarna står.
Huset är jätte jätte snyggt.
Om jag hade garaget vid huset så skulle jag ha en dörr direkt från hus in i garage.
Hej, tack det tycker vi med.
Ja tyvärr blir dom ju väldigt smala, då kortsidan endast är 5,25 m långt. Inte så mycket att göra åt. Höjden är troligtvis en meter högt.
 
Försök och få en bättre bild hur sov 2-3 blir, jag får känsla av att dom blir väldigt svår möblerade som dom ser ut nu.
 
K
Vill ni verkligen ha takfönster över sängarna? 11x15 är ju ändå rätt stora fönster tror ni inte det räcker? Eller är tanken att det ska bli lite högre över sängen. En meter låter väldigt lågt..
 
Enligt arkitekten ska det vara ett visst ljusinsläpp och då räcker inte det fönstret som finns.😫 därför har hon lagt till takfönster.
 
BirgitS
Var är det tänkt att man ställer skor och hänger upp kläder när man kommer utifrån och in i tvättstugan?

Vid spisen är det bra att ha plats att ställa det som snart ska stekas mm, men det ser väldigt trångt ut kring er spis.
 
BirgitS skrev:
Var är det tänkt att man ställer skor och hänger upp kläder när man kommer utifrån och in i tvättstugan?

Vid spisen är det bra att ha plats att ställa det som snart ska stekas mm, men det ser väldigt trångt ut kring er spis.
Bra att du tänkte på det. Tror jag ritat lite fel mått på tvättstugan, då borde ev få plats med någon avhängningsplats till vänster. Ja kanske det.. får se om jag kan få till köket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.