Stor tack för ditt svar och hjälp du gett, uppskattar det jätte mycket. Det visa sig vara kompressorn som gett upp. Den gör inget, bara fläkten som går. En tekniker kom idag och kolla på det.
Så rekommendationen vara att byta rubbet.
Tråkig överraskning för vintern men det låg i baktaken att någon gång händer det.

Jag har bett om ett par offerter och väntar på de. Vilket märke skulle du rekommendera när vi kör timpris med tibber, är det nibe som gäller för att få fullt ut av funktionerna (t.ex. nattbespring och köra när det är billigt) eller finns det andra bra alternativ som kanske även ligger bättre i pris?
 
tyvärr kan jag inte råda om nyköp, jag är en sådan som försöker hålla igång gammalt skrot så länge det går då nya prylar ha nya bekymmer och idag så är mjukvaran som följer med ofta mer problematisk är hårdvaran som gör jobbet - och väldigt svårt att göra något åt själv och är helt i händerna på leverantören....

---

börja nu fundera på inte du har problem med expansionsventilen vilket gör att kompressorn går kall för att den får in en massa kondensat och ger inte så mycket varm hetgas längre som toppar upp vattentemperaturen och där kanske en bestämd knack på ventilhuset (dock inte på 'hatten') kan få den att börja reglera igen för ett tag till då ventilnålar och säten i dessa kan slitas med tiden och få kant som det fastnar och hakar upp sig i så småningom.
 
Altså det vore toppen att kunna få igång den här jag har, men ska se imorrn om jag kan kolla det du beskriver.
Du bor inte i trakterna här i Skåne och kanske har lust att hjälpa 😅
 
C Cstrum skrev:
Altså det vore toppen att kunna få igång den här jag har, men ska se imorrn om jag kan kolla det du beskriver.
Du bor inte i trakterna här i Skåne och kanske har lust att hjälpa 😅
Tyvärr - bor i Stockholmsområdet och har inga skånebesök inplanerade inom närtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.