Kan bli lång text, sorry…
Vi har en strandtomt (jag och mina två syskon) i Stockholms skärgård. Köpt 1945 av morfar. Vattenområdet utanför är outrett, så finns inga fastighetsgränser i vattnet.
Får i början av sommaren ett meddelande från Lantmäteriet att en granne vill reda ut gränserna i vattnet och dom kallar till ett möte nu i augusti på plats. Nu när jag kan följa detta ärende på lm:s hemsida ser jag att detta ärende pågått i ett antal år men vi har inte blivit informerade öht. Upparbetad kostnad är 60.000kr…
Börjar rota i detta och det visar sig att ett it par intressenter som har bryggor inte blivit kallade alls. Vi är tre parter som nu blivit kallade, jag har försökt få två till att få lägga sina åsikter.
Det finns en samfälld väg som slutar i stranden (6m bred) och där har en bryggförening en brygga som ett 20-tal medlemmar har sina båtar. Flera bor på en ö utanför och parkerar sina bilar på samfällda vägen för att se ta sig ut till ön.
Det finns alltså inga papper på vem som äger vattnet utanför stranden. Men jag har ett registrerat dokument om att vi har ägnderätten utanför vår strand, dom andra har inget.
Dom som startat detta äger en remsa av stranden, men det är bara skog, min gissning är att dom vill att bryggföreningen skall betala arrende för att få ha bryggan. När vi frågar dem så säger dom att dom bara vill reda ut vad som är vems.
Nu kunde vi se på lm:s logg att dom varit här och tittat, och gissa vad. Dom startade allt råkade gå förbi och dom kunde diskutera allt……
Sen loggades det att ett förslag skickats ut till alla, ingen av oss syskon fick det. En granne bad lm skick en kopia.
I förslaget är sökandes gräns utritad snett så den inskränker på mitt vatten (för att bryggföreningen skall hamna på deras vatten)

Möte på stranden på onsdag. Så sjukt upprörd över lm:s hantering av detta. Och kommer antagligen sluta med att jag och mina syskon måste punga ut med 50-100kkr.

Så hur går man vidare?
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Claes Sörmland
Inte mycket att göra, det tycks röra sig om ett fastighetsbestämningsärende. När anden är ur flaskan genom att en i grannskapet ansöker om det så går det inte att stoppa. Och precis som du skriver så får du betala för ärendets handläggning efter nyttan - och bestämda gränser anses ju vara till nytta även om man inte efterfrågar den kunskapen.

Vad göra? Bränn inte din relation till lantmätaren på mötet och tänk på att alla osäkerheter och tvister driver upp kostnaden även för dig. Försök få grannen att gå med på att betala?
 
Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte mycket att göra, det tycks röra sig om ett fastighetsbestämningsärende. När anden är ur flaskan genom att en i grannskapet ansöker om det så går det inte att stoppa. Och precis som du skriver så får du betala för ärendets handläggning efter nyttan - och bestämda gränser anses ju vara till nytta även om man inte efterfrågar den kunskapen.

Vad göra? Bränn inte din relation till lantmätaren på mötet och tänk på att alla osäkerheter och tvister driver upp kostnaden även för dig. Försök få grannen att gå med på att betala?
Tack för svar.
Jag kommer inte godta deras förslag då det strider mot dom handlingar jag har (ligger hos kommunen inte hos lm). Är mest upprörd hur detta hanterats av lm, dom har ingen koll på vilka som är berörda, ingen koll på de handlingar som finns, och jobbar upp massor av pengar för att en tant ringer en gång i veckan utan att berörda har någon aning om detta.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Larsa Larsa skrev:
Tack för svar.
Jag kommer inte godta deras förslag då det strider mot dom handlingar jag har (ligger hos kommunen inte hos lm). Är mest upprörd hur detta hanterats av lm, dom har ingen koll på vilka som är berörda, ingen koll på de handlingar som finns, och jobbar upp massor av pengar för att en tant ringer en gång i veckan utan att berörda har någon aning om detta.
Det är svårt att göra något åt deras arbetssätt hur missnöjd man än är med det. Försök komma ur deras garn, få dem att fatta ett beslut. Men inge kopia på handlingen med kommunens diarienummer om den visar något som stödjer din sak. Det kan du göra på mötet. Sen kanske de kan gräva fram originalet i riksarkivet eller så.
 
  • Gilla
39x och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är svårt att göra något åt deras arbetssätt hur missnöjd man än är med det. Försök komma ur deras garn, få dem att fatta ett beslut. Men inge kopia på handlingen med kommunens diarienummer om den visar något som stödjer din sak. Det kan du göra på mötet. Sen kanske de kan gräva fram originalet i riksarkivet eller så.
Du hade så rätt @Claes Sörmland, fanns inget att diskutera utan det var jordbalken och andra regler som bestämde allt. Kan ju känna att alla berörda parter borde meddelats då ärendet startades för flera år sen, men men….
LM var väldigt proffsiga och förklarade allt i detalj. För egen del fick jag något mindre vatten än vad jag tolkat från ursprungshandlingarna, men det har mindre betydelse då min brygga och mina bojar ligger ordentligt från gränsen. En granne förlorade sin strandtomt pga landhöjning, så jag hoppas att ”nya” ägarna av stranden inte strular med dem. Samtidigt meddelade LM att om man haft strandtomt kan man inte hindras nyttja nya strandlinjen, även om man inte äger den….
Förresten är jag numera ägare av 10m väg rakt ut i havet 😀

//Larsa
 
  • Gilla
MichelleW och 24 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Larsa Larsa skrev:
Du hade så rätt @Claes Sörmland, fanns inget att diskutera utan det var jordbalken och andra regler som bestämde allt. Kan ju känna att alla berörda parter borde meddelats då ärendet startades för flera år sen, men men….
LM var väldigt proffsiga och förklarade allt i detalj. För egen del fick jag något mindre vatten än vad jag tolkat från ursprungshandlingarna, men det har mindre betydelse då min brygga och mina bojar ligger ordentligt från gränsen. En granne förlorade sin strandtomt pga landhöjning, så jag hoppas att ”nya” ägarna av stranden inte strular med dem. Samtidigt meddelade LM att om man haft strandtomt kan man inte hindras nyttja nya strandlinjen, även om man inte äger den….
Förresten är jag numera ägare av 10m väg rakt ut i havet 😀

//Larsa
Uppstod någon gudomlig rättvisa så grannarna som drog igång det inte fick vad de ville?
 
  • Gilla
newgirl och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Uppstod någon gudomlig rättvisa då så grannarna som drog igång det inte fick vad de ville?
Dom förlorade några meter sandstrand till mig (typ all sandstrand som fanns där). Används flitigt av övriga grannar för bad så skönt att kunna hålla den biten öppen. Men i det stora hela fick dom nog mest som dom ville.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
S
Larsa Larsa skrev:
Du hade så rätt @Claes Sörmland, fanns inget att diskutera utan det var jordbalken och andra regler som bestämde allt. Kan ju känna att alla berörda parter borde meddelats då ärendet startades för flera år sen, men men….
LM var väldigt proffsiga och förklarade allt i detalj. För egen del fick jag något mindre vatten än vad jag tolkat från ursprungshandlingarna, men det har mindre betydelse då min brygga och mina bojar ligger ordentligt från gränsen. En granne förlorade sin strandtomt pga landhöjning, så jag hoppas att ”nya” ägarna av stranden inte strular med dem. Samtidigt meddelade LM att om man haft strandtomt kan man inte hindras nyttja nya strandlinjen, även om man inte äger den….
Förresten är jag numera ägare av 10m väg rakt ut i havet 😀

//Larsa
Vad kom denna övning att kosta er?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Vad kom denna övning att kosta er?
Räknar med ca 120.000kr totalt, och gissar att jag åker på 25% ungefär. Vi är tre berörda parter och den som har mest nytta skall ta största delen. Dom har fått tre gränser utsatta, vi andra två bara en gräns mot deras vatten, övriga är fortfarande outredda. Så för mig är det 30.000 helt bortkastat….
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Dom hade redan jobbat upp 60.000kr genom att ringa varje månad innan vi fick veta att något var på gång. Är en galen modell. Ungefär som att jag måste forsla bort träd Vattenfall fäller i min skog då dom röjer ledningsgator för ledningar jag inte har något att göra med.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
Det skadar ju dock inte att ha ett beslut från lantmäteriet. Nu har ni ju en korrekt inmätt tomt med obefintlig risk för tjafs i framtiden. Det kan jag ändå tycka är värt en del
 
  • Gilla
Fuktskadad09 och 6 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Dom hade redan jobbat upp 60.000kr genom att ringa varje månad innan vi fick veta att något var på gång. Är en galen modell. Ungefär som att jag måste forsla bort träd Vattenfall fäller i min skog då dom röjer ledningsgator för ledningar jag inte har något att göra med.
Förstår jag detta rätt nu, ni har alltså inte varit inblandade alls från början , mer än att ni syskon äger tomt runtom detta. Någon utomstående granne skapar ett ärende som han försöker sko sig på till sin fördel, förlorar mot LM och er, men ni skall ändå dela på en kostnad på cirka 120k? Är det bara jag som tycker detta låter helt sjukt?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
S
RasmusR RasmusR skrev:
Förstår jag detta rätt nu, ni har alltså inte varit inblandade alls från början , mer än att ni syskon äger tomt runtom detta. Någon utomstående granne skapar ett ärende som han försöker sko sig på till sin fördel, förlorar mot LM och er, men ni skall ändå dela på en kostnad på cirka 120k? Är det bara jag som tycker detta låter helt sjukt?
Du har nog missuppfattat. Läs #7 igen.
 
  • Gilla
herrdahl
  • Laddar…
RasmusR RasmusR skrev:
Förstår jag detta rätt nu, ni har alltså inte varit inblandade alls från början , mer än att ni syskon äger tomt runtom detta. Någon utomstående granne skapar ett ärende som han försöker sko sig på till sin fördel, förlorar mot LM och er, men ni skall ändå dela på en kostnad på cirka 120k? Är det bara jag som tycker detta låter helt sjukt?
Jo det fungerar så. Startar en granne ett ärende hos LM så måste man vara med och betala (om inte grannen erbjuder sig att ta hela kostnaden)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Jo det fungerar så. Startar en granne ett ärende hos LM så måste man vara med och betala (om inte grannen erbjuder sig att ta hela kostnaden)
De är ju sjukt. Nu är det int detta som skall diskuteras men jag förundras över hur det fungerar. Ponera att Granne 1 är sjukpensionär och har precis så mycket pengar i inkomst så det täcker räkningarna varje månad. Granne 2 som driver stort IT Företag i miljardklass är inte helt sams med Granne 1 efter någon vedbod och etc på granne 1s tomt.
Granne 2 går till LM och skapar ärende efter ärende och driver upp summan som Granne 1 ändå får betala sin del av trots han har mestadels rätt i sak, men inga pengar kvar pga sjukpensionär, och behöver sälja huset för att betala dessa pengar till LM för att Granne 2 var lite missnöjd?
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.