C
Det är nog smältvatten som tränger in i rörisoleringen så det är nog inget konstigt med det. Är förvisso ingen expert på detta, men det verkar helidiotiskt att låta isoleringen forsätta in i väggenomföringen. Isoleringen borde sluta vid väggen, sedan en tätmanschett runt slangen på utsidan av väggen. Kanske till och med någon sorts dräneringslösning för vatten som rinner längs slangen. Säkert någon annan här som har bättre koll på hur det bör se ut.

Jag skulle tills vidare skala bort sista decimetern isolering på slangarna för att lösa det akuta problemet och sedan fundera på hur det skall åtgärdas mer långsiktigt.

P.s. det "normala" är väl att genomföringen ligger ovanför marknivå just för att undvika denna typ av problem. Men nu är det ju gjort som det är gjort.
 
Redigerat:
Tack så hemskt mycket för svaren.. nu rinner det iaf inte längre på insidan.. vilket känns skönt. Så nu får jag ligga sömnlös och fortsätta ta tag i problemet imorgon. Men ni tror inte att man behöver gräva längst rören till borrhålen för att hitta nån sorts läcks i rören?
 
Är detta brineledningarna till en bergvärmepump så är de fyllda med sprit och då bör det också lukta just detta. Är det vatten så kommer det nog från den omgivande marken.
 
Jag lägger också min röst på att smältvatten rinner längs insidan av kondensisoleringen. Kan det vara brunnen till borrhållet som blivit vattenfylld av smältvatten?
 
Brunnen ska vara tätad i toppen, men man vet ju aldrig hur bra det är gjort.
Dock tror jag att det helt enkelt är så mycket vatten i marken just nu att det hittar alla möjliga utvägar.

Som andra varit inne på borde isoleringen tas bort centimetrarna närmast väggen så att det går att täta ordentligt.
 
Är det bara jag som tycker det är konstigt att man grävt ner skum-isolering enligt bild? Trodde inte den fick grävas ner, då den inte är det minsta tät (Det är ju som en svamp typ). Borde ju dragits med skyddsrör i plast, eller är jag ute å cyklar?

Edit: Den isoleringen man ser till bild används vad jag vet för utanpåliggande eller torra rör, t.ex i bjälklag eller dylikt. Det är i alla fall enda ställena jag har sett det!
 
I förrgår skar jag bort ca 1 dm av kondensisoleringen vilket gjorde att det rann vatten. MEN vattnet rann nu ut på utsidan av huset vilket gjorde att det slutade rinna helt inne i huset. Nu har det mesta av snön smält på gården och det har slutat rinna på utsidan med. Så det måste vart smältvatten som sugits upp av isoleringen runt rören som sedan följ vägen in i huset då isoleringen gick ända in i väggen :/
Vad tror ni om väggen? Kommer den torka av sig själv? Är sten/cementvägg.
Räcker det att jag tätar hålen riktigt på utsidan vid väggen samt sätter nåt buntband runt röret på isoleringen där jag skurit bort runt rören? Tror ni det räcker för framtiden?
Så här ser det ut nu.
Vägg med vattenskador och isolerade rör ovanför en turkos hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis avskuren isolering runt rör som kommer ur en cementvägg, omgivet av jord och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, väggen torkar, men det kan finnas en viss blemmighet i putsen. Vill du ha perfekt yta får du putsa om.
 
Den långsiktigt bästa lösningen är att dra om slangarna så att dom går genom väggen över marknivå. Men det blir ju ett ganska stort jobb med tömning, håltagning genom muren, svetsning av vinklar, fyllning och avluftning.
Det näst bästa är nog att ta bort isoleringen närmast väggen och försöka täta så gott det går. Sen får du vara medveten om att det förmodligen börjar sipprar in vatten igen om 5-10 år.
 
Att låta isoleringen följa röret in i väggen är direkt felaktigt. Kan inte varit en erfaren installatör.
Isoleringen skall alltid avslutas innan vägg för att inte få detta problemet.

Ta bort rörisolering och skum utifrån 5-10 cm in i väggen och täta sedan med nytt skum.
 
Lucky2015
S Steffoh83 skrev:
Hej, såg idag att det sipprar in vatten från båda rören som hör till bergvärmen i källarväggen.. vad kan detta bero på? Bott i huset i fyra år och det hhar inte hänt förut. Har haft ca 1 meter snö på gården som nu smälter i rask takt. Kan det vara smälltvatten som tränger igenom? Det är tätat med nåt skum runt rören. sen kan jag typ ingenting om dränering.. hur vet jag om det är dränerat vid den väggen? Rören sitter nedanför fönstren på sista bilden..Tacksam för all hjälp
Reklamera det utförda arbetet till det företag som utförde installationen till att börja med.
 
  • Gilla
Juulis
  • Laddar…
A
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Reklamera det utförda arbetet till det företag som utförde installationen till att börja med.
Det är försent att reklamera två år senare...
 
Lucky2015
Scouten skrev:
Det är försent att reklamera två år senare...
Såg inte att inlägget var postat 2018. Så det stämmer att det är försent att reklamera då detta ska göras inom 2 månader efter att skadan upptäckts.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.