Så här ser det ut i rummet nedanför vårt badrum med dusch. Bruna missfärgningar på "lådan" med rör i. Upptäcktes först i april, gick då att torka bort med en blöt handduk (vartefter vi stoppade huvudet i sanden). Har sedan inte synts något mer förrän idag fyra månader då det kommit tillbaka. Huset byggt 68, förmodligen lika gamla rör. Stora röret som kommer ut till vänster är ett ventilationsrör tror jag, det som kommer in i lådan från vänster förmodligen avloppsrör?
Förstår att det måste undersökas, är det rörmokare man kontaktar? Kan det vara något mindre allvarligt eller är det katastrof?
 
  • Brun missfärgning på låda med rör under badrum, potentiell vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takutsnitt med rör och låda som har bruna missfärgningar vid ett hus byggt 1968.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppna upp lådan och kolla vad som hänt.
 
Gamla gjutjärnsrör så det är ju inte orimligt att det rostat hål.
 
Jag hade nog kontaktat försäkringsbolaget först, kanske inte är något stort men det bör definitivt tas om hand om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack så mycket för svar! Skulle vilja öppna "lådan" men vet i ärlighetens namn inte hur jag skulle gå tillväga eller om den ens är ihålig inuti, känns betongigt när man knackar på den. Undrar om rören kan vara ingjutna i "lådan" på något sätt (och varför har man ens gjort en sådan låda/utbyggnad?). Vill inte riskera att ha sönder något och göra saken värre.

Som den pessimist jag är ser jag framför mig hur vi står utan dusch i x antal månader...hoppas att det inte är så illa.

Ska ringa försäkringsbolaget imorgon.
 
R
Hur det med röret till höger ( ventilationen ) slutar det där eller går det in i lådan
Vad har du ovanför på nästa våning direkt ovanför lådan .
Ovanför enligt din text ett badrum och toaletten står den rakt ovanför lådan ser så ut
det lilla röret i taket övergår till ett grövre innan det försvinner in i lådan
Vad finns bakom väggen till höger ? ett rum med ett rör ner i golv ?
Ett foto på våningen ovanför i samma riktning som dom andra är bra
 
R rävlyan skrev:
Hur det med röret till höger ( ventilationen ) slutar det där eller går det in i lådan
Vad har du ovanför på nästa våning direkt ovanför lådan .
Ovanför enligt din text ett badrum och toaletten står den rakt ovanför lådan ser så ut
det lilla röret i taket övergår till ett grövre innan det försvinner in i lådan
Vad finns bakom väggen till höger ? ett rum med ett rör ner i golv ?
Ett foto på våningen ovanför i samma riktning som dom andra är bra
Ventilationsröret till höger går in i lådan (kommer från köksfläkten på andra sidan väggen). Rummet till höger bakom väggen är köket med diskbänk, så därifrån går det ju rör ner i källaren. Ovanför är badrummet, se bild :)
Toalett med öppen spolknapp och rörledningar på kaklat badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är gamla ritningar på huset:
Äldre arkitektonisk ritning av en husplan som visar sovrum och kök, markerat område i köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre arkitektonisk ritning av ett hus bottenplan med markerade rum som vardagsrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Det syns klart vad det är för rör
Golvbrunn dusch är röret från taket och det går till höger till lådan och ansluter på toans rör ,
då är frågan vart tar röret vägen som finns i lådan , ut troligtvis inte då det finns källare
Det finns inga genvägar , bara riva lådan som sats upp för att dölja rör och hål till köket
Det är troligtvis läck på rör eller skarv ini lådan :(
 
R rävlyan skrev:
Det syns klart vad det är för rör
Golvbrunn dusch är röret från taket och det går till höger till lådan och ansluter på toans rör ,
då är frågan vart tar röret vägen som finns i lådan , ut troligtvis inte då det finns källare
Det finns inga genvägar , bara riva lådan som sats upp för att dölja rör och hål till köket
Det är troligtvis läck på rör eller skarv ini lådan :(
Ja det låter rimligt. Något jag tycker är märkligt är att det tagit så lång tid (4 månader) från det att vi tvättade bort det första bruna vi såg till att det dykt upp igen. Tycker att det borde ha kommit tillbaka snabbare. Jaja, blir till att riva lådan och hoppas på det bästa.
 
R
Rost kan täta till , rost ökar i volym och kan täta till ett tag innan det blöter igenom igen , tills det
är ett hål som inte rosten kan täta , och då rinner det ut
När du plockat ner trumman , fota och kom igen , fler kan ha nytta av det som kommer fram
 
Avloppsrör med synlig spricka markerad med en cirkel inuti en öppnad väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lådan är öppnad. Spricka hittades... Vi verkar iaf inte behöva riva upp badrummet.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Går detta att täta tillfälligt innan rörmokaren kommer hit?
 
Kommer man åt runt röret hela vägen så hade jag testat med vulktejp.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Den typen av rör är ära som tusan , bara ett tunt skal går knappt att titta på när dom är gamla
utan att gå sönder
Som quick säger en vulktape runt som akutvård går bra , men gör bra rent så det biter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.